شوک قیمتی در انتظار جهانیان

© AFP 2023 / TIM SLOANبانک جهانی
بانک جهانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
اشتراک
بانک جهانی: افزایش قیمت جهانی انرژی، به بزرگترین جهش قیمت کالاها در نزدیک به نیم قرن اخیر منجر خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تارنمای "fortune"، بر اساس گزارش ماه آوریل بانک جهانی درباره چشم انداز بازار کالا، قیمت‌های جهانی انرژی که پیش از این به دلیل ادامه قرنطینه ناشی از کووید-19 در چین و عملیات ویژه روسیه در اوکراین شاهد افزایش چشمگیری بوده است، انتظار می رود 50.5 درصد در سال 2022 افزایش یابد.
بانک جهانی در آخرین گزارش خود هشدار داد که قیمت‌های جهانی انرژی به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت و این امر به بزرگترین جهش قیمت کالاها در نزدیک به نیم قرن اخیر منجر شود.
ایندرمیت گیل، معاون بانک جهانی، در بیانیه‌ای که همراه با این گزارش منتشر شد، گفت: "این بزرگترین شوک کالایی است که ما از دهه 1970 تجربه کرده ایم. همانطور که در آن زمان رخ داد، شوک با افزایش محدودیت‌ها در تجارت غذا، سوخت و کودها تشدید می‌شود.
در آمریکا به ناتوانی در ترتیب دادن تحریم صادرات انرژی از   روسیه اشاره کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.04.2022
در آمریکا به ناتوانی در ترتیب دادن تحریم صادرات انرژی از روسیه اشاره کردند
این تحولات کم کم در حال ایجاد سایه شوم رکود تورمی بوده است. سیاست گذاران باید از هر فرصتی برای افزایش رشد اقتصادی در داخل کشور خود استفاده کنند و از اقداماتی که به اقتصاد جهانی آسیب می زند اجتناب کنند".
پیش‌بینی می‌شود که قیمت مواد غذایی امسال نیز 22.9 درصد افزایش یابد، که بیشترین افزایش از سال 2008 محسوب می‌شود چرا که قیمت گندم با جهش 40 درصدی به بالاترین سطح خود رسیده است.
انتظار می‌رود قیمت فلزات قبل از کاهش در سال آینده 16 درصد رشد کند، اما طبق گزارش‌ها در سطوح بالا باقی خواهد ماند. افزایش قیمت کالاها به نرخ تورمی که در بیش از 40 سال گذشته در ایالات متحده مشاهده نشده است، و جهش بی سابقه 7.5 درصدی قیمت مصرف کننده در اروپا کمک کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала