گزارش و تحلیل

دادگاه نوری در آزادی جلالی تاثیر ندارد

© Photo / IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
اشتراک
مدیرکل وزارت خارجه ایران فرآیند دادگاه و بازداشت آقای حمید نوری را کاملا غیر قانونی و تحت تاثیر اقدامات و القائات کذب و جعلی گروهک تروریستی منافقین قلمداد و قویا محکوم کرد.
بدنبال ادامه بازداشت سیاسی آقای حمید نوری از جانب سوئد و قرائت خلاصه ای از کیفرخواست دادستان آن کشور در جلسات اخیر دادگاه وی در استکهلم، ماتیاس لنتز سفیر سوئد در تهران، یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه 1401، توسط دستیار وزیر و مدیر کل غرب اروپای وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به اتهامات بی پایه و ساختگی که دادستان سوئد حین اظهاراتش متوجه جمهوری اسلامی ایران کرد، به وی ابلاغ شد.
مدیرکل وزارت خارجه ایران فرآیند دادگاه و بازداشت آقای حمید نوری را کاملا غیر قانونی و تحت تاثیر اقدامات و القائات کذب و جعلی گروهک تروریستی منافقین قلمداد و فضاسازی معاندانه علیه جمهوری اسلامی ایران را قویا محکوم کرد.
وی همچنین خواستار پایان دادن به نمایش سیاسی دادگاه سوئد و آزادی آقای حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در این کشور شد.
نگرانی روسیه از حملات ترکیه به مواضع نیروهای کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2022
روسیه موظف به همکاری با دادگاه کیفری بین‌المللی در رابطه با "تحقیق" در اوکراین نیست
سفیر سوئد در پاسخ اظهار داشت مراتب را به مقامات وزارت خارجه این کشور گزارش می کند.
از سوی دیگر شش سال پیش احمدرضا جلالی پزشک و پژوهشگر مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه ایرانی_سوئدی به جرم ارتباط با دولت متخاصم و جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد همچنین وی از دادگاه ایران حکم اعدام دریافت کرد، برخی از تحلیلگران رسانه ای بر این باورند که دولت سوئد با دادگاهی کردن حمید نوری برای آزادی جلالی تلاش می کند.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «آقای جلالی به جرم جاسوسی مدت‌ ها است که در جمهوری اسلامی ایران دستگیر شده حکم او صادر شده، این حکم بازنگری شده و بار دیگر نیز درخواست بازنگری خورده و سالها است که این موضوع پیگیری می‌شود و متاسفانه خسارات عمده ای نیز وارد شده و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران گزارش می‌دهند که برخی از کشور های غربی در این روند های تروریستی به رژیم صهیونیستی کمک کردند».
وزارت خارجه ایران: اروپا خانه منافقین است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2020
وزارت خارجه ایران: اروپا خانه منافقین است
وی افزود: «اینکه پرونده ی آقای نوری بعد ها طراحی می‌شود و گروهک شکست خورده منافقین دامی را پهن می کند و پس از آن شاهد هایی از گروه خود می آورد، دادگاه را سیاسی می کند، همه را به بازی میگیرند و دولت سوئد نیز به این موضوع اجازه می دهد شک ما را برمی‌انگیزد که چطور این اتفاقات تماما پیاپی رخ می‌دهد، سیاستی در برخی از مراکز رسانه‌ ای وجود دارد که اتفاقاتی را که رخ می‌دهد با فراموش کردن تقدم و تأخر به یکدیگر مرتبط میکنند.
مسئله آقای جلالی و آقای نوری ارتباطی با یکدیگر ندارند و اگر هم ارتباطی بیان می شود از سوی دولت سوئد است و نشان از این است که حقوق اولیه آقای نوری تا چه اندازه رعایت نشده، دادگاه صلاحیت نداشته، مقدمه، موخره و روند قضایی به طور کامل نادیده گرفته شده است».
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار داشت: «ما از رسانه ها درخواست داریم که به جزئیات با نگاهی کاملا منصفانه توجه شود متاسفانه دولت سوئد توجه نکرده دولت سوئد باید هرچه زودتر به مسیر درست بازگردد و فکر نکند با این گروکشی ها موضوع آقای جلالی فراموش می‌شود.
موضوع آقای جلالی یک حکم تروریستی و جاسوسی است که در مسیر خود پیگیری می شود».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала