رابرت مالی: چشم انداز دستیابی به توافق با ایران شکننده است

© Photo / IRNAرابرت مالی دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
رابرت مالی دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2022
اشتراک
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران چشم انداز دستیابی به توافق با تهران را شکننده توصیف کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران چشم انداز دستیابی به توافق با ایران را شکننده توصیف کرد.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تصریح کرد: ما توافقی با ايران نداريم و چشم‌انداز دستيابی به آن در بهترین حالت شکننده است.
به گفته مالی، اگر ايران به طرح خواسته هایی فراتر از توافق ادامه دهد، ایالات متحده "به رد آنها ادامه خواهد داد و توافقی وجود نخواهد داشت."
وی افزود: ما برای این امر کاملا آماده هستیم و اگر این انتخاب ایران باشد، با این واقعیت کار خواهیم کرد.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2022
فرانسه: پیش‌نویس توافق وین در خصوص پایبندی به برجام آماده است
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
11 مارس 2022 در گفتگو های وین پس از هشت دور مذاکره با هدف بازگرداندن برجام به شکل اولیه و بازگرداندن ایالات متحده به این توافق، به دلیل عوامل خارجی وقفه ایجاد شد. پیش از این، مذاکرات وین تقریباً به خط پایان رسیده و قرار بود تا پایان فوریه به پایان برسد. متن توافقات حاصله شامل حدود 20 صفحه است که به اقدامات بعدی برای بازگشت به اجرای توافق هسته ای به شکل اولیه آن اشاره دارد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در 13 مه گفت که شرکت کنندگان در مذاکرات وین می توانند به توافق برسند در صورتی که ایالات متحده به تعهدات خود احترام بگذارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала