پایان سلطه دلار در پی اقدامات رئیس جمهور آمریکا

© Sputnik / Natalia SeliverstovaБанкноты долларов США
Банкноты долларов США - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
اشتراک
نشریه ژاکوبن نوشت؛ آمریکا با اعمال تحریم ها علیه روسیه، سلطه جهانی دلار را تضعیف می کند.
به گزارش اسپوتنیک، برانکو مارسیتیچ، تحلیلگر مسائل اقتصادی در مقاله ای برای روزنامه آمریکایی Jacobin نوشت: سیاست تحریمی و بی سابقه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا علیه روسیه می تواند سلطه جهانی دلار را تضعیف کند.
وی خاطرنشان کرد که چنین نگرانی هایی از سوی صندوق بین المللی پول به بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس بیان شده است. به عقیده وی، تصمیم رهبر آمریکا برای اعمال تدابیر محدود کننده علیه مسکو می تواند به یک اشتباه استراتژیک برای واشنگتن تبدیل شود.
مارسیتیچ گفت: بسیار کنایه آمیز خواهد بود اگر بزرگترین ضربه به این سیستم (به سلطه دلار) به خودش وارد شود.
این کارشناس خاطرنشان کرد که ایالات متحده می تواند امتیازی را که به این کشور اجازه می دهد بدون خطر سقوط نرخ ارز یا افزایش نرخ بهره، واردات بیشتر از صادرات داشته باشد را از دست بدهد.
نویسنده این مقاله در ادامه تاکید کرد: کارشناسان بر این باورند که اقدامات افراطی واشنگتن در تلاش برای تنبیه روسیه به دلیل اقدامات در اوکراین، تمایل سایر کشورها را برای متوقف کردن وابستگی به دلار آمریکایی و همچنین به سیستم مالی مورد حمایت این کشور را افزایش داده است.
دلار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2022
پیش بینی اقتصاد دان ژاپنی: دوره سلطه دلار در جهان به دلیل مبارزه با روسیه به پایان می رسد
وی در پایان افزود: بسیاری از کشورها، بانک های غربی را به عنوان پناهگاهی امن برای دارایی های خارج از کشور خود نمی بینند و اکنون به این نتیجه رسیده اند که اتکا به دلار به عنوان دارایی ذخیره یا زیرساخت های مالی تحت رهبری ایالات متحده آنها را در برابر تغییرات ژئوپلیتیک آسیب پذیر می کند.
شایان ذکر است که روسیه در ۲۴ فوریه عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هدف آن را "حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند" نامید.
به گفته وی، برای این منظور، برنامه ریزی شده است که "نازی زدایی و غیرنظامی سازی اوکراین" انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول "جنایت های خونین علیه غیرنظامیان" در دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.
به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروهای مسلح تنها به زیرساخت های نظامی و نیروهای اوکراینی حمله می کنند.
رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که با حمایت نیروهای مسلح روسیه، نظامیان جمهوری های خلق لوهانسک و دونباس در حال تدارک حمله هستند، اما صحبتی از اشغال اوکراین نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала