گزارش و تحلیل

سفر لاوروف به ایران

© Sputnik / The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف از فرصت دستیابی به سازش در مورد برجام سخن گفت
لاوروف از فرصت دستیابی به سازش در مورد برجام سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2022
اشتراک
وزیر خارجه ایران آخرین وضعیت مناسبات دو کشور را با وزیر خارجه روسیه مورد بررسی قرار داد.
اسپوتنیک - آقای دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در تماس تلفنی در خصوص مهم ترین مسائل روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.
دکتر امیرعبداللهیان آخرین وضعیت مناسبات دو کشور را با وزیر خارجه روسیه مورد بررسی قرار داد و موضوعات متنوع حاصل از مذاکرات دو رییس جمهور ایران و روسیه راپیگیری کرد.
وزیر امور خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران با اشاره به استمرار تبادل پیام ها میان ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا برای رفع تحریم در دو ماه اخیر، اقدام غیر سازنده آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش نویس نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و فضاسازی رسانه ای علیه ایران را مخل روند مذاکرات دانست.
وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به تهیه نقشه راه همکاری های ایران و آژانس در آخرین سفر رافائل گروسی به تهران، تاکید کرد عواقب و پیامدهای تصویب هرگونه قطعنامه ضد ایرانی در نشست هفته آتی آژانس متوجه طرف هایی است که مخل مسیر دیپلماسی هستند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2022
گفتگوی وزرای خارجه ایران و روسیه درباره توافق هسته ای ایران
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی، ضمن ابراز خرسندی از سفر رسمی خود در آینده به ایران، مناسبات و همکاری های تهران و مسکو را در همه ابعاد رو به گسترش دانست.
وزیر امور خارجه روسیه ، بر مخالفت قطعی مسکو با پیش نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس تاکید کرد.
لاورف افزود، این پیش نویس فاقد هرگونه تاثیر مثبتی است و موضوعات در دستور کار همکاری ایران و آژانس باید در مسير فنی آژانس حل و فصل گردد.
لازم به ذکر است طرفین همچنین در این مکالمه تلفنی در خصوص سند جامع همکاری های ایران و روسیه، راهکارهای افزایش همکاری های اقتصادی میان بخش های خصوصی و دولتی دو کشور، نشست آتی سران کشورهای حاشیه دریای خزر، سفر آتی وزیر امور خارجه روسیه به تهران و آخرین تحولات بحران اوکراین رایزنی و مشورت کردند.
همچنین وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین بر اهمیت مذاکره و راه حل سیاسی تاکید کرد که مورد تایید همتای روس قرار گرفت.
همچنین امروز دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم و همچنین سایر موضوعات در روابط ایران و اتحادیه اروپا گفتگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار، اقدام اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش نویس قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی را رفتاری بر خلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده خواند که موجب سخت تر و پیچیده تر شدن روند مذاکرات خواهد شد.
دکترامیرعبداللهیان با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی هشدار داد ، هر گونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس ، بی تردید با واکنش متناسب ، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از تلاش های جوزف بورل ، بار دیگر بر آمادگی و اراده ایران برای ادامه و به نتیجه رسیدن مذاکرات در مسیری واقع بینانه و مورد توافق تاکید کرد.
دکترامیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی كه خود مجرم اصلی فعالیت های غيرقانونی هسته ای در جهان است، سفر گروسی مدیرکل آژانس به تل آویو در آستانه نشست شورای حکام را در تعارض با رعایت اصل بی‌طرفی و جایگاه فنی و حرفه ای آژانس خواند.
جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی با انتقاد از برخی تلاش ها جهت شکست مذاکرات، بر تسریع در به نتیجه رسیدن مذاکرات و حصول توافق تاکید کرد.
بورل بر ضرورت تداوم رايزنی ها برای فاصله گرفتن از فضای منفی کنونی در آژانس و تمرکز بر ادامه مذاکرات برای بازگشت همه طرفها به تعهدات برجامی تاکید کرد.
طرفین در این گفتگوی تلفنی بر لزوم رفتار حرفه‌ای و بی طرفی آژانس تاکید کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала