هشدار ایران به طالبان

© Sputnik / Valeriy Yarmolenkoرود در افغانستان
رود در افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2022
اشتراک
وزیر خارجه ایران: از هیئت حاکمه موقت افغانستان درباره حق‌آبه ایران از هیرمند رضایت نداریم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تارنمای "باشگاه خبرنگاران جوان"، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به گفته با آزادسازی بخشی از آب سد کمال خان افغانستان، بخش کمی از آب به ایران رسید اما کارشکنی های زیادی در افغانستان شد و در زمانی که سد کمال خان پر از آب بود درخواست آزادسازی کردیم اما گفتند مسیر لایروبی نشده است.
وی درباره حق آبه ایران از هیرمند گفت: "از هیئت حاکمه موقت افغانستان درباره حقابه ایران از هیرمند رضایت نداریم چراکه این هیئت می توانست بهتر از این عمل کند. با این وجود ایران اعلام کرد آمادگی لایروبی مسیر آب را به صورت فنی دارد تا آب بازنگردد و به توربین های سد آسیب نرسد اما طرف افغانستانی گفت ۳ میلیون دلار پول نیاز داریم که شرکت‌های خودشان لایروبی کنند.
اگر طالبان حقابه ایران را ندهد، اقدام قانونی و بین المللی می کنیم چراکه تأمین حقابه ایران از هیرمند نقش تعیین‌کننده در سیاست راهبردی ما نسبت به هیئت حاکمه افغانستان دارد و اگر هیئت حاکمه موقت افغانستان حقابه ایران را ندهد، از تمام مسیرهای قانونی و بین المللی استفاده می کنیم.
مرز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2022
تنش‌های مرزی بین ایران و افغانستان
هیئت حاکمه موقت افغانستان تا الان برای بازدید ما کمکی نکرده اما سرپرست وزارت خارجه آنها قول داد کمتر از چند هفته امکان این بازدید فراهم شود. قرار است کارشناسان ایرانی از رودخانه بالادستی سد کجکی افغانستان بازدید کنند تا مقدار کاهش شاخص آب بر مبنای قرارداد ۱۳۵۱ بررسی شود".
گفتنی است، از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان سرپرست وزارت خارجه افغانستان چندبار به حق جمهوری اسلامی درباره حقابه هیرمند اذعان کرده است.
اساس این حق آبه به بعد از جدایی افغانستان از ایران و توافق گلد اسمیت به تاریخ ۱۸۷۲میلادی بر‌می گردد این بود که هر دو کشور ایران و افغانستان باید به طور مساوی از آب هیرمند برخوردار شوند و افغانستان نباید به زیان حق‌آبه ایران اقدام کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала