نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا خواستار پایان مذاکرات محرمانه با ایران شدند

© AP Photo / Susan Walshآیا آمریکا تعداد دیگری از فرماندهان بسیج عراق را تحریم خواهد کرد؟
آیا آمریکا تعداد دیگری از فرماندهان بسیج عراق را تحریم خواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2022
اشتراک
نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا از بایدن خواستند تا مردم آمریکا را درباره توافق احتمالی با ایران مطلع سازد و مذاکرات را از حالت محرمانه خارج کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، نشریه واشنگتن فری بیکن می نویسد قانونگذاران جمهوری خواه در کنگره آمریکا از آن چه آنان "دیپلماسی محرمانه دولت بایدن با ایران" خواندند، به شدت انتقاد کردند.
در همین ارتباط گفته شده که سران جمهوری خواه در کنگره آمریکا مقامات ارشد دولت بایدن را تحت فشار قرار داده اند تا کنگره را به طور علنی درباره وضعیت دیپلماسی با ایران مطلع کند.
این نمایندگان با انتشار نامه‌ای خطاب به دولت بایدن گفته اند: "با وجود عدم قطعیت پیرامون وضعیت مذاکرات، مردم آمریکا حق دارند بدانند که دیپلمات‌هایشان در وین با چه چیزهایی موافقت کردند، دولت شما در حال بررسی چه جایگزین‌هایی است، و چگونه می‌خواهید به طیف وسیع‌تری از تهدیدات فزاینده ایران رسیدگی کنید."
در همین ارتباط نیز، نمایندگان جمهوری خواه کنگره شامل کلودیا تنی (نیویورک)، ماریا الویرا سالازار (فلوریدا)، گرگ استیوبه (فلوریدا)، رونی جکسون (تگزاس) و دان بیکن (نبی) در نامه خود ادعا کرده اند که محرمانه بودن مذاکرات و درخواست ایران برای میلیاردها دلار که احتمالاً سرمایه‌گذاری برای شرکت آن کشور را تأمین می‌کند، غیرقابل قبول است و نشان می‌دهد که دولت بایدن در آستانه ورود به توافقی ضعیف‌تر از توافق اولیه ۲۰۱۵ است.
ساکی: درباره برجام با اسرائیل مشورت می کنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2022
ساکی: درباره برجام با اسرائیل مشورت می کنیم
در این گزارش گفته شده که در طول بیش از یک سال مذاکره با ایران، دولت بایدن از اطلاع رسانی به کنگره در این موضوع خودداری کرده است و مقامات دولت بایدن، از جمله "رابرت مالی"، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، بر خلاف دولت اوباما که این مذاکرات را آشکارا با قانونگذاران و مردم در میان می‌گذاشت، تنها به جلسات توجیهی طبقه بندی شده بسنده کرده است.
نمایندگان جمهوری خواه کنگره در ادامه نامه خود نوشتند: "تا به امروز فقط جلسات توجیهی محرمانه پشت درهای بسته به کنگره ارائه شده است. این یک شروع است، اما کافی نیست. رابرت مالی فرستاده ویژه برای مردم آمریکا کار می‌کند و باید به آنها پاسخ دهد. از طرف مردم آمریکا، ما از شما می‌خواهیم تا در جلسه استماع عمومی حاضر شوید تا شفافیت مهمی در مورد برنامه‌ها و تلاش‌های شما برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ای ارائه شود."
قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا همچنین گفته اند: "با توجه به خطرات جدی امنیت ملی ایالات متحده ناشی از بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران و حملات اخیر ایران علیه اهداف ایالات متحده در عراق، یک جلسه توجیهی عمومی در مورد این توافق بسیار ضروری است. ما از دولت شما می‌خواهیم که به تعهدات خود پایبند باشد و قبل از توافق در وین یا شکست مذاکرات، بلافاصله در مقابل کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره مذاکرات توضیح و شهادت دهد."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала