گزارش و تحلیل

چرا "قطر" میانجی جدید مذاکرات برجام است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پرچم قطر
پرچم قطر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2022
اشتراک
روز گذشته محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در وین اطلاع داد که ایران قطر را به عنوان کشوری برای میزبانی از مذاکرات انتخاب کرد زیرا این کشور دوست ما است.
محمد مرندی خاطر نشان کرد: از سرگیری مذاکرات هسته ای به معنای نزدیک شدن به احیای توافق نیست زیرا توافق اکنون در گرو اراده آمریکا است و امضای توافق منوط به برداشتن تحریم ها و دادن تضمین قابل قبول به ایران است. ایران باید تضمین هایی بدست آورد تا مطمئن شود که آمریکا دیگر نمی تواند به راحتی کار قبلی خود(نقض برجام) را تکرار کند؛ آمریکایی ها در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به طور مداوم توافق هسته ای را نقض کردند و در دوره های دونالد ترامپ و جو بایدن نیز آن را نقض کردند و سیاست فشار حداکثری را به کار گرفتند.
مرندی در خصوص ز سرگیری مذاکرات و اینکه آیا آمریکا تصمیم خود در مورد مسائل مورد اختلاف را گرفته است، تاکید کرد که " آمریکایی ها هنوز تصمیمات لازم را اتخاذ نکرده‌اند".
اما آیا قطر که هیچ گاه واسطه ی حل اختلافات و مناقشات نبوده، انتخاب خوبی برای میزبان از سرگیری برجام است؟ و آیا می توان انتظار داشت که مذاکرات در قطر، بتوانند نتیجه بخش و تصمیم گیرنده باشند؟
علی باقری کنی،  معاون وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2022
مذاکره کننده ارشد ایران فردا به قطر می رود
دکتر محمد مرندی معاون بین‌الملل دانشگاه تهران و مشاور هیات ایران در مذاکرات برجام در این خصوص توضیحاتی دادند:
کشور قطر در کنار عمان و عراق و دیگر کشورها از دوستان جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و این مسئله می تواند در راستای نگاه دولت جدید برای تقویت روابط دوستانه با همسایگان نیز باشد. در واقع یک نشانه دوستی با قطر است. از طرف دیگر به نظر من کشورهایی مانند قطر مکان هایی هستند که می توان به دور از جنجال رسانه ها مذاکرات را پیش برد.
فکر می کنم این فرصتی است برای آمریکایی ها تا برای توافق تصمیم گیری کنند. چند مسئله مهم در حوزه تضمین ها و تحریم ها باقی مانده است. باید خواسته های منطقی ایران را بپذیرند. آمریکایی ها اگر در این مسیر حرکت کنند، در نهایت به توافق خواهیم رسید.
مرندی در توضیح این مسئله که آیا خروج سپاه از لیست تحریم ها یکی از عوامل مهم عدم ادامه مذاکرات در وین بود، خاطر نشان کرد: علت توقف مذاکرات وین به این دلیل بود که در حوزه های مهم تضمین ها و تحریم ها آمریکایی ها حاضر نشدند که تصمیم های لازم را بگیرند تا برجام در امنیت کامل اجرا شود. ایران به دلیل عدم اجرای تعهدات آمریکایی ها و اروپایی ها خاطرات بدی از برجام دارد، چه در دوره أوباما، چه ترامپ و چه در دوره بایدن. ایران خواستار گرفتن تضمین های لازم است و همچنین برداشتن تحریم هایی که در تعارض با برجام هستند. تنها در این صورت است که برجام می تواند به نتایج درست برای طرفین رسیده و ادامه یابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала