پاسخ وزیر بهداشت ایران به تولید کنندگان ایرانی واکسن کرونا

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پاسخ وزیر بهداشت ایران به تولید مازاد واکسن های ایرانی
پاسخ وزیر بهداشت ایران به تولید مازاد واکسن های ایرانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2022
اشتراک
بهرام عین‌اللهی: ما هر میزان قرارداد با شرکت‌های داخلی ببندیم آن را مصرف می‌کنیم و مسئول تولید مازاد واکسن نیستیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان این‌که از 200 میلیون دوز واکسن تأمین شده، 50 میلیون دوز واکسن ایرانی کروناست؛ اظهار کرد: ما هر میزان قرارداد با شرکت‌های داخلی ببندیم آن را مصرف می‌کنیم.
وی افزود: اگر شرکتی واکسن اضافه تولید کرده باشد به خودش مربوط است اما ما بر اساس قرارداد منعقد شده با تولیدکنندگان واکسن ایرانی کرونا، واکسن‌ها را مصرف می‌‎کنیم. در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا به همه تولیدکنندگان اجازه صادرات واکسن کرونا داده شده است.
عین‌اللهی تصریح کرد: واکسنی در گمرک وجود ندارد و واکسن‌های موجود در انبارهای وزارت بهداشت نیز در حال مصرف هستند. بحثی که درباره دپوی واکسن‌ها در انبارها مطرح شده مربو به تولید خود شرکت‌ها و انبار تولیدکنندگان است.
پیشتر شرکت های واکسن سازی گفتند که سیناژن شش میلیون، پاستور سه میلیون، رازی چهار میلیون، نورا 2.5 میلیون و اکتوورکو سه میلیون دز واکسن روی دستشان مانده و تاریخ مصرف آن در حال انقضاست.
دو تولیدکننده واکسن فخرا و اسوه هم اطلاعاتی درباره واکسن‌های رسوب‌کرده در انبارهایشان ندادند، اما همگی این هفت تولیدکننده واکسن حالا شاکی هستند و به‌تازگی در نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس حاضر شده و زبان انتقاد از دولت را باز کرده‌اند.
آنها می‌گویند نه بازار داخلی متقاضی مصرف واکسن‌هایشان است و نه بازار صادراتی برای آن وجود دارد. این هفت تولیدکننده می‌گویند اگر دولت واکسن‌شان را نخرد، نقره‌داغ و زمین‌گیر می‌شوند و دولت باید از آنها حمایت کند. دولت اما به دست خالی و ذخیره 50 میلیون دز واکسن خود اشاره می‌کند و می‌گوید دیگر واکسنی نیاز ندارد. این حکایت هفت تولیدکننده واکسن است که دولت برای آنها چیزی حدود هفت ماه واکسیناسیون را به تأخیر انداخت؛ هفت تولیدکننده‌ای که به دولت قول و وعده داده بودند نه‌تنها واکسن تمام ایرانی‌ها را تأمین می‌کنند، بلکه تبدیل به صادرکننده واکسن می‌شوند. شاید این اطمینان خاطر دادن‌ها سبب شد وزارت بهداشت اعلام کند ایران تا شهریور سال 1400 تبدیل به قطب صادرات واکسن کرونا در منطقه می‌شود؛ اما ماجرا جور دیگری پیش رفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала