چگونه سرنوشت ارزهای خانگی در ایران رقم خواهد خورد؟

© Photo / Pixabay / Gerd Altmann یورو فقط 17 تومان
یورو فقط 17 تومان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
اشتراک
در ایران به دارندگان ۱۰ هزار یورو ارز خانگی هشدار داده شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، مرتضی ستاک، مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی ایران اعلام کرد که دارندگان ارز بالاتر از ۱۰ هزار یورو و معادل آن از امروز 30 ماه آوریل (۱۰ اردیبهشت ماه) سه ماه فرصت دارند که اگر سند معتبر خرید از بانک ها و صرافی های مجاز در این خصوص ندارند، این ارزها را به صرافی‌های مجاز بفروشند.
وی در ادامه افزود: "همچنین می توانند آن را در اختیار بانک‌ها قرار دهند و با افتتاح حساب سپرده گذاری و سود دریافت کنند. بانک‌ها نیز مجاز هستند که هرگاه مردم مبالغ ارزی خود را بخواهند، عینا در اختیار سپرده گذاران قرار دهند.
در مورد خروج ارز از طریق پروازهای هوایی حداکثر تا ۵ هزار یورو و از طریق زمینی تا ۲ هزار یورو و معادل آن بدون اظهار حین ورود افراد می توانند ارز را خارج کنند همچنین به هنگام ورود به کشور، اگر مسافری میزان ارز را اظهار کرده باشد ولو اینکه بالای ۱۰ هزار یورو باشد همان میزان را می تواند از کشور خارج کند.
جزئیات حذف ۴ صفر از پول ملی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2022
کدام معاملات ارزی در ایران قاچاق محسوب می‌شود؟
در بند "ت" ماده (۲) مصادیق قاچاق کالا و ارز به صراحت آمده است معاملات فردایی که هیچگونه ارزی مبادله نمی شود و صرفا مابه التفاوت آن در کاغذ محاسبه می شود، قاچاق تلقی شده است. در دستورالعمل جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره شده است که ورود ارز به کشور و خروج آن خارج از ضوابط شورای پول و اعتبار مصداق قاچاق ارز تلقی می شود.
در رابطه با خدمات حواله ای داخل و خارج هم آمده است که باید توسط خدمات ارزی، کارگزاران و صرافان مجاز و دارای مجوز انجام شود و افرادی که غیر از این ضوابط عمل کنند، مصداق قاچاق ارز تلقی می شود.
در مورد تبصره (6) برگشت ارز صادرات نیز اگر افراد به تعهدات خود عمل نکنند علاوه بر اینکه مکلف به اجرای تعهدات می شوند باید یک پنجم موضوع تخلف را جریمه دهند و مشمول مصادیق محکومیت های ماده ۶۹ مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز شامل تعلیق کارت بازرگانی و ملوانی خواهند شد و سه ماه بعد از صدور حکم معادل ارزش ریالی تعهدات باید به بالاترین نرخ در زمان صدور حکم جریمه پرداخت کنند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала