گزارش و تحلیل

مشاهده اولین نتایج عملیات ویژه روسیه در خاورمیانه

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه جغرافیایی خاورمیانه
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.05.2022
اشتراک
هیچ کارشناس سیاسی نیست که تایید نکند جهان بعد از عملیات ویژه روسیه در اوکراین با جهان قبل از آن متفاوت است.
همه هم متفق القول هستند که معادلات تک قطبی جهانی پس از این عملیات به خورده و امروزه کل تلاش ایالات متحده برای اطاله جنگ در اوکراین به این دلیل است که می داند نتیجه ای جنگ می تواند موجب نابودی اقتدار آمریکا در جهان گردد.
آن هژمونی سابق که در آن آمریکا فاعل ما یشاء بود دیگر وجود ندارد و همه کشورهای جهان بدون استثنا در حال برنامه ریزی برای آتیه خود در مرحله بعدی می باشند.
گو اینکه آمریکایی ها به دلیل کنترل رسانه ها تلاش می کنند شرایط را آنطور که خودشان می خواهند نمایش دهند اما واقعیت امر این است که حتی متحدین اصلی آمریکا امروزه دیگر برای آمریکا اعتباری قایل نیستند.
اینکه آمریکا به جای تلاش برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین به قول آقای چامسکی "به دنبال جنگ با روسیه تا آخرین اوکراینی است" خود هزاران معنا دارد که اهل فن در علم سیاست متوجه می شوند یعنی چه.
خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان و تحویل دو دستی آن به طالبان ونابودی یک روزه چند دهه مردم افغانستان برای ایجاد یک جامعه مدنی متمدن از یکسو و هل دادن اوکراین به شاخ و شانه کشیدن برای روسیه جهت راه اندازی یک جنگ تمام عیار از سوی دیگر این سوال را برای همه کشورهای جهان ایجاد می کند که هدف آمریکا چیست؟
البته قبلا چند بار این را گفته ام، ولی خوب بد نیست یکبار دیگر هم بگویم، نابودی کل جهان برای اینکه توسط آمریکایی ها دوباره ساخته بشود.
این بحث از روی نفرت و یا انزجار از سیاست های سیاست مداران آمریکایی نمی گویم، بلکه واقعیتی تلخ است که در ذهن حاکمان پشت پرده آمریکا میچرخد و آنانکه با ساختار داخلی سیاسی آمریکا آشنایی دارند به خوبی این را می دانند.
مبنای این تفکر هم همان مبنای فراماسونری (برادران معمار) است که بر اساس آن ساختمان های قدیمی باید تخریب گردد و دوباره از نو ساخته شود تا بنا ها کار داشته باشند وگرنه نگهداری ساختمان های قدیمی منجر به بی کاری بناها می گردد.
در باره کشورها هم همینجور است، باید کشورها نابود شود و با خاک یکسان شود تا کمپانی های آمریکایی وارد شوند و آنها را از نو بسازند و پول در بیاویند.
اگر به پشت پرده بیشتر تحریم های آمریکا نسبت به کشورهایی که آمریکا با آنها جنگ مستقیم ندارد نگاه کنید، جریان همین است.
به عنوان مثال می گویم آمریکایی ها دو سه سال پیش قانونی بر علیه سوریه تصویب کردند به نام قانون قیصر، اگر به فحوای این قانون نگاهی گذرا بیاندازید می بینید که کل جریان این است که "سوریه را ما نابود کردیم تا دوباره خودمان بازسازی کنیم و به دیگران اجازه نمی دهیم این بازسازی را انجام دهند".
یا درباره برجام که مربوط به خود ما ایرانی ها است.
دلیل اصلی به هم زدن برجام توسط ترامپ بهانه های ظاهری سیاسی مطرح شده توسط آمریکا که در رسانه ها می شنویم نیست.
دلیل اصلی این بود که آمریکایی ها خواهان این بودند که سهم بزرگ کیک اقتصادی ایران مربوط به آنها باشد و چون دیگران مخصوصا متحدین اروپایی آنها به سرعت وارد شده بودند و قراردادهای کلان را بسته بودند توافق را به هم زدند.
حتی مشاهده می کنیم در گفتگو های وین تنها تضمینی که توسط آمریکایی ها مطرح می شود این است که "اجازه دهید کمپانی های بزرگ ما به ایران بیایند و پروژه های بزرگ را بگیرند و آنوقت لابی این کمپانی ها در آینده ضامن برجام خواهد بود".
آمریکا باید قدردان فعالیت های ضدتروریستی روسیه باشد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
گزارش و تحلیل
آمریکا باید قدردان فعالیت های ضدتروریستی روسیه باشد
فراموش نکنید که روسیه و چین در جنگ جهانی دوم متحدین آمریکا بودند واصل اختلاف آنها با آمریکا از زمانی شروع شد که روسیه و چین حاضر نبودند مانند کشورهای اروپایی ذیل قیمومیت آمریکا بروند در حالی که آمریکایی ها در آن زمان با طرحی به نام طرح مارشال اروپا را ذیل قیمومیت غیر رسمی خود بردند.
البته به جز ژاپن و آلمان که تا به امروز کشورهای اشغال شده توسط آمریکا به حساب می آیند.
جالب تر اینکه امروزه آمریکایی ها حامی نازی ها شده اند.
به هر حال در این شرایط است که بقیه کشورهای جهان در حال برنامه ریزی برای مرحله آتی می باشند و همین ماجرا منجر شده که در منطقه خاورمیانه، کشورهای منطقه به فکر کنارگذاشتن اختلافات خود و رسیدن به تفاهمات با یکدیگر باشند.
سفر اخیر آقای اردوغان به عربستان سعودی و همچنین ملاقات اخیر ایران وعربستان سعودی در عراق نشان از آن دارند که کشورهای کلیدی منطقه خاورمیانه در صدد حل وصل اختلافات خود و رسیدن به نوعی تفاهم با یکدیگر می باشند.
اینکه ترکیه حاضر نشده در مانور اخیر ناتو مشارکت داشته باشد و به دنبال میانجی گری میان روسیه واوکراین است، (که البته متاسفانه به دلیل فرمانبری حاکمان اوکراین از آمریکا تا به حال بی نتیجه مانده) خود نشان از آن دارد که این کشورها متوجه شده اند باید خودشان دست روی زانوی خود بگذارند و بلند شوند.
البته ظاهرا اندونزی هم تلاش دارد از سوی دیگر وارد ماجرای میانجی گری شود و شنیده شده که روز گذشته آنها نیز جناب آقای پوتین و زلنسکی را برای حضور در اجلاس گروه بیست در کوالالامپور دعوت کرده اند تا بلکه بابی شود برای گفتگو میان روسیه و اوکراین.
اگر همه این مسایل را کنار هم بگذاریم می بینیم که هم در منطقه خاورمیانه و هم در شرق آسیا تلاش بر این است که چگونه با ساختار نوین جهانی بسازند و خود را از گزند سیاست های نابود کننده آمریکا برای جهان دور کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала