گزارش و تحلیل

ضرر کشورهای تحریم کننده بیش از روسیه

© Sputnik / Alexey Maishev /  مراجعه به بانک تصاویر ضرر کشورهای تحریم کننده بیش از روسیه
ضرر کشورهای تحریم کننده بیش از روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2022
اشتراک
بانک مرکزی اروپا روز گذشته اعلام کرده که این ماه رشد اقتصادی اروپا به صفر رسیده.
بر کسی پوشیده نیست دلیل توقف رشد اقتصادی اروپا هم تحریم هایی است که اعضای این اتحادیه بر علیه روسیه وضع کرده اند و اقتصاد آنها را دچار مشکل اساسی کرده.
طبق بر آوردهای بانک جهانی روسیه در ماه گذشته میلادی "علیرغم تحریم های کذایی غرب" چیزی حدود شصت ملیارد یورو بیش از سال مشابه سابق درآمد ارزی داشته، دلیل اش هم این بوده که قیمت فروش نفت و گاز روسیه بیشتر شده و حجم صادرات آن حتی بیشتر هم بوده.
البته عموما اکثر کشورهای صادرکننده انرژی امروزه با چنین شرایطی مواجه هستند و امیدوار می باشند ضرر هایی که طی چند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا متوجه آنها شده را جبران کنند.
آمریکا چنان اطلاعاتی را به اوکراین داد که منجر به کشته شدن نظامیان روسیه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2022
نیروهای توپخانه و موشکی روسیه 56 پست فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین را منهدم کردند
علیرغم اینکه آمریکایی ها و اروپاییها فشار زیادی بر کشورهای عربی برای افزایش صادرات نفتی خود آوردند اما از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مانند عربستان و امارات گرفته تا کشورهای آفریقایی مانند الجزایر همه دست رد به سینه آمریکایی ها و اروپایی ها زدند چون همه متوجه هستند مشکل بازارهای انرژی امروزه حجم عرضه نفت در این بازارها نیست بلکه مشکلات روانی بازار است.
این مشکلات روانی هم همه مرتبط با سردرگمی کشورهای غربی در تحریم های خلق الساعه خود بر علیه روسیه می باشد.
کار آمریکایی ها به جایی رسیده که هیات به ونزولا می فرستند و کشوری را که سالها است تحریم کرده اند ترغیب می کند که آنها را ببخشد و صادرات خود را از سر بگیرد.
یا اینکه درباره تحریم های خود نسبت به صادرات نفت ایران چشم پوشی می کنند.
در نهایت هم می بینیم که اعلام می کنند روزانه یک ملیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود را در بازار تزریق خواهند کرد تا بازار را آرام کنند.
اما حاضر نیستند که اعتراف کنند همه این به قول معروف ول وشویی به دلیل سیاست های نسنجیده ایالات متحده در قبال کل کشورهای جهان بصورت عام و روسیه به شکل خاص است.
آن وقتی که مقامات سیاسی آمریکا چپ و راست به دنبال راضی کردن اعتیاد خود به تحریم بر علیه دیگر کشورها بودند و کشورهای جهان را تحریم می کردند تصور نمی کردند روزی برسد متحدین آنها مجبور شوند سر خم کنند و بروند نفت روسیه را با روبل بخرند نه با دلار و نه با یورو.
آمریکایی ها باور نمی کردند که متحدینی که سالها روی آنها حساب باز کرده اند مانند عربستان سعودی و یا امارات نه فقط به دستورات آنها تمکین نکنند بلکه حتی ولیعهد هایشان حاضر نباشند جواب تلفن رئیس جمهوری آمریکا را بدهند.
کاری ندارم که ولیعهد عربستان و یا ولیعهد امارات با شخص بایدن مشکل دارند.
Работник меняет цены на топливо на табло на заправочной станции в Милане - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2022
هیل: غرب با تحریم‌ علیه روسیه در دام افتاده است
ولی نباید فراموش کنیم که بایدن رئیس جمهوری آمریکا است و صدای سیلی اینها در گوش بایدن در گوش همه آمریکایی ها صدا خواهد داشت.
بر عکس تصور کلی که امروزه آمریکایی ها ایجاد کرده اند ادامه روند فعلی در جهان و ادامه دادن جنگ در اوکراین برای تضعیف روسیه عملا موجبات تضعیف کشورهای غربی حامی زلنسکی را فراهم کرده و هر چه قدر این جنگ طولانی تر شود بیش از اینکه روسیه ضرر کند در باب اول کشورهای تحریم کننده روسیه ضرر خواهند کرد و بعد کل جهان.
محدود کردن تاثیر روسیه بر اقتصاد جهانی بر بحث صادرات نفت و گاز اشتباه بزرگی بود و هست که برخی مقامات غربی امروزه دارند.
روسیه صادرات خام دیگری دارد که جمع این صادرات روی کل اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد.
به عنوان مثال می گویم مثلا ژاپن و برخی کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که در صدد گسترش صنعت هسته ای خود برای کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه هستند.
خوب این انرژی هسته ای اورانیوم نیاز دارد، قرار است این اورانیوم از کجا تامین شود؟
استرالیا و کانادا و آمریکا که بزرگترین تولید کنندگان یورانیوم هستند بخش عمده اورانیوم خود را خودشان مصرف می کنند و بخش صادراتی اورانیوم آنها به صورت طولانی مدت پیش فروش شده و نمی توانند اورانیوم بیشتری تولید کنند.
فقط روسیه و قزاقستان و آفریقای جنوبی هستند که امکان صادرات دارند و اگر صادرات اورانیوم روسیه که اورانیوم مورد نیاز کشورهای غربی و ژاپن راتامین می کند قطع شود آنها انرژی نخواهند داشت.
درباره فولاد و دیگر فلزات و گندم و ... هم به همین صورت.
امروزه روسیه جزو بزرگترین صادرکنندگان فولاد خام در جهان است ودر صورتی که این صادرات متوقف شود قیمت تولیدات کارخانه های کشورهای غربی مانند ماشین دچار مشکل خواهد شد.
به نظر می رسد کشورهای غربی هر چه سریعتر باید فکر کنند چگونه خودشان را از این چاهی که زلنسکی آنها را در آن انداخته خارج شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала