گزارش و تحلیل

تلاش اروپا و مقاومت آمریکا برای توافق وین

© AFP 2023 / JOE KLAMARتلاش اروپا و مقاومت آمریکا برای توافق وین
تلاش اروپا و مقاومت آمریکا برای توافق وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
اشتراک
دیگر بر کسی پوشیده نیست که امروزه ایالات متحده آمریکا به بهانه های مختلف در حال سنگ اندازی در وین است و بیش از یکسال گفتگو و مذاکرات دیپلمات های ارشد چندین کشور جهان به دلیل سیاست های متعارف آمریکا در به هم زدن توافق ها در لحظه آخر بلا تکلیف مانده.
گو اینکه بسیار ماجرا را گروی عدم شجاعت بایدن در اتخاذ تصمیمات اساسی می دانند اما واقعیت امر این است که سیاست های دولت های مختلف آمریکا نه فقط برای ایران بلکه برای همه جهانیان ثابت کرده که بحث تغییر رئیس جمهوری در آمریکا، حد اقل در زمینه سیاست های بین المللی، یک دروغ بزرگ بیش نیست و دولتهای آمریکا همه پشت سر هم به دنبال ادامه سیاست های گروهی که به عنوان دولت عمیق و یا Deep State از آنها نام برده می شود هستند.
یعنی عملا بایدن و یا ترامپ و یا اوباما و یا ... همه عروسک های خیمه شب بازی این دولت عمیق هستند و بس.
برخی هم باور دارند بایدن خود یکی از اعضای آن دولت عمیق است که در سیاست گذاری های اصولی این دولت عمیق نقش بزرگی داشته اما جدیدا چون پیر شده و مشکلات پیری روی تصمیمات او اثر گذاشته معمولا در دوره های مختلف از نظر ذهنی به دوران کودکی و نوجوانی ویا جوانی و... بر می گردند وگاهی مانند بعضی بچه ها که دوست های توهمی دارند دور و بر خود دنبال دوستان توهمی خود می گردد و زمانی دیگر افراد دور و بر خود را فراموش می کند و...
آنهایی که با افراد دارای مریضی هایی مانند دمانس و آلزایمر سر و کار دارند به خوبی می دانند از چه صحبت می کنم.
البته ظاهرا هم جریان فقط به شخص بایدن ختم نمی شود بلکه بسیاری از افراد موجود در دولت عمیق آمریکا با این مساله مواجه هستند.
در حالی که پس از فروپاشی شوروی سابق همه جهانیان تلاش داشتند از ماجرای جنگ بیرون بیایند و دنیایی بدون جنگ و خونریزی و صلح آمیز داشته باشند این دولت عمیق آمریکا بود که حاضر نشد ناتو را منحل کند و به دشمنی خود با روسیه ادامه داد.
حتی در دوره ای معروف است آقای پوتین پیشنهاد داد روسیه عضو ناتو شود تا ماجرای دشمنی فیما بین طرفین شرق و غرب اروپا خاتمه یابد و به قول ایرانی ها به آمریکایی ها گفت ما می خواهیم با ساز شما برقسیم.
به هر حال فراموش نکنید دلیل تاسیس ناتو مقابله با نفوذ کمونیسم و شوروی سابق بود و وقتی که هم شوروی از هم پاشید و هم اینکه دیگر کمونیسم در روسیه حاکم نبود دیگر منطقی برای موجودیت ناتو وجود نداشت مگر اینکه دولت عمیق آمریکا توهم احتمال حمله یک دشمن فرازمینی به کره زمین داشت و با این ذهنیت ناتو را نگاه داشته بود و بر همین اساس منطقا باید می پذیرفتند تا روسیه هم عضو ناتو شود.
اصلا به یکباره همه جهان عضو ناتو می شدند و کار تمام می شد دیگر کسی با کسی دشمن نبود و سازمان ملل هم از بلا تکلیفی در می آمد و این همه هزینه نگهداری آن نمی شد.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
گزارش و تحلیل
وین معطل پاسخ آمریکاست
علیرغم اینکه این مطالب را از روی مزاح رسانه ای گفتم ولی واقعیت امر این است که هر کس رفتار های بایدن را مشاهده می کند یقین پیدا می کند که وی همچون بسیاری از دیگر سیاست مداران دولت عمیق آمریکا واقعا به وجود فرازمینی ها واحتمال حمله آنها به کره زمین باور دارند.
البته امروزه و پس از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، حتی درون خود ناتو هم دو دستگی ایجاد شده، برخی کشورهای ناتو با سیاست های دولت عمیق آمریکا همفکر نیستند و بیشتر به تعامل با دیگران تمایل دارند در حالی که بخشی دیگر بقای خود را گروی نابودی دیگر کشورها و حتی دیگر اعضای ناتو می دانند.
برخی هم که مانند ژاپن که اختیار خود را در دست ندارند و با توجه به اینکه هنوز که هنوز است تحت اشغال آمریکا می باشند سیاست مدارانشان مجبور می باشند طبق دستور العمل آمریکایی صحبت کنند، با اینکه می دانند آنها در حال پیاده کردن سیاست آمریکا در به آتش کشیدن شرق آسیا هستند.
دقیقا همان روشی را که آمریکا در اوکراین اعمال کرد و موجبات راه افتادن یک جنگ در اوکراین شد و امروزه در صدد است به قول آقای چامسکی تا آخرین اوکراینی با روسیه بجنگد، امروزه توسط آمریکایی ها در شرق آسیا پیاده می شود و ظاهرا ژاپن قرار است قربانی این جریان باشد.
فراموش نکنید که با نابودی اروپا یکی از رقبای اصلی اقتصادی آمریکا یعنی اتحادیه اروپا و دقیق تر آلمان و فرانسه نابود خواهند شد.
برای اینکه آمریکا بتواند به عنوان قدرت برتر اقتصادی باقی بماند طبیعتا شرق آسیا هم باید به هم بریزد و وقتی درباره شرق آسیا صبحت می کنیم یعنی علاوه بر نابودی اقتصاد چین باید اقتصاد رقبای دیگر آمریکا در شرق آسیا مانند اقتصاد های ژاپن و کره جنوبی و ...هم نابود شود.
با نابود شدن همه این اقتصاد ها و با توجه به اینکه آمریکا دور از جنگ است اقتصاد آن دوباره می تواند آباد شود.
البته اینگونه نیست که رهبران کشورهای اروپایی درجریان این دکترین آمریکایی نباشند و به این دلیل برخی از آنها تلاش دارند که به هر ترتیبی شده این جریان را متوقف کنند.
برخی تلاش می کنند جریان میانجی گری میان روسیه واوکراین را پیش ببرند و برخی دیگر به دنبال آن هستند که توافق وین عملی شود تا منطقه خاورمیانه که عصب اقتصاد جهانی و شاهراه این اقتصاد و همچنین منبع اصلی انرژی هست را از درگیری و به آتش کشیده شدن دور کنند.
اخیرا نیز دوباره اروپایی ها تلاش دارند وین را احیا کنند و با تماس های خود با ایرانی ها از آنها خواسته اند به حد اقل های آنچه مطرح است بسنده کنند تا بلکه بعدها بتوان بقیه خواسته های ایران را محقق کرد.
بدیهی است با توجه به شرایط بین المللی و سابقه بد آمریکا ایرانی ها به خوبی می دانند هر آنچه در همین اول ستاندند همان است و بس، و اینگونه نیست که آنها بتوانند امیدوار باشند بعدها چیزی را به دست آورند، البته اگر همان ها را نیز به دست آورند.
با توجه به شرایط بین المللی امروزه موضع ایران بسیار بسیار قویتر از گذشته است و ایران برگه های بیشتری برای چانه زنی روی میز گفتگو ها دارند و به همین دلیل هم هست که ایرانی ها حاضر نمی باشند از خواسته های اصولی خود کوتاه بیایند.
به نظر می رسد تنها راه باقیمانده این است که همه کشورهای موجود در برجام توافق کنند که با همکاری یکدیگر و بدون در نظر گرفتن موجودیت آمریکا برجام را اجرا کنند و کشورهای اروپایی چتر حمایتی برای فعالیت شرکت های خود در ایران ایجاد کنند و برای یکبار هم که شده در مقابل آمریکا بایستند.
انگلیس هم اگر می خواهد از منافع برجام منتفع شود باید تصمیم بگیرد در این راستا همراه اروپا باشد و نه همراه آمریکا.
مقامات کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی و ... نیز باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند وارد بازی آمریکا شوند و هر آنچه بنا کرده اند نابود شود یا نه.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала