گزارش و تحلیل

توانایی بالای ایران برای تامین داروی روسیه

© AP Photo / Ebrahim NorooziЛекарство в аптеке в Тегеране
Лекарство в аптеке в Тегеране  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
اشتراک
پس از آغاز تحریم ها فراگیر و یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران این کشور در زمینه‌ ی تامین مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و برخی دارو های نهایی دچار مشکل شد.
بسیاری از شرکت های داروسازی جهان از معامله با ایران دوری کردند و این موضوع سبب شد تا بسیاری از بیماران خاص در ایران دچار مشکل شوند.
تحریم ها دارویی ایران در دوران کرونا نیز ادامه یافت تا ایران برای تامین واکسن و دارو های مبارزه با کرونا با بن بست های زیادی روبرو شود.
این در حالی بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سپتامبر ۲۰۲۱ در نشست مجمع اقتصادی شرق در شهر ولادی‌وستوک گفت "انسانیت کجاست؟ ایران در مقابله با همه‌گیری کرونا به کمک نیاز دارد و غرب تمایلی به برداشتن تحریم‌ها ندارد."
امروز فدراسیون روسیه پس از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین تحت تحریم های مشابه ایران قرار گرفته و در تامین دارو دچار مشکل شده است، جمهوری اسلامی ایران به واسطه ۴۰ سال مبارزه با تحریم های یک جانبه اکنون در ساخت دارو و تجهیزات پزشکی قابلیت بالایی دارد که به واسطه این توانمندی می تواند شریک تجاری خوبی برای روسیه در زمینه تامین دارو باشد.
اخیراً سفری تجاری توسط هیئت‌ های تجار ایرانی در زمینه های متعددی از جمله دارو و تجهیزات پزشکی به مسکو انجام شد که در آن نوید رشد در زمینه تجارت میان دو کشور داده شد.
دکتر بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: نکته ای که برای هر دو کشور بسیار حائز اهمیت است این است که از توانایی یکدیگر اطلاع داشته باشند تا بتوانند بر اساس این توانایی ها تبادلات خود را انجام دهند سفر اخیر تیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو جمهوری اسلامی ایران به مسکو به منظور آشنایی دو کشور با توانایی های یکدیگر و تبادل نظر صورت گرفت.
داروخانه در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2022
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران: دولت بصورت اورژانسی برای دارو چاره اندیشی کند
وی افزود: پیشتر نیز تبادلات خوب و اثر بخشی در زمینه دارو و واکسن با کشور روسیه داشتیم.
در این سفر نیاز ها و امکانات دو طرف سنجیده شد و توانایی های طرف مقابل برای برآورده کردن نیاز ها نیز بررسی شد، زمینه همکاری بسیار وسیعی میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه ملزومات دارویی، تجهیزات پزشکی، مواد اولیه دارویی و انواع دارو های نهایی به ویژه دارو های با فناوری بالا و بیولوژیک مشاهده شد.
دکتر بهرام دارایی ضمن تاکید بر توانمندی ایران برای تامین بازار دارویی روسیه بیان کرد: این تبادل نظر انجام گرفت و در این سفر تعداد زیادی از شرکت‌ های دارویی ما با شرکت‌ های روسی تبادل نظر کردند و قرار بر این شد که در آینده‌ ای نزدیک نمایشگاهی دارویی از طرف داروسازان ایران در روسیه برگزار شود تا آشنایی بیشتر و عقد قرارداد ها صورت بگیرد، جمهوری اسلامی ایران توانایی‌ های بسیار خوبی در صادرات دارویی به کشور های همسایه دارد.
رئیس سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران تحریم‌ های وضع شده علیه فدراسیون روسیه را مشابه تحریمات ۴۰ ساله علیه جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و اظهار داشت: کشور روسیه امروز تحت تحریم هایی قرار گرفته است که جمهوری اسلامی ایران چهل سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده تحریم‌ هایی فراگیر و بر اساس اعلام تحریم کنندگان فلج کننده، که تمام بخش های معیشت و زندگی شهروندان از جمله دارو را هدف قرار داده بود.
نمونه‌ ای بارز از این تحریم ها را به عینه در مسئله ی واکسن شاهد بودیم.
کشور روسیه امروز جهت تامین مواد اولیه دارویی و دارو های نهایی مورد تحریم‌ های مشابه قرار گرفته که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با امکانات مناسب و توانمندیهای کم نظیر در این خصوص همکاری خوبی با کشور روسیه داشته باشد.
مذاکرات و تبادلات همچنان ادامه دارد و نتایج بسیار خوبی برای آن متصور هستیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала