گزارش و تحلیل

خجسته مهر: ۵ میدان نفتی توسط روسیه توسعه پیدا میکند، دو میدان نیز بزودی اضافه میشود

© Sputnik / Maksim Blinovمیدان نفتی
میدان نفتی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.05.2022
اشتراک
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت که این کشور هنوز در میدان گازی چالوس قراردادی با روسیه ندارد.
اسپوتنیک - بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران در حالی برگزار می‌شود که این کشور کماکان تحت تحریم های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا قرار دارد، این دوره نمایشگاه اولین دوره آن است که در دولت سیزدهم برگزار می شود.
از سوی دیگر عملیات ویژه نظامی فدراسیون روسیه در اوکراین باعث شده تا اکثر کشورهای اروپایی در تامین انرژی دچار مشکل شوند.
آیا ایران برای روزه نفتی آماده است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2022
ایران استخراج خود از میدان نفتی مشترک با عربستان را افزایش داد
آقای دکتر محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
بازار فروش نفت همواره بازاری انعطاف پذیر بوده و هست انعطاف پذیری نه فقط مربوط به قیمت بلکه مربوط به میزان نیز هست.
همواره نفت لزوماً یک کارایی اقتصادی نیست بلکه گاهی نیز کالای سیاسی میشود فروش نفت همواره متاثر از موقعیت‌ های ژئوپلیتیکی است و موقعیت‌های ژئو اکونومیک نیز بر آن تاثیر دارد.
موضوعات جنگ، شرایط اضطراری و متغییر های مختلف تاثیرات چشمگیری بر این بازار می گذارد زمانی قیمت نفت به ۸ دلار سقوط کرد و زمانی نیز قیمت نفت از کانال ۱۰۰ دلار نیز عبور کرده و روشن است این بازار همواره یک موضوع رقابتی است.
شاید پیشتر از ما نفت می‌خریدند اما امروز ما نفت میفروشیم تمام همت ما باید این باشد که حداکثر توانمان برای استفاده از سهم قبلی بازار انجام شود و احیای این بازار را داشته باشیم همچنین مشتریان جدید را وارد کسب و کار بازار صادرات نفت کنیم این رویه در مقایسه با دولت قبلی استحکام بیشتری یافته است و ما به عنوان شرکت ملی نفت ایران همواره به دنبال این بودیم که حداکثر فروش نفت را داشته باشیم، امروز با توجه به ظرفیت تولید نفت آمادگی داریم صادرات نفتمان را به دو برابر ارتقا دهیم خوشبختانه پایانه های نفتی و ساز و کار های بازار ما این آمادگی را نشان می دهد.
بزرگترین میدان نفتی جهان در کویت آتش گرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2021
بزرگترین میدان نفتی جهان در کویت آتش گرفت
آقای دکتر محسن خجسته مهر همچنی ضمن تاکید بر اهمیت روسیه در تعاملات نفتی با ایران بیان کرد:
خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران یک شعار را با شروع به کار دولت سیزدهم داشته و موفق شده به معنای واقعی دیپلماسی انرژی را در بخش انرژی تبدیل به دیپلماسی میدان کند.
ما برای اینکه بتوانیم اقداماتمان را انجام دهیم زمان چهار سال زمان متعارفی است ولی در مدت ۶ ماه خوشبختانه موفق شدیم اقداماتی را انجام دهیم.
خوشبختانه مناسبات راهبردی بالفعلی با کشور روسیه داریم یک زمانی از دیپلماسی همواره در ادبیات موضوعی تحت عنوان دیپلماسی بالقوه یاد می کردیم اما امروز با روسیه دیپلماسی ما بالفعل است.
در سفر جناب آقای رئیس جمهور به مسکو موفق شدیم قرارداد هایی را به صورت قطعی با روسیه امضا کنیم و تفاهم نامه‌هایی را به امضا برسانیم و هم اکنون ۵ میدان نفتی توسط کشور روسیه در جمهوری اسلامی ایران در حال توسعه است و دو میدان نفتی دیگر هم به زودی فرآیند اجرایی و آغاز عملیات اجرایی آن توسط روسیه شروع میشود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود:
خوشبختانه از مصادیق دیپلماسی انرژی که بسیار سریع شکل گرفته و شاخص است سواپ انرژی میباشد.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2022
تهران: توافق جدید میان عربستان و کویت در خصوص میدان مشترک گازی آرش/الدره غیرقانونی است
ما اخیرا در سواپ، انرژی گازی را از ترکمنستان دریافت میکردیم و آنرا به آذربایجان منتقل می‌کردیم و بخشی را نیز به عنوان نیاز مناطق شمالی کشورمان استفاده می کردیم این موضوع نشان‌ دهنده این است که ایران هم می‌تواند نقطه انتقال باشد و هم می تواند ترانزیت انرژی انجام دهد.
میدان گازی چالوس یکی از میادین گازی متعلق به ایران در دریای خزر است که دارای حداقل ۳٫۳ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی میباشد و دهمین مخزن بزرگ گاز در جهان محسوب میشود.
وی پیرامون این میدان گازی و مشارک روسیه در برداشت و توسعه ی آن تاکید کرد:
ما هیچ موضوع پشت پرده‌ ای در مناسبات خود اعم از قرارداد ها و یا تفاهمات نداریم و هیچ دلیلی نیز وجود ندارد خوشبختانه کل کشور به این سمت می‌رود که همه ما یک اتاق شیشه‌ای باشیم تا قابل مشاهده شویم.
مطالعات اکتشافی این ساختار پیشتر انجام شده ذخایری که در دریای خزر وجود دارد کاملاً مشخص است، تاکنون به هیچ تفاهمی با روسیه برای همکاری مشترک در این زمینه نرسیده ایم البته شعار ما همواره در قبال همسایگان ما این بوده که تعامل سازنده به جای رقابت بازدارنده را داشته باشیم اما تاکید میکنم هیچ قراردادی در زمینه چالوس امضا نشده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала