گزارش و تحلیل

"جنگ اقتصادی" علیه روسیه: ضربه ای به اقتصاد آمریکا است

© Sputnik / Mikhail Kutuzov"جنگ اقتصادی" علیه روسیه: ضربه ای به اقتصاد آمریکا است
جنگ اقتصادی علیه روسیه: ضربه ای به اقتصاد آمریکا است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2022
اشتراک
اقتصاد آمریکا بسوی رکود رفته، اقتصاد چین رشد کرد و درآمد روسیه افزایش یافته است.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه می نویسد: بحران اوکراین در بسیاری از زمینه ها، به ویژه انرژی و مواد غذایی، تأثیر منفی بر اقتصاد جهان دارد. بدون شک آمریکا نقش مهمی در تقویت این تاثیر دارد. واشنگتن تصور می کرد که تحریم های شدید منجر به فروپاشی اقتصاد روسیه شود. ولی درآمدهای انرژی روسیه در آوریل سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد افزایش یافته است!
حساب ایالات متحده کار نکرد
دلیل اصلی اینکه ایالات متحده نتوانسته است در این "جنگ اقتصادی" به آنچه می‌ خواست برسد، این است که آنها روسیه را نادرست می شناسند. ایالات متحده فکر می کرد که محافل لیبرالی که در کشور روسیه لانه کرده و در فروپاشی اتحاد شوروی شرکت کردند، از درون به حرکت در آمده و اثربخشی تحریم ها را افزایش دهند. این اتفاق نیفتاد - لیبرال ها با تمام سرمایه فکری خود به خدمت برای جناح ملی روی آوردند. و به محض این که این اتفاق افتاد، منابع عظیم و ذخیره فنی روسیه انگیزه ای برای ساخت اقتصاد ملی ایجاد کرد.
ایالات متحده نمی توانست سایر کشورها را نیز مهار کند. آنها نتوانستند اقتصادهای توسعه یافته اروپایی به رهبری آلمان را مجبور به اعمال تحریم های انرژی کنند و ظاهراً محدودیت ها بر غلات برداشته خواهد شد. آنها نتوانستند عربستان سعودی را برای همکاری با آنها برای کنترل بازارهای انرژی وادار کنند. آنها نتوانستند خریداران بزرگی مانند چین، هند، کره جنوبی و ترکیه را "مسدود" کنند.
بدهی دولتی آمریکا بیش از صد برابر بیشتر از روسیه است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2022
روبل روسیه ارز پیشرو جهانی
آنها منتظر رشد بودند، اما برعکس، اقتصاد آمریکا کوچک شد
پس چطور شد که این تجاوز آمریکا به ضرر خودشان از آب در آمد؟
در سه ماهه اول سال 2022، انتظار می رفت که اقتصاد ایالات متحده 1.1 درصد رشد کند. در عوض به میزان 1.5 درصد کاهش یافت! تورم رکورد زد! تورم سالانه در ایالات متحده از 7.9 درصد در فوریه به 8.5 درصد در ماه مارس افزایش یافت و به بالاترین حد در 40 سال گذشته رسید. و فدرال رزرو آمریکا در اوایل این ماه نرخ بهره اصلی خود را به 1 درصد در سال افزایش داد.
تحریم ها روسیه را به سمت فروپاشی سوق نداد
و اما اوضاع در روسیه چگونه است؟
همانطور که در بالا اشاره شد، درآمدهای انرژی آن در ماه آوریل امسال نسبت به سال قبل 50 درصد رشد داشته است. روبل روسیه برخلاف انتظار آمریکا در برابر دلار تقویت شد. قبل از عملیات ویژه در اوکراین، نرخ روبل در برابر دلار حدود 77 بود، در 6 مارس با اولین شوک تحریم ها به 114 رسید و در 3 آوریل به شاخص های قبل از آغاز عملیات ویژه در اوکراین بازگشت. پس از آن، واحد پول روسیه هر روز قوی‌ تر می ‌شد و در 22 مه، این رقم به 57 روبل در هر دلار کاهش یافت. به این ترتیب از ابتدای سال جاری، روبل در برابر دلار 30 درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح خود در چهار سال گذشته رسیده است. در 28 فوریه، بانک مرکزی روسیه به دلیل تحریم های آمریکا و متحدین آن، نرخ بهره اصلی را از 9.5 به 20 درصد در سال افزایش داد و روز قبل آن را به 11 درصد کاهش داد.
چند کشور در اروپا قیمت گاز روسیه را به روبل پرداخت کرده اند؟ + جزئیات  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2022
چند کشور در اروپا قیمت گاز روسیه را به روبل پرداخت کرده اند؟ + جزئیات
اقتصاد چین بیش از انتظارات رشد کرد
در عین حال، چین بازیگر اصلی تعیین کننده وضعیت اقتصاد جهانی است، همانطور که در 20 سال گذشته بوده است. ما در مورد حجم ها و مقیاس های دیگر صحبت می کنیم. بزرگی چین حتی با کاهش اقتصاد کشورهای دیگر می تواند به رشد اقتصاد جهانی منجر شود.
بنابراین در حالی که اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه اول سال 1.5 درصد کاهش یافت، تولید ناخالص داخلی چین 4.8 درصد رشد کرد، که از انتظارات 4.2 درصدی بالاتر رفت و این امر برای کل جهان، به ویژه برای منطقه آسیا - اقیانوسیه بسیار مهم است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала