رهبر طالبان از کشورهای جهان خواست حکومت امارت اسلامی در افغانستان را به رسمیت بشناسند

© Photo / IRNAملاهبت‌الله آخوندزاده
ملاهبت‌الله آخوندزاده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
اشتراک
رهبر گروه طالبان با انتشار پیامی به مناسبت فرارسیدن عید فطربار دیگر از جامعه جهانی خواست تا حکومت آنها را به رسمیت بشناسد. وی همچنین گفت که جهان به یک دهکده کوچک تبدیل شده و روابط دیپلماتیک مناسب به مشکلات کشورها کمک خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، هنوز هیچ کشوری رژیم طالبان را که در ماه اوت و پس از فروپاشی دولت قانونی افغانستان در این کشور به قدرت رسیده، به رسمیت نمی‌شناسد.
هبت‌الله آخوندزاده، رهبر عالی طالبان در پیامی مکتوب پیش از تعطیلات عید فطر به مشکلات بین‌المللی که طالبان با آن رو به رو است اشاره کرد، بدون اینکه اشاره‌ای به موضوعاتی چون حقوق زنان و حق تحصیل برای دختران داشته باشد.
درخواست کمک طالبان  از روسیه در لغو تحریم های سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.04.2022
طالبان: پاکستان حوصله افغان‌ها را امتحان نکند
آخوندزاده در این پیام خود از جامعه بین‌المللی خواست که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد تا افغانستان بتواند مشکلات خود را به طور رسمی و در چارچوب هنجارها و اصول دیپلماتیک حل و فصل کند. مقصود آخوندزاده احتمالا بحث آزاد کردن منابع مالی دولت افغانستان در کشورهای مختلف جهان است.
این چهره سیاسی مذهبی که سال‌هاست در انظار عمومی دیده نشده و در قندهار زندگی می‌کند، همچنین گفت: "افغانستان نقش خود را در صلح و ثبات جهانی بر عهده دارد. بر این اساس جهان باید امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت بشناسد. امروز جهان به یک دهکده کوچک تبدیل شده است و روابط دیپلماتیک بین کشورها می‌تواند به حل و فصل مسائل فی ما بین کمک کند."
پیام عید فطر از سوی آخوندزاده در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر چندین سری انفجار در مناطق مختلف افغانستان، این کشور را به لرزه در آورده است. گروه داعش مسئولیت برخی از آنها را برعهده گرفته است؛ انفجارهایی که عموما جامعه اقلیت شیعه هزاره را مورد هدف قرار می‌دهد.
آخوندزاده در پیام خود هیچ اشاره‌ای به ناامنی نکرد و در مقابل مدعی شد که امارت اسلامی توانسته یک ارتش قوی و اسلامی و همچنین یک سازمان اطلاعاتی قوی بسازد.
او همچنین مدعی شد که به حقوق مردان و زنان در افغانستان احترام می‌گذارد و حکومت طالبان متعهد است که بدون خشونت و اجبار مردم را به شریعت دعوت کند. وی همچنین از مسئولان ذیربط خواست که مردم را با درایت به سوی شریعت دعوت کنند، کسی را در این زمینه مجبور نکنند و در این خصوص از افراط و تفریط پرهیز نمایند.
اظهارات او در حالی مطرح می‌شود حکومت طالبان دختران را از حق تحصیل محروم کرده و بسیاری از گزارش‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که این محدودیت و ممنوعیت با نظر شخص آخوندزاده وضع شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала