گزارش و تحلیل

امنیت ایران و عراق بهم گره خورده

© Photoرئیس مجلس عراق
رئیس مجلس عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2022
اشتراک
امروز چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه هواپیمایی رئیس مجلس عراق محمد الحلبوسی در حالی در تهران به زمین نشست که پنجشنبه گذشته دور پنجم گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در بغداد انجام شد، گفتگو هایی که طرف ایرانی در آن نقش تلاش عراق را بسیار پررنگ میداند.
به طوریکه آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه اعلام کرد:
دور پنجم گفت‌ و گو های ایران و عربستان سعودی در بغداد با تلاش‌ هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان در روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار و گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود.
چارچوب‌هایی که از قبل پیش بینی شده بود، در این گفت وگوها تماماً مورد بررسی قرار گرفت و گفت‌وگوها جدی بود و اگر به سطح سیاسی درجه یک ارتقا پیدا کند، می توان انتظار داشت که به سرعت شاهد پیشرفت‌های جدی در حوزه های مختلف در چارچوب مذاکرات باشیم.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران رئیس مجلس عراق در بدو ورود به تهران، از سوی علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مورد استقبال قرار گرفت.
محمد الحلبوسی نخستین بار در اسفند ۱۳۹۷ به ایران سفر کرده و امروز نیز برای دومین‌بار با مقامات عالی‌رتبه ایرانی دیدار و گفت‌وگو داشت.
الحلبوسی در جریان این سفر یک روزه با روسای جمهور و مجلس شورای اسلامی، وزیر امورخارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.
عصر امروز محمد الحلبوسی رییس مجلس نمایندگان عراق با دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تاکید بر حمایت ایران از ثبات و استقرار عراق اظهار داشت:
ایران امنیت خود را امنیت عراق دانسته و امنیت عراق را امنیت خود می داند.
دکتر امیر عبداللهیان با اشاره به مشارکت آحاد مردم عراق در انتخابات متعدد در این کشور تاکید کرد، ایران از روند سیاسی در این کشور حمایت نموده، وجود یک عراق قوی را ضامن صلح و امنیت منطقه می داند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار افزود: ضد انقلاب و تجزیه طلبان ایرانی نباید پایگاه امنی در عراق برای تهدید ایران بیابند.
دکتر امیر عبداللهیان نقش مجالس دو کشور را برای پیشبرد مناسبات مهم دانست.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را عامل تهدید امنیت در منطقه دانست و بزرگداشت روز قدس را گامی برای مواجهه با دسیسه‌های این رژیم عنوان کرد.
محمد حلبوسی نیز در این دیدار اظهار داشت :
عراق همواره از حمایت های جمهوری اسلامی ایران بهره مند است و از این بابت تقدیر می نماید.
رییس مجلس عراق افزود:
قانون اساسی عراق اجازه فعالیت به افراد یا سازمان ها برای تهدید همسایگان را نمی دهد.
حلبوسی از حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق در مواجهه با داعش و تروریسم تشکر کرد و حمایت از جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریم های ظالمانه را مورد تاکید قرار داد.
رییس مجلس عراق همچنین دفاع از فلسطین و مخالفت با اقدامات رژیم صهیونیستی را یک خواست عمومی در عراق دانست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала