گزارش و تحلیل

از خویشتن داری ایران در مرز های افغانستان سو برداشت نشود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
اشتراک
در پی انجام برخی فعالیتهای خارج از چهارچوب و قواعد مرزی از سوی نیروهای وابسته به طالبان (جاده سازی) در محدوده نقطه صفر مرزی دوغارون در خراسان رضوی، این مرز مهم تجاری توسط ایران بسته اعلام شد.
روز شنبه در پی انجام برخی فعالیتهای خارج از چهارچوب و قواعد مرزی از سوی نیروهای وابسته به طالبان (جاده سازی) در محدوده نقطه صفر مرزی دوغارون در خراسان رضوی، این مرز مهم تجاری توسط ایران بسته اعلام شد.
بار اول نیست که مرز افغانستان و ایران پرتنش می‌شود و مرزداران دو کشور با یکدیگر دچار مشکل می شوند.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "مرزداران غیور ما در مرز های ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و به جهت ناآشنایی احتمالی برخی از مامورین مرزی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرز های ایران تا امروز با خویشتن داری رفتار کردند البته این موضوع و تکرار این موضوع جای نگرانی دارد ضمن اینکه مرزداران غیور ما دستور و مأموریت دارند که از هرگونه تردد غیر قانونی توسط هر کسی جلوگیری کنند در عین حال ما همواره آمادگی داشتیم و باز هم اعلام آمادگی می‌کنیم تا تعالیم لازم را به مامورین جدید در خصوص شناسایی نقاط مرزی و رفتار حرفه‌ ای در مرز ها ارائه دهیم.
باید توجه داشت که تکرار این موضوع جای نگرانی بسیار جدی دارد و ما این موضوع را از طرق مختلف به هیئت حاکمه سرپرستی در افغانستان اعلام کردیم امیدواریم خویشتن داری باعث سو برداشت طرف مقابل نشود".
مرز ایران و افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2022
واکنش وزارت کشور ایران به تجمع در مرز این کشور با افغانستان
همچنین بر اساس اخبار اعلام شده در بخش کنسولی سفارت افغانستان در تهران یک دیپلمات در سطح سکرتر سوم از سوی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان اعزام شده، آقای دکتر سعید خطیب زاده بیان کرد:"سفارتخانه افغانستان در تهران با آمار چند هزار نفر در ماه مراجعه کننده و بر اساس اعلام خود سفارتخانه که حتی به ۱۰۰ هزار نفر نیز اشاره شده به تعداد زیادی کارمند به ویژه در بخش کنسولی نیاز دارد به همین دلیل باید مساعدت کنیم تا برای کارکنان سفارت افغانستان نیز مشکلی ایجاد نشود.
وضعیت افغانستان از روز اول برای ایران مهم بوده و مسئولیت قطعی هیئت حاکمه سرپرست افغانستان در قبال تمامی اقوام و ادیان یادآوری شده.
ما در افغانستان اقلیت نداریم ما در افغانستان اقوام مختلف داریم که همه به طور مشترک در آینده افغانستان شریک هستند باید یادآور شد که مسئولیت قطعی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان نسبت به همه اقوام است بسیار متاسفم به نام جمهوری اسلامی ایران که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان هنوز نتوانسته امنیت لازم را در برخی از مناطق این کشور برقرار کند این اقدامات تروریستی به شدت محکوم می‌شود و ما آمادگی داریم تجربیات خود در مبارزه با گروه‌ های تروریستی به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان منتقل کنیم تا شاهد شرایطی بهتر برای مردم این کشور باشیم".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آن تاکید کرد: "تصمیم جمهوری اسلامی ایران بر تحویل سفارتخانه افغانستان در تهران به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان کاملاً مشخص است و به هیچ عنوان تا زمانی که به صورت قانونی و فراگیر دولتی در افغانستان تشکیل نشود این اقدام صورت نخواهد گرفت اما رفت و آمد های دیپلمات ها کاملاً طبیعی و در چارچوب کنوانسیون های بین المللی است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала