غریب آبادی: بازداشت اسدالله اسدی غیر قانونی است

© Photo / IRNAکاظم غریب آبادی ، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین
کاظم غریب آبادی ، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2022
اشتراک
معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی و حمید نوری را تشریح کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر به تشریح آخرین وضعیت پرونده "حمید نوری" و "اسدالله اسدی" پرداخت.
دبیر ستاد حقوق بشر در مورد پرونده "اسدالله اسدی"، گفت: "ایشان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است؛ بازداشت ایشان در آلمان و نگهداری ۱۰۱ روزه اش در وضعیت نامناسب مغایر با حقوق بین الملل، حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی بود."
غریب آبادی، افزود: انتقال آقای اسدی به بلژیک و حکمی که علیه وی در این کشور صادر شد، نیز چنین شرایطی داشت و ما آن دادگاه را دادگاهی کاملا غیرقانونی و ناعادلانه در این زمینه می‌دانیم.

وی عنوان کرد: من روز دوشنبه گذشته (۲۳ خرداد) نامه‎ای را به کمیسر عالی حقوق بشر فرستاده و از ایشان خواستم در این پرونده مداخله کند؛ زیرا ما شاهد نقض‌های گسترده حقوق بشری علیه آقای اسدی در آلمان و بلژیک هستیم؛ این اتفاق نباید می‌افتاد و ما خواهان آزادی هرچه سریع تر آقای اسدی و جبران خسارت هستیم؛ ما این درخواست را در بالاترین سطح به مقام‌های بلژیک اعلام کردیم و به پیگیری‌های خود نیز هم در حوزه قضایی، هم در ستاد حقوق بشر و هم از طریق وزارت امور خارجه و در سطوح دیگر ادامه می‌دهیم.
غریب آبادی همچنین در بخش دیگری در مورد پرونده "حمید نوری" نیز اظهار کرد: در پرونده آقای نوری هم وضع همینگونه است؛ حقوق ایشان کاملا نقض شده و بازداشت وی کاملا غیرقانونی بود؛ بیش از یک سال فقط طول کشید تا دادستان بتواند کیفرخواست خود را تنظیم کند؛ زیرا آن‌ها مستنداتی در اختیار نداشتند.

وی افزود: با ایشان بسیار بد برخورد و حقوق مختلف ایشان نقض شد؛ البته به تازگی اعلام کردند که حکم ایشان به زودی صادر خواهد شد.
واکنش نماینده مجلس ایران به صدور حکم دادگاه بلژیک درباره اسدالله اسدی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
واکنش نماینده مجلس ایران به صدور حکم دادگاه بلژیک درباره اسدالله اسدی
معاون امور بین الملل قوه قضاییه در ادامه گفت: ما به دولت سوئد پیام دادیم که بازداشت آقای نوری را توطئه‎ای از سوی گروه‌های تروریستی با حمایت دولت سوئد می‌بینیم که هدف آنها در واقع نشانه گرفتن ایران است و نه صرفا آقای نوری که همه اتهام‌هایی که متوجه اش کرده‎اند، اتهام‌های نادرستی هستند و هیچ وجهی ندارند.

به گفته دبیر ستاد حقوق بشر گفت: ما به دولت سوئد به صراحت اعلام کردیم آقای نوری نباید حکمی دریافت کند و باید هرچه سریع تر آزاد شود.

غریب آبادی در مورد اقدام‌های دولت سوئد نیز بیان کرد: دولت سوئد متاسفانه به پایگاهی برای تروریست‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران مبدل شده است؛ ما این را تحمل نخواهیم کرد و به آن‌ها پیام دادیم که باید تروریست‌ها را از خاک خود اخراج کنند و دست از حمایت مالی، سیاسی و دیپلماتیک از گروه‌های تروریستی در این زمینه بردارند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در بخش دیگری گفت: ما از اتباع خودمان دفاع و حمایت خواهیم کرد؛ حتی اگر به ما مراجعه نکنند ولی با حمایت ما موافق باشند، ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала