چرا روغن خام به ایران وارد می‌شود؟

© Sputnik / Sergei Vinyavski /  مراجعه به بانک تصاویر روغن مایع
روغن مایع - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2022
اشتراک
کارشناس: در گذشته، نیاز گندم ایران از روسیه و اوکراین تامین می شد، اما اکنون با درگیری این دو کشور، مجبوریم گندم مورد نیاز را از کشورهای آرژانتین، برزیل و آلمان وارد کنیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، عباس عسکرزاده، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ایران از واردات ۲۰۰ هزار تن روغن خام به کشور برای تامین نیاز کشور خبر داد و اعلام کرد که تا آخر این هفته بازار روغن به تعادل می رسد.
وی در ادامه گفت: "حدود همین مقدار روغن خام هم به کارخانه‌های روغن داده شده تا تولید را انجام دهند. تنظیم بازار روغن و گندم و آرد در شرایط کنونی تورم جهانی و مساله مربوط به خشکسالی و جنگ روسیه و اوکراین، نیاز به عزم ملی، انضباط اجتماعی و مراقبت دارد تا خانه ها به انبار این محصولات تبدیل نشود.
برای جلوگیری از قاچاق محصولات استراتژیک مانند گندم و آرد، یارانه به خود مردم پرداخت می‌شود. با اجرای سیاست اصلاح قیمت و تغییر در نظام توزیع یارانه‌ها توسط دولت، تولیدکنندگان آرد و روغن نیز باید بهره وری خود را افزایش دهند و محصولاتی با کمیت و کیفیت بیشتر تولید کنند.
ایران برای اولین بار برنامه صادرات گندم را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2022
در ایران چه مقدار گندم در سال 1401 تولید خواهد شد؟
بخشی از کمبود روغن به روند توزیع این محصول از کارخانه های روغن به سیستم های توزیع به مصرف کنندگان برمی گردد که دچار اختلال و انحراف شد. قاچاق یکی دیگر از دلایل کمبود روغن در بازار است. در این شرایط، قاچاق محصولاتی مانند روغن و آرد ۱۰ تا ۲۰ برابر سال قبل شد به طوری که ما داشتیم امنیت غذایی کشورهای همسایه را تامین می کردیم".
وی درباره آزادسازی قیمت گندم و آرد توضیح داد: "میزان مصرف سالانه کشور ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم است که نزدیک به ۸ میلیون تن آن از محل تولید داخل و مابقی از طریق واردات تامین می شود.
در گذشته، نیاز گندم کشورمان از روسیه و اوکراین تامین می شد، اما اکنون با درگیری این دو کشور، مجبوریم گندم مورد نیاز را از کشورهای آرژانتین، برزیل و آلمان وارد کنیم.
سال گذشته ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار مصرف گندم، جو، روغن و نهاده های دامی داشتیم. با استمرار خشکسالی بدون در نظر گرفتن تورم جهانی و جنگ روسیه و اوکراین، پیش بینی بر این بود که امسال ۲۰ میلیارد دلار از این محصولات وارد کشور شود. در ابتدای امسال ما توانستیم ۳ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی کشور تامین کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала