تصمیم‌گیری‌های اشتباه وزارت بهداشت ایران و گرانی دارو

© Fotolia / mimonقرص و دارو
قرص و دارو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2022
اشتراک
کارشناس: گرانی دارو این روزها به یکی از چالش‌های اساسی نظام سلامت تبدیل شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، دکتر سید حمید خوئی، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره افزایش قیمت دارو در ایران اظهار داشت که گرانی به معنای قیمت یا ارزشی بالاتر از قیمت حقیقی یا طبیعی داشتن است. قیمت دارو در ایران طبیعی است و بروز پدیده قاچاق معکوس داروها مؤید این امر است. با این وجود قیمت دارو در کشور در حال افزایش و در حال نزدیک شدن به قیمت‌های واقعی است اما اینکه این افزایش باعث ایجاد دغدغه در مردم می‌شود؛ اشتباه است.
وی در ادامه از تصمیم‌گیری‌های اشتباه وزارت بهداشت در زمینه واردات و پوشش بیمه‌ای داروها انتقاد کرد و افزود: "در سال‌های اخیر مردم درگیر افزایش قیمت دارو شده‌اند در حالی که برخورداری از سلامت حق آحاد مردم و تأمین سلامت از وظایف دولت است و اینکه مردم متحمل این افزایش قیمت می‌شوند؛ به نوعی شانه خالی کردن دولت از بخشی از مسئولیت خود است.
ما در سال‌های اخیر تحت شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه کشورمان بوده‌ایم که از تبعات آن، کاهش منابع ارزی بوده که منجر به کاهش شدید منابع تأمین هزینه‌های دارویی بوده است. طبیعی است زمانی که ارز ارزان (دولتی) به تولید یا واردکننده داده می‌شود قیمت دارو پایین می‌آید و با تغییر سیاست ارزی (تبدیل ارز دولتی به نیمایی) این قیمت افزایش می‌یابد.
مالاریا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
آیا ایران گواهی "حذف مالاریا" را از سازمان جهانی بهداشت دریافت خواهد کرد؟
افزایش هزینه‌های تولید دارو از جمله افزایش حقوق کارگران، افزایش قیمت مواد مورد نیاز برای بسته‌بندی داروها از دلایل دیگر افزایش قیمت داروها است. دولت بخش عمده‌ای از مسئولیت خود در پوشش بیمه‌ای داروها را به گردن مردم انداخته است و نتیجه این امر، افزایش فشار مالی واردشده به مردم و بیماران است".
وزارت بهداشت بارها از پزشکان درخواست کرده که داروهای ایرانی را در نسخ تجویز کنند اما کماکان به دلایل مختلف شاهد تجویز داروهای وارداتی در این نسخ هستیم که یا در بازار دارویی پیدا نمی‌شوند و یا خارج از پوشش بیمه‌ای هستند.
عوامل متعددی در تجویز داروی پزشک تأثیر دارند؛ برخی پزشکان برندهای خاصی را به دلیل کیفیت بالاتر تجویز می‌کنند؛ وجود برخی روابط مالی میان شرکت‌های تولید یا واردکننده دارو و پزشکان نیز در تجویز دارو اثرگذار است برای مثال برخی از شرکت‌های دارویی ممکن است مشوق‌هایی به پزشکان برای تجویز برندی خاص اعطا کنند که این مسئله می‌تواند در تصمیم گیری پزشک در تجویز دارو اثرگذار باشد.
نهایتا اینکه نبود برنامه کوتاه مدت و بلندمدت در زمینه چگونگی تأمین دارو، مسئله دسترسی مردم به داروها را تحت تأثیر قرار داده و اگر مدیریت مصرف دارو در کشور به درستی انجام نشود؛ حتی در صورت ماندگاری ارز ترجیحی در صنعت دارویی، ما باز هم به سمت شرایط بدی پیش می‌رویم که دارو و تجهیزات پزشکی به مهمترین عامل توزیع فقر در جامعه بدل خواهند شد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала