ایران در حوزه آب‌سنگین چقدر پیشرفت کرده است؟

© AP Photo / Vahid Salemi آب سنگین ایران
 آب سنگین ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2022
اشتراک
کارشناس: در ایران در خصوص فعالیت این سازمان در حوزه پزشکی هسته‌ای گام‌های روبه‌جلو و مثبتی برداشته‌ایم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رییس سازمان انرژی ایران اظهار داشت که هدف ما این است در حوزه‌های راهبردی به دستاوردهای مهمی برسیم که دشمنان مخالف آن هستند و بر تراز علمی و اقتدار ایران اسلامی بیفزاییم و امروز در حوزه آب‌سنگین دانشمندان ما حرف‌هایی برای گفتن دارند.
وی افزود: "در خصوص فعالیت این سازمان در حوزه پزشکی هسته‌ای گام‌های روبه‌جلو و مثبتی برداشته‌ایم که یکی از این اقدامات راه‌اندازی مرکز کیت غربالگری نوزادان بود؛ دشمنان در بحث آب‌سنگین هجمه سنگینی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران ایجاد کردند و می‌خواستند که ایران در این حوزه فعالیتی نداشته باشد. خوشبختانه توانستیم بدون توجه به فشار غربی‌ها، حرکت روبه‌جلو در مسیر دستیابی به آب‌سنگین و مشتقات آن را ادامه دهیم و امروز در حوزه آب‌سنگین دانشمندان ما حرف‌هایی برای گفتن دارند.
آب‌سنگین یک دروازه ورودی بسیار بزرگ و مهم در فرایند مهندسی مولکولی و اتمی است که مشتقات آن می‌تواند دستاوردهای بزرگی در بخش سلامت و صنعت داخلی فراهم کند. آن‌ها نمی‌خواهند کشور ما با ایجاد ظرفیت‌های علمی و فنی راهبردی در جمع قدرت‌های جهان قرار بگیرد.
مذاکرات ایران و روسیه درباره چگونگی اجرای پروژه «ایزوتوپ پایدار» - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2019
مذاکرات ایران و روسیه درباره چگونگی اجرای پروژه «ایزوتوپ پایدار»
ما امکانات کامل چرخه سوخت هسته‌ای را در اختیار داریم و با ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و صنعتی که ایجاد کردیم در خدمت سلامت بشریت و مردم حرکت می‌کنیم. ما 50 نوع رادیو دارو را در بخش تشخیص، تسکین و درمان در اختیار مراکز درمانی قرار داده‌ایم.
امروز چه از طریق راکتور یا از طریق شتاب‌دهنده‌ها، ایزوتوپ‌هایی که باید به آن‌ها برسیم و ظرفیت‌های صنعتی که لازم است داشته باشیم را باید ایجاد کنیم. ما باید بیشترین سهم را از تولیدات رادیودارویی که بتواند مستقیم بر سلول سرطانی تأثیر بگذارد، داشته باشیم.
اقدام مهمی دیگری که شروع کردیم و مردم ما اثرات مثبت آن را در آینده نزدیک خواهند دید، موضوع جت پلاسمای سرد است. این فنّاوری و دستاورد بزرگ که برای قسمت‌های مختلف بدن به خصوص گردن به بالا استفاده می‌شود؛ مستقیماً سلول سرطانی را مورد هدف قرار داده و رنج سنگین بیماران سرطانی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. همچنین اولین کلینیک درمان زخم بیماران دیابتی با استفاده از پلاسماتراپی را راه‌اندازی می‌کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала