نامه دیپلمات‌های سابق اروپایی برای احیای برجام

© Photo / IRNAنشست کمیسیون مشترک برجام در وین
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2022
اشتراک
بیش از ۴۰ تن از دیپلمات های سابق اروپایی در نامه ای سرگشاده، خواستار احیای برجام و انعطاف پذیری طرفین مذاکره نسبت به موضوعات مختلف شدند و از ایران و آمریکا خواستند به مذاکرات از دریچه یک نتیجه موفقیت آمیز بنگرند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، در این نامه که اعضای شبکه رهبری اروپا، اعضای هیات مدیره گروه بین المللی بحران و اعضای شورای اروپا در روابط خارجی ذیل آن را امضای کردند، آمده است: بدین وسیله ابراز نگرانی می کنیم که مذاکرات برای بازگرداندن پایبندی ایران به برجام و بازگشت آمریکا به آن ظاهرا وارد دوره ای از توقف شده است که تهدیدی برای خنثی کردن پیشرفت واقعی و خوشایند ماه های اخیر به سوی بازگرداندن موفقیت ها در زمینه عدم تکثیر هسته ای که برای صلح و امنیت بین المللی حیاتی است، ایجاد می کند.
این نامه در ادامه حاکی است: در برهه ای که همکاری فرا آتلانتیک برای پاسخگویی به تهاجم روسیه به اوکراین، حیاتی تر شده است، اینکه رهبران آمریکا و اروپا اجازه دهند فرصت جلوگیری از بحرانی هسته ای در خاورمیانه از دست رود، اشتباه بزرگی خواهد بود.
Американский вице-президент Джозеф Байден - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2022
درخواست 40 مقام پیشین آمریکا از بایدن برای بازگشت به برجام
دیپلمات های اروپایی تاکید کردند: حفظ منافع حاصل از توافق محدود کننده ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، محدود کردن سطح غنی سازی این کشور و تمدید زمان لازم برای انباشت مواد قابل شکافتی که می تواند برای سلاحی بالقوه مورد استفاده قرار گیرد، جملگی تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، دلیلی برای چرایی این مساله است که دولت های اروپایی تصمیم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا برای خروج از این توافق را بدون تعیین جایگزینی برای آن رد کردند و درجهت زنده نگه داشتن این توافق پس از خروج آمریکا سخت کوشیده اند.
مذاکرات از آوریل ۲۰۲۱ میلادی در وین هر چند به سختی اما سازنده، پیش نویس سندی را فراهم کرده است که پیشرفت های هسته ای ایران را در ازای رهایی از تحریم های آمریکا معکوس می کند.
این گزارش در ادامه حاکی است: دو سناریوی احتمالی پیش رو قرار دارد. یک مورد آنکه آمریکا به سرعت رهبری قاطع و انعطاف لازم را برای حل موضوعات باقی مانده از اختلافات سیاسی (نه هسته ای) با تهران را نشان دهد. در مورد دوم، طرفین وارد یک بن بست می شوند که به نفع هیچ یک نیست و خطر تبدیل شدن به چرخه افزایش تنش هسته ای را در بر دارد و به ناچار با استفاده بیشتر از ابزارهای قهری توام است.
در ادامه این نامه آمده است: براساس تجربه طولانی ما در دیپلماسی و حکومت داری، ما دستیابی به توافق را کاملا ممکن می بینیم. ما از آمریکا و ایران می خواهیم در برخورد با یک موضوع حیاتی برای رژیم جهانی منع اشاعه هسته ای و ثبات منطقه ای، انعطاف پذیری نشان دهند و این مذاکرات را در قالب یک نتیجه موفقیت آمیز نظاره کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала