ایران چگونه کریدور انتقال انرژی را فعال می‌کند؟

© Sputnik / Artem Kreminskyخطوط برق
خطوط برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2022
اشتراک
کارشناس: برای اینکه در حوزه سیاسی توانایی چانه زنی با دیگر کشورها را داشته باشیم باید در تامین انرژی منطقه و جهان نقش پر رنگ‌تری داشته باشیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرد که انتظار ما از دستگاه دیپلماسی کشور فعال تر کردن کریدور انتقال انرژی است.
عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: "البته برای اینکه در حوزه سیاسی توانایی چانه زنی با دیگر کشورها را داشته باشیم باید در تامین انرژی منطقه و جهان نقش پر رنگ‌تری داشته باشیم، اثرگذاری صرفا مربوط به فروش حداکثری نفت و گاز نیست. بلکه به معنای نقش پر رنگ در حوزه انرژی در بین کشورهای منطقه و حتی جهان است.
کشور ترکیه از منابع بزرگ انرژی برخوردار نیست ولی با توجه به کریدوری که در منطقه ایجاد کرده است، اثرگذاری خود را در منطقه افزایش داده است.
ممکن است ترکمنستان برق را از طریق ایران و ازبکستان به کشورهای ثالث صادر کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.01.2022
ممکن است ترکمنستان برق را از طریق ایران و ازبکستان به کشورهای ثالث صادر کند
برای بهبود دیپلماسی اقتصادی باید ایران را به کریدور انتقال انرژی تبدیل کرد. این کریدور می‌تواند در بخش‌های برق،‌ گاز، نفت، حوزه آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی فعال باشد. با این دیدگاه ارتقای روابط اقتصادی ایران باکشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توان ایران را به کریدور انتقال انرژی تبدیل کرد.
پیش از این اختلاف‌هایی بین ایران و کشور ترکمنستان در حوزه انرژی و در دولت قبل وجود داشت. اما سفر رییس جمهور ترکمنستان به ایران و این رفت و آمدها بین روسای جمهور دو کشور سبب تسهیل و تثبیت تصمیم گیری در سطوح پایین‌تر می‌شود.
محور دیپلماسی هر کشوری، وزارت امور خارجه است و پیش از این دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در وزارت خارجه فقط در حد مسائل سیاسی بود. در حالی که باید دیپلماسی را در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی،‌ کشاورزی و از این قبیل را تقویت کرد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала