افشای جزئیات جدیدی از دیدار محرمانه ولیعهد عربستان و رئیس سیا

© AFP 2023 / FAYEZ NURELDINE ولیعهد عربستان
 ولیعهد عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.05.2022
اشتراک
یک رسانه آمریکایی در گزارشی جزئیات جدیدی از سفر ماه گذشته میلادی رئیس سیا به عربستان و دیدار محرمانه وی با محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم دوفاکتوی این کشور را فاش کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، نشریه آمریکایی نشنال اینترست در تازه‌ترین گزارش خود درباره جزئیات سفر ماه گذشته ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به عربستان و دیدار محرمانه وی با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به نقل از سه منبع نوشت، این دیدار آخرین تقلای مقامات بلند پایه آمریکا برای متقاعد کردن سعودی‌ها به تجدید نظر در تصمیم‌شان درباره موضوع نفت، بررسی پرونده خرید سلاح توسط ریاض از چین و همچنین آزد کردن برجسته‌ترین بازداشت شدگان خانواده سلطنتی عربستان بود.
طبق این گزارش، در دیدار مذکور برنز بار دیگر درخواست کشورش برای افزایش تولید نفت توسط عربستان سعودی را مطرح کرد، اما ریاض هفته گذشته اعلام کرد که به برنامه تولید خود پایبند است و بار دیگر تقاضای آمریکا را رد کرد.
منابع مذکور همچنین گزارش دادند: در دیدار رئیس سیا و بن سلمان موضوعات دیگری که باعث نگرانی آمریکا شده است، مطرح شد و ازجمله مهم‌ترین این مسائل، موضوع روابط رو به رشد ریاض با پکن است.
هدیه یک میلیارد دلاری پادشاه عربستان به عراق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
پادشاه عربستان در بیمارستان بستری شد
دو منبع نزدیک به سازمان اطلاعات آمریکا در این باره به نشنال اینترست گفته‌اند که برنز از بن سلمان خواسته است که ریاض از چین سلاح نخرد.
یک منبع نزدیک به اطلاعات آمریکا نیز فاش کرد که دولت عربستان به عنوان بخشی از یک برنامه محرمانه به نام "تمساح" درصدد خریداری "موشک‌های بالستیک" از چین است.
منابع مذکور همچنین گفتند که برنز خواستار آزادی شماری از اعضای برجسته خانواده سلطنتی عربستان شد که توسط محمد بن سلمان بازداشت شده‌اند. از جمله سرشناس‌ترین این افراد محمد بن نایف، پسر عموی وی و ولیعهد سابق عربستان است.
یک منبع نزدیک دیگر به سازمان اطلاعات آمریکا در این باره گزارش داد: دیدار برنز با بن سلمان تلاشی برای اصلاح و ترمیم شکاف در روابط محمد بن سلمان و مقامات ارشد در دولت بایدن بود.
این منبع همچنین اعلام کرد که دیدار برنز با محمد بن سلمان یکی از چند دیدار وی با رهبران منطقه در این سفر بود که شامل قطر، امارات و عمان می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала