هشدار مقام ایرانی درباره وضعیت نگران کننده مالاریا در کشور

© Photo / Public domainهشدار مقام ایرانی درباره وضعیت نگران کننده مالاریا در کشور
هشدار مقام ایرانی درباره وضعیت نگران کننده مالاریا در کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2022
اشتراک
محمد مهدی گویا اخذ گواهینامه حذف مالاریا از سازمان بهداشت جهانی را نه تنها یک دستاورد بزرگ بهداشتی بلکه یک دستاورد توسعه‌ای برای ایران دانست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر ایران گفت: در جریان همه گیری کرونا طی دو سال اخیر شاهد جابجایی‌های عظیم جمعیتی در منطقه بودیم که وضعیت مالاریا را نگران کننده کرد.
وی با اشاره به اینکه برنامه مالاریا در ایران و جهان مورد تهدید جدی قرار دارد، ادامه داد: در فروردین امسال در جمعیت غیرایرانی موارد ابتلا در استان سیستان و بلوچستان 6 برابر افزایش یافت. بنابراین این بیماری ممکن است در اثر غفلت در کشور شعله‌ور شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران گفت: قدمت مالاریا در ایران سه هزار ساله بوده و بیش از نیم قرن است که با آن مبارزه می‌کنیم. خوشبختانه از سال 96 تاکنون شاهد موردی از ابتلا بر اثر انتقال محلی نبوده‌ایم. تعداد موارد ابتلا از 98 هزار و 160 نفر در سال 91 به 1008 نفر در سال 1400 رسیده است که از این تعداد 693 نفر ایرانی و مابقی غیرایرانی بوده‌اند.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، گویا در پایان یادآور شد: ایران تا سال 2025 به گواهی اخذ مالاریا نائل می‌شود. موارد ابتلای بومی از سال 2018 تاکنون در کشور به صفر رسیده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала