رسانه ها: بحران اوکراین موجب قحطی در خاورمیانه می شود

© Sputnik / Sergey VenyavskyКолосья пшеницы
Колосья пшеницы - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
اشتراک
CNBC: بحران اوکراین خاورمیانه را به سمت قحطی و مهاجرت سوق خواهد داد.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس گزارش CNBC، بحران اوکراین ذخایر غلات خاورمیانه و شمال آفریقا را تهدید می‌کند که منجر به گرسنگی و مهاجرت گسترده مردم به اروپا می‌شود.
روسیه و اوکراین حدود یک سوم صادرات گندم جهان، 20 درصد ذرت و 80 درصد روغن آفتابگردان را در اختیار دارند. این دو کشور تامین کننده اصلی مواد غذایی کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه هستند.
با شروع بحران اوکراین، قیمت گندم و سایر محصولات کشاورزی به شدت افزایش یافت. بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا با افزایش مجدد تورم مواجه شدند: به عنوان مثال، قیمت مواد غذایی نسبت به سال گذشته 34 درصد افزایش یافت. طبق گزارش CNBC، مصر و تونس 80 درصد گندم خود را از اوکراین و روسیه خریداری می کنند، لبنان - 60 درصد.
به گفته عامر الحسین، اقتصاددان، بحران اوکراین می تواند بر مصر تأثیر زیادی بگذارد، جایی که ثبات در این کشور تا حد زیادی با یارانه نان تضمین می شود. لبنان نیز با مشکلات جدی روبرو است - کشور به سمت قحطی اجتناب ناپذیر در حال حرکت است که می تواند به شورش منجر شود.
دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، به نوبه خود خواستار آمادگی برای عواقب واقعی بحران اوکراین تا پاییز شد - سپس، به دلیل کمبود غذا، مهاجرت دسته جمعی آغاز خواهد شد.
وی افزود: "اگر شمال آفریقا را نادیده بگیریم، شمال آفریقا به اروپا خواهد آمد. اگر خاورمیانه را نادیده بگیریم، خاورمیانه به اروپا خواهد آمد."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала