چگونه سلاح های غربی از اوکراین به بازارهای سیاه "نشت" می کنند؟

© AP Photo / Vadim Ghirdaچگونه سلاح های غربی از اوکراین به بازارهای سیاه "نشت" می کنند؟
چگونه سلاح های غربی از اوکراین به بازارهای سیاه نشت می کنند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.05.2022
اشتراک
پنتاگون هر هفته به مقامات کی یف یادآوری می کند که باید سلاح های دریافتی از غرب را به دقت رصد کنند تا به دست افراد متفرقه نیفتند.
به گزارش اسپوتنیک، موشک های ضد هوایی دوش پرتاب که هزاران قبضه از آنها به اوکراین فرستاده می شود، نگرانی خاصی را بر می انگیزد. اوکراین حتی در سال‌های آرام و قبل از جنگ ، شهرت خود را به عنوان یک "منطقه خاکستری" به دست آورده که از آنجا سلاح‌ها به طور غیرقابل کنترلی در سراسر جهان پخش می‌شوند. کمک های کشنده و مرگبار غرب چگونه و تا چه حد وارد بازار سیاه می شود؟
ارتش آمریکا از کی‌یف می‌خواهد تا سلاح‌هایی را که ایالات متحده به اوکراین منتقل می‌کند، به شدت کنترل کند. این خبر روز پنجشنبه توسط لوید آستین، رئیس پنتاگون، در جلسه استماع کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان کنگره اعلام شد.
علاقه شدید نمایندگان کنگره به سرنوشت تسلیحات منتقل شده به اوکراین کاملا قابل درک است. روز چهارشنبه، مجلس نمایندگان لایحه کمک های بیشتر 40 میلیارد دلاری به کیف را تصویب کرد (اما سناتور رند پل دیتر آنرا مسدود کرد). بخش کوچکتری از این مبلغ باید صرف نیازهای بشردوستانه شود اما قرار است بخش بزرگی به هزینه های نظامی اختصاص یابد.
دیمیتری دروزدنکو، ، کارشناس نظامی روس می گوید نگرانی آمریکایی ها طبیعی است، اگر به یاد بیاوریم که بخش قابل توجهی از تسلیحات منتقل شده، خودروهای زرهی یا هویتزر نیستند، بلکه سلاح های سبک و سیستم های قابل حمل هستند،. این کارشناس توضیح داد: موشک های ضد هوایی دوش پرتاب آمریکایی استینگر، سیستم های ضد زره جاولین و موشک های هدایت شونده ضد زره قابل حمل سوئدی-انگلیسی NLAW می توانند در خاک خود این کشور به دست تروریست ها بیفتند. تروریست ها می توانند به عنوان مثال با سرنگونی یک هواپیما دست به یک اقدام تروریستی بزنند.
Военные Народной милиции ЛНР ведут огонь по позициям ВСУ в направлении Лисичанска в Луганской области - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.05.2022
نظامیان انگلیسی به رهبری عملیات نیروهای مسلح اوکراین ادامه می دهند
باید اضافه ی کنیم که نشریه Business Insider خاطرنشان کرد که در حال حاضر نیروهای مسلح اوکراین هفت هزار قبضه سلاح صد تانک جاولین از ایالات متحده دریافت کردند. بریتانیا حدود هزار سامانه ضد تانک NLAW را به اوکراین فرستاد. به طور کلی، با قضاوت بر اساس اظهارات رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، مارک میلی، ایالات متحده "60000 سلاح ضد تانک و 25000 سلاح ضد هوایی" را به اوکراین منتقل کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای که در اواسط آوریل انجام داد، گفت:همانطور که تجربه قبلی نشان می دهد، از اوکراین، مانند هر کشوری که کنترل ضعیفی دارد، جایی که [در آنجا] گردان های نئونازی هستند که تابع فرمانده کل قوا نیستند، این سلاح ها گسترش خواهد یافت و از جکله به کشورهای ارسال خواهند شد که از آنجا آمده اند.
لاوروف به ویژه به سامانه های ضدهوایی قابل حمل ارسالی اشاره کرد. وی گفت: "این سلاح تروریست هاست. به هر حال، بیهوده نبود که سال‌ها با آمریکایی‌ها برای اطلاع‌رسانی متقابل درباره ارسال و چابجایی سلاح های ضد هوایی دوش پرتاب توافق داشتیم."
به نوبه خود، اولگ سیرومولوتوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که طبق قانون دفاع ارضی که توسط ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین امضا شده است، 25000 سلاح تا به حال توزیع شده است. سیرومولوتوف تاکید کرد: "جنایتکارانی که توسط مقامات کیف از زندان آزاد شدند نیز آن را دریافت کردند." بر اساس اطلاعاتی که معاون وزارت امور خارجه استناد کرده است، حتی قبل از فوریه سال جاری بیش از پنج میلیون سلاح در اوکراین در گردش غیرقانونی بوده است.
حتی در سال های نسبتاً آرام، اوکراین به عنوان یک "منطقه خاکستری" شهرت داشت که از طریق آن سلاح به مناطق ناپایدار جهان منتقل می شود. در سال 2013، گزارش شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که دو سال قبل از آن، اوکراین (به همراه امارات متحده عربی، آلبانی و ارمنستان) با دور زدن تحریم‌های سازمان ملل، سلاح‌های سبک و سایر تسلیحات را در اختیار رژیم معمر قذافی لیبی قرار دادند.
به دلایل واضح، برآورد حجم "نشت" از جریان اجاره وام فعلی غربی دشوار است. یکی از منابع کانال تلگرامی Nezygar روز چهارشنبه گفت: 15 تا 20 درصد تسلیحات فوراً به کشورهای شمال، غرب و مرکز آفریقا می رود که توسط پرسنل نظامی این کشورها که تحت عنوان کارمندان شرکت های خصوصی نظامی وارد اوکراین شده اند، صورت می گیرد." گفته می‌شود که "پرداخت‌ها به صورت ارز دیجیتال و نقدی انجام می‌شود". آندری یرماک رئیس دفتر زلنسکی و کارمندان MI6 وابسته به دفتر رئیس‌جمهور بر این فرآیند نظارت می‌کنند. بر اساس نوشته این کانال تلگرامی، "سلاح‌های تامین‌شده از کشورهای غربی از طریق زنجیره‌ای از واسطه‌ها از جمله افسران ارشد ارتش اسرائیل به خاورمیانه می‌رود و برای تقویت گروه‌های ضدایرانی در سوریه و عراق استفاده شده و همچنین به صورت تجاری به یمن و میانمار فروخته می شود. همچنین گزارش شده است که کل گردش مالی فروش ثانویه "بازار تسلیحات ارسالی به اوکراین"، بدون احتساب رسیدهای ارزهای دیجیتال 700 میلیون دلار در ماه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала