گزارش و تحلیل

اعلان جنگ مافیای خودرو بر علیه رئیسی

© Photo / IRNAخودرو ایرانی سمند
خودرو ایرانی سمند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.05.2022
اشتراک
اگر همه سخنرانی های مقام معظم رهبری را بررسی کنید می توانید ببینید که حتی یکبار هم نشده که ایشان از تولید کنندگان داخلی به صورت علنی و صریح انتقاد کنند، اما عملکرد خودروسازان داخلی آنقدر بد بوده که هفته گذشته به صراحت ایشان وسط سخنرانی اظهار داشتند "... البته خودروسازها از این حرف سوء استفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد...".
ببینید چه قدر اوضاع تولید خودروسازان داخلی خراب است که رهبری که به حمایت بی چون و چرای خود از تولید داخل معروف هستند چنین حرفی می زنند.
دیدم برخی از اظهارات وزیر سمت که گفته بود برنامه دولت برای واردات ماشین های زیر 7000 یورو و 1000 سی سی است انتقاد کرده بودند، و حتی اظهار داشته بودند که این سخنان توهینی به شعور مردم است و... چون چنین ماشین هایی وجود ندارند و برخی دیگر این ماشین ها را با پراید که 1300 سی سی است مقایسه کرده بودند برخی هم دولت را متهم کرده بودند که در صدد واردات ماشین های چینی و بی کیفیت است.
فقط جهت اطلاع این افراد نام چند ماشین با چنین شرایطی را ببرم تا متوجه شوند که چنین ماشین هایی هستند Dacia Sandero , Scoda Citigio, Kia Picanto, Hyundai I10, Fiat Panda.
به قیمت بازار این ماشین ها در کشورهای مثلا اروپایی نگاه نکنید چون قیمت بازار چیزی حدود 30 تا 40 درصد به دلیل مالیات و عوارض و سود بنگاه داری و ... بالاتر است.
آنچه ملاک است قیمت کارخانه به نماینده می باشد.
البته اگر بخواهید می توان نام ده ها ماشین دیگر را هم نام برد از جمله ماشین هایی که در چین و هند و ژاپن و برزیل و ... نیز تولید می شود، من فقط نام چند ماشین اروپایی و کره ای را آوردم که تازه همه شان هم اتومات هستند.
خودرو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.05.2022
موافقت بانک مرکزی ایران با واردات خودرو
احتمالا اینهایی که این حرف ها را به وزیر صمت زده اند یا در عمر خود به کشورهای خارجی نرفته اند تا متوجه شوند بله در همه جای دنیا امروزه ماشین هایی تولید می کنند که هم زیر قیمت 7 هزار یورو است و هم 1000 سی سی، هم کیفیت این ماشینها بسیار بالا است.
حد اقل چند تا از ماشینهایی که بالاتر از آن نام بردم در ایران بسیار شناخته شده هستند.
اگر خودروسازان داخلی ما ناتوان بودند تا به فناوری های نوین برسند و ماشین 1000 سی سی تولید کنند که قدرت بالایی داشته باشند این بدین معنا نیست که در کشورهای دیگر هم اینگونه است.
اگر خودروسازان ما به دلیل اینکه وابسته به رانت وانحصار و... بودند و هنوز هم هستند کاری می کنند که هر روز قیمت ماشین در بازار افزایش یابد و به قول معروف ایرانی های بد بخت مجبور باشند جانشان را کف دستشان بگذارند و این خودروهای بی کیفیت را بخرند، بدین معنا نیست که در سطح بین المللی هم اینگونه است، همه جای دنیا امروزه رقابت میان خودرو سازها به بالاترین حد رسیده تا خودروهای ارزان قیمت و کم مصرف تولید کنند چون در بسیاری از کشورهای جهان به دلیل بالا بودن قیمت سوخت مردم به دنبال ماشین های کم مصرف هستند.
همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که هدف دولت از آزاد سازی ورود ماشین های خارجی برای آن نبوده که عطش ثروتمندان برای خرید ماشین های گرانقیمت و لوکس را سیرآب کند بلکه به این دلیل بوده تا دسترسی قشر ضعیف جامعه به ماشینهای ارزان قیمت با کیفیت را فراهم کند و در این راستا بدیهی است که دولت به جای اینکه مثلا مبلغ 200 هزار یورو ارز را برای واردات یک ماشین لوکس جهت ویراژ دادن آقازاده ها در خیابان ها را بخواهد فراهم کند بیاید و 28 ماشین 7 هزار یورویی وارد کند و 28 خانواده را خوشحال کند.
همچنین منطق می گوید که دولت به سمت وارد کردن ماشین های کم مصرف برود تا هم مصرف سوخت در کشور کاهش یابد هم اینکه آلودگی کم شود.
به هزار یک دلیل هم دولت فعلا تصمیم دارد واردات ماشین برای جبران نیاز قشر ضعیف جامعه که مجبور است امروزه به قول فرمانده راهور کفن پوش در تابوت بنشیند و جانش را بر کف بگذارد در خیابان ها با ماشین های تولید داخل تردد کند و نداند زنده به خانه بر می گردد یا نه، را جبران کند.
بگذارید دقیق تر باشیم.
هدف دولت از رده خارج کردن ماشین هایی مانند پراید و پژو 206 و ... که با فناوری سی سال پیش تولید می شود است.
در این شرایط می بینیم در کنار فضا سازی سیاسی برخی دلالان وابسته به رانت خواران و مافیای خودرو تلاش دارند با به هم ریختن فضای خرید و فروش ماشین کاری کنند که دولت از برنامه خود برای واردات ماشین منصرف شود و نارضایتی اجتماعی ایجاد کنند.
صحن مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2022
گزارش و تحلیل
گام مهم بهارستان برای ساماندهی صنعت خودرو
طبق عرفی که در میان برخی تجار در ایران است و متاسفانه سودجویی و طمع موجب ایجاد چنین عرفی شده، اگر قیمت ماشین بالا برود و فردا روزی بخواهند ماشین ارزان قیمت وارد کنند، وارد کنندگان به قیمت ماشین های مشابه داخلی نگاه کنند و ماشین های وارداتی را می خواهند با بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند.
بدیهی است در آن شرایط قیمت تعیینی برای ماشین وارداتی بالا خواهد بود و بعد دلالان خودروی داخلی می توانند با قیمت پایین ترین ماشین های خود را عرضه کنند و اینجا بازار ماشینهای وارداتی را کساد کنند.
به نظر می رسد دولت برای مقابله با چنین شرایطی باید کاری کند که واردات خودرو به صورت انحصاری در اختیار یک نفر یا یک مجموعه نباشد و به گونه ای باشد که واردات کاملا آزاد باشد و هر کس بتواند برود خارج ماشین بخرد وارد کند تا در نهایت وارد کنندگان مجبور شوند ماشین ها را با حاشیه سود پایین به فروش برسانند و کاری به قیمت ماشین های مشابه در بازار داخلی نداشته باشن.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала