گزارش و تحلیل

سلطه اقتصادی آمریکا و غرب افسانه ای بیش نیست

© Fotolia / yulenochekkکاخ کرملین مسکو
کاخ کرملین مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.05.2022
اشتراک
کرملین برای هر چیزی که غرب برایش برنامه ریزی می کند، حاضر و آماده است.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین می نویسد: با تشدید بحران روسیه و اوکراین، ایالات متحده و اروپا تحریم‌های اقتصادی و مالی بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه اعمال کرده و روابط مالی این کشور را با جهان خارج قطع کردند و دارایی‌های خارجی‌اش را به‌ طور غیرقانونی مسدود نمودند. برخی بر این هستند که روسیه نمی تواند در برابر تحریم ها مقاومت کند و اقتصاد آن سقوط خواهد کرد.
در واقع، بازار مالی روسیه یک شوک قوی را تجربه کرد، نرخ روبل – پول ملی روسیه برای مدت کوتاهی به شدت کاهش یافت. اما در ماه مارس، وزارت امور خارجه آمریکا مقاله ای با عنوان "هزینه جنگ اقتصادی - چگونه تحریم ها علیه روسیه بر نظم جهانی تأثیر می گذارد" منتشر کرد. در این مقاله گفته می شود که غرب عادت کرده است که کشورهای کوچک را با "بهایی پایین"تحریم کند. به گفته نویسندگان مقاله، تلاش برای منزوی کردن یکی از اعضای گروه بیست، یک قدرت اقتصادی بزرگ و دارای تجربه سرشار و دانش گسترده جهانی، منجر به عواقب جدی و شکست اجتناب ناپذیر خواهد شد.
روسیه در مواجهه با آخرین تحریم های آمریکا و اروپا، درماندگی و بی فعالیتی از خود نشان نداده است. مسکو اقدامات متقابل قدرتمندی انجام داد.
اولا، این استفاده از روبل برای پرداخت بدهی های خارجی است. این اقدام به سرعت باعث تثبیت نرخ برابری روبل شد که اکنون به سطح قبل از تحریم بازگشته است. ثانیاً، عرضه گاز طبیعی به کشورهای شرکت کننده در تحریم نیز اکنون باید به روبل پرداخت شود. ثالثاً، روسیه فهرستی از "کشورها و مناطق غیردوست" تهیه کرده و از لغو پرداخت "هزینه اخذ پروانه" و قطع صادرات گندم و کودهای شیمیایی به آنها خبر داد. چهارم، ملی شدن شرکت های آمریکایی و اروپایی که قصد خروج از روسیه را داشتند، اعلام شد. پنجم، راه های فرار سرمایه خارجی از آن کشور مسدود گردید.
این اقدامات متقابل نشان می‌دهد که کرملین یک طرح واکنش و مجموعه‌ای از پاسخ‌ها داشته است. روسیه به مقاومت در برابر محدودیت ها ادامه می دهد، اگرچه از سال 2014 تاکنون بیش از صد بار تحریم شده است. کرملین همچنین قطع ارتباط احتمالی با سوئیفت را پیش بینی کرده بود. برای این منظور، مسکو اقداماتی را با هدف دلارزدایی انجام داده است. نخست، سهم اوراق خزانه داری ایالات متحده در ذخایر بین المللی خود را کاهش داد و دارایی های طلای خود را افزایش داد. دوم، روسیه تلاش هایی را برای ارتقای تسویه معاملات تجارت خارجی با استفاده از ارزهای محلی هر دو طرف انجام داده است. ثالثاً، سیستم پرداخت های تجارت بین المللی خود را جایگزین سوئیفت کرد.
بدهی دولتی آمریکا بیش از صد برابر بیشتر از روسیه است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2022
روبل روسیه ارز پیشرو جهانی
روسیه از نظر انرژی، منابع و غذا خودکفا است و از نظر منابع استراتژیک مانند نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ و مواد معدنی کمیاب غنی است. این امر تأثیر کلیدی بر زنجیره تولید و عرضه جهانی بسیاری از صنایع کلیدی مانند نظامی، هوافضا و ریزتراشه ها دارد. روسیه یکی از 14 کشور بزرگ جهان است و با شجاعت نظم اقتصادی موجود جهانی تحت سلطه آمریکا و غرب را به چالش می کشد. انرژی، غلات، کودها و سایر منابع مهم استراتژیک اروپا به شدت به واردات از روسیه وابسته است. اما اروپا تحریم های آمریکا علیه مسکو را دنبال کرد. تحریم ها نتوانست عملیات ویژه در اوکراین را متوقف کند، اما اتحادیه اروپا با مشکلاتی مانند کمبود انرژی، افزایش شدید قیمت ها، اختلال در زنجیره های تامین، خطر رکود اقتصادی مواجه شد. همه اینها منافع فردی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برآورده نمی کند و قطعاً در مورد تحریم های جدید بین آنها اختلاف نظر بوجود خواهد آمد.
سایر کشورها، به ویژه قدرت های بزرگ، همکاری اقتصادی عادی با مسکو را متوقف نخواهند کرد. هند واردات زغال سنگ و نفت روسیه را دو برابر کرد و هر دو طرف توافق کردند که به ارزهای ملی خود تسویه حساب کنند. کشورهای خاورمیانه مواضع مستقلی دارند. ایالات متحده و اروپا دائماً چین را با عواقب تهدید می کنند، اما موضع آن کاملاً واضح است: چین به شدت با هرگونه تحریم غیرقانونی یکجانبه مخالف است. به حقوق و منافع مشروع چین و سایر طرف ها نباید آسیبی وارد شود؛ همکاری در بازرگانی عادی با روسیه بر اساس احترام متقابل، برابری و منافع متقابل ادامه خواهد یافت.
ضد تحریم های روسیه از استقلال مالی و امنیت اقتصادی این کشور محافظت می کند. این امر نشان می‌دهد که فقط باید بر تحسین و ترس از سلطه غرب غلبه کرد و جرأت نمود علیه جفای ناعادلانه استکبار غرب سخن گفت و آن ‌گاه هژمونی آمریکا و غرب تبدیل به "ببر کاغذی" می شود. استفاده آمریکا و اروپا از تحریم های سخت حاکی از آن است که آنها نمی توانند در جریان رقابت قانونی و منصفانه به مزیتی دست یابند و این فقط نشانه زوال آن است.
بیانیه روسیه در مورد بازپرداخت بدهی خارجی به روبل و استفاده از روبل به عنوان ارز تسویه حساب هنگام صادرات مواد انرژی زا و منابع استراتژیک به "کشورها و مناطق غیر دوست" موضع انحصاری دلار در سیستم تجاری و مالی جهانی را متزلزل کرد. بازی گستاخانه آمریکا با تحریم‌، کشورهای بیشتری را مجبور می‌کند تا مسیر دلارزدایی را در پیش بگیرند و جهان به سرعت وارد دوران پسا دلاری می‌ شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала