گزارش و تحلیل

اهمیت سفر بشار الاسد به تهران

© AP Photoاهمیت سفر بشار الاسد به تهران
اهمیت سفر بشار الاسد به تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
اشتراک
بشار اسد خواست قبل از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نشان دهد که هم پیمان روزهای سختی خود را فراموش نخواهد کرد.
اسپوتنیک - سفر اخیر جناب آقای بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه به تهران در شرایط بین المللی فعلی را می توان دارای اهمیت بسیار زیادی دانست.
بارها به این نکته اشاره کرده ایم که شرایط جهان پس از عملیات ویژه روسیه در اوکراین با شرایط جهان قبل از آن بسیار متفاوت است.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آمریکا به عنوان تک قطب قدرت جهان فاعل ما یشا بود اما به جای اینکه از این فرصت برای همدل کردن کل جهان بهره ببرد به سمت بسط سلطه و زورگویی به دیگر کشورها روی آورد.
اگر دقت داشته باشید روسیه از همان ابتدا دست دوستی را به سمت آمریکا دراز کرد اما آمریکایی ها به دشمنی خود با روسیه ادامه دادند و به جای اینکه ناتو را منحل کنند به سمت گسترش ناتو با هدف نابودی کامل روسیه رفتند.
همین جریان درباره چین هم صدق می کند.
چینی ها هم دست دوستی را به سمت آمریکایی ها دراز کردند و زمینه های همکاری بسیار زیاد اقتصادی و تجاری و حتی سیاسی با آمریکا را باز کردند ولی خوب امروزه هم همه متفق القول هستند که آمریکایی ها به دنبال آن می باشند که چین را هم درگیر یک جنگ تمام عیار در شرق آسیا کنند.
بشار اسد در سفری غیرمنتظره به ایران با آیت الله خامنه ای دیدار کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2022
بشار اسد در سفری غیرمنتظره به ایران با آیت الله خامنه ای دیدار کرد
چرا دور برویم، مگر خود ما ایرانی ها دست دوستی را به سمت آمریکایی ها دراز نکردیم؟
آیا تصور می کنیم گفتگو هایی که در نهایت موجب آن شد که برجام امضا کند فقط درباره غنی سازی 3.67 یا 5 درصد اورانیوم بود؟
اگر چنین تصوری دارید سخت در اشتباه می باشید.
آقای ظریف و جان کری ساعت ها پشت دربهای بسته نشستند و مسایل بسیار زیادی را با هم بحث کردند وسنگ هایشان را با هم باز کردند.
همانگونه که شاید آمریکایی ها مسایلی دارند که پانزده هزار کیلومتر دورتر از مرزهایشان برایشان مهم است طبیعی است ایرانی ها هم مسایلی دارند که همین بیخ گوششان برایشان بسیار مهم می باشد.
حضور ایران در عراق و سوریه فقط برای این نیست که حالا ایران به یکباره تصمیم گرفته برود و از چند دوست و همپیمان خود دفاع کند، بلکه به این دلیل بوده و هست که منافع ملی و استراتژیک و حتی بقای ایران گروی شرایط کشورهای همجوار این کشور می باشد.
اینکه برخی تصور کنند اگر ما کاری در سوریه و عراق و... نداشته باشیم آنها کاری با ما ندارند یا از روی نادانی و ساده لوحی است و یا از روی غرض ورزی و دشمنی و گرنه چه کسی است که کوچکترین اطلاعات در زمینه مسایل بین المللی را دارد و نداند که حضور ایران در سوریه و عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین و یمن و ... برای دفع شر از ایران بوده.
به هر حال حضور روسیه در سوریه هم به همین دلیل بوده و هست.
اگر روسیه اجازه می داد که آمریکا نفوذ خود را به سمت غرب آسیا گسترش دهد قطعا در محاصره استراتژیک قرار می گرفت و موقعیت خود را در نقشه خاورمیانه از دست می داد.
امروزه به دلیل درگیر بودن روسیه در عملیات ویژه در اوکراین طبیعی است که دو همپیمان دیگر روسیه در جنگ بر علیه تروریسم در سوریه باید بیش از پیش هماهنگ باشند و طبیعتا حضور آقای بشار الاسد در تهران برای تقویت این هماهنگی می باشد.
بشار اسد با رهبر ایران و رئیسی در تهران دیدار کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
جزئیات دیدار بشار اسد با رهبر ایران و رئیسی در تهران
از سوی دیگر وقتی که درباره شرایط بعد از عملیات ویژه روسیه در اوکراین صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که امروزه بسیاری از کشورهای جهان عدم التزام غرب به ساده ترین قواعد و قوانین بین المللی از سرقت و مصادره اموال مردم روسیه گرفته تا برخورد های تأسف بار با شهروندان و ورزشکاران و هنرمندان و حتی شخصیت های مرده روسیه را مشاهده می کنند و می بینند که غربی ها حتی گربه های روسی را نیز تحریم کرده اند و طبیعی است که اینها فکر کنند که اگر این کشورها با روسیه این کار را کرده اند در آینده با اینها چه کار خواهند کرد و طبیعتا بسیاری تلاش دارند هرچه سریعتر اموال خود را از کشورهای غربی خارج کنند و به کشورهای امن تر و یا کشور خود منتقل کنند.
مضاف بر اینها بسیاری به فکر هستند که مشکلات با کشورهای همسایه خود که عموما توسط غربی ها ایجاد شده را حل و فصل کنند و کار به جایی نرسد که بخواهند با هم درگیر شوند.
با توجه به این شرایط مشاهده می کنیم که مذاکرات و گفتگو ها میان ایران و عربستان سعودی سرعت یافته و طبیعتا وقتی که از ایران و عربستان سعودی صحبت می کنیم یعنی یک جبهه که همسو با ایران است و یک طرف که همسو را عربستان است باید مشکلاتشان را با هم حل و فصل کنند.
یکی از مسایل مورد مناقشه طبیعتا مساله سوریه است که باید حل و فصل شود و به زودی قرار است که سوریه احتمالا در اجلاس الجزایر به اتحادیه عرب باز گردد و طبیعتا آقای بشار الاسد خواست قبل از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نشان دهد که همپیمان روزهای سختی خود را فراموش نخواهد کرد.
در کنار این مسایل مساله بازسازی سوریه مطرح می باشد که طبیعتا سوریه می داند می تواند روی شرکت های ایرانی در این زمینه حساب باز کند و مساله دیگری که وجود دارد مقابله سوریه با تهدید های اسرائیل و حضور آمریکا و سرقت نفت این کشور و همچنین حضور ترکیه در شمال سوریه و حضور گروه های تروریستی در برخی مناطق این کشور است که خوب سوریه برای حل این مسایل نیاز به هماهنگی و کمک ایران دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала