افشای بزرگترین برندگان دلار ۴۲۰۰ در ایران

© Sputnik / Siavash Sobhgahiدلار و تومان
دلار و تومان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2022
اشتراک
کارشناس: آمارهای بانک مرکزی در دولت‌های قبل و فعلی می‌گوید تا ۷۰ درصد سود ارز ۴۲۰۰ به جیب گروه معدودی می‌رود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه موضوع ارز ترجیحی را باید در دولت خاتمی انجام می‌دادیم و نکردیم.
وی در خصوص اصلاح ارز ترجیحی و دستاوردها و پیامدهای آن گفت: "درباره این موضوع ما تعارف نداریم و می‌دانیم چه ماموریت سنگینی بر عهده آقای خاندوزی است بنابراین تا می‌توانیم باید از نظر تبلیغاتی و سیاسی از این دولت حمایت کنیم چراکه بزرگترین برنده دلار ۴۲۰۰ رانتخوارها و دلال‌ها هستند نه مردم.
آمارهای بانک مرکزی در دولت‌های قبل و فعلی می‌گوید تا ۷۰ درصد سود ارز ۴۲۰۰ به جیب گروه معدودی می‌رود. بنابراین سود اصلی را دلال‌ها و رانتخوارها می‌برند. نمی‌توانید تصور کنید جلوی چشم من چه ثروت‌های میلیاردی یک شبه‌ای با دلارهای رانتی شکل گرفت. ۷۰ درصد استدلال من برای کوپنی کردن کالاها همین رانت بود که این ارزپاشی که برای دانه‌های روغنی، شکر، نهاده‌های دامی و سایر اقلام انجام می‌دهید به دست مردم نمی‌رسد چرا اقتصاددان ما باید از این وضع دفاع کند.
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
گزارش و تحلیل
سخنگوی دولت ایران: خلیج فارس، هویت ماست
اگر ارز ۴۲۰۰ را حذف نکنیم با شورش‌های بزرگ روبرو می‌شویم. ممکن است این وضع منجر به انقلاب و دعوا بشود، بله می‌دانم چون این ارز را به موقع حذف نکردیم و به این وضع دچار شدیم اما اگر باز هم نکنیم باید با شورش‌های بزرگ روبرو شویم زیرا ما زیرساخت این را نداریم که دائما این دلار ۴۲۰۰ را پرداخت کنیم.
۱۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور از یارانه‌ دولت ارتزاق می‌کنند. ما می‌گوییم این یارانه باید هوشمند شود یک زمانی کوپن می‌دادیم این کوپن تقلبی بود؟ وقتی کسی از دنیا می‌رفت نمی‌فهمیدیم وقتی تمام شد ۸ میلیون شناسنامه باطل شده داشتیم؛ اکنون نیز طرف به محض اینکه فوت می‌کند تمام حساب‌های بانکی‌اش بسته می‌شود پس قدرت و تکنولوژی این را داریم.
راه‌حل این وضعیت این است که پس از مهار تورم که عامل اصلی این تلاطم‌هاست ارز ۴۲۰۰ را به مرور حذف کنیم نه یک شبه. ساختار فعلی ایران تحمل این قبیل اقدامات شوک را ندارد ما باید تدریجی دست به این کار بزنیم. البته مقدار زیادی از این روند تدریجی نیز طی شده است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала