گزارش و تحلیل

فرصت طلایی تجاری برای ایران

© Photo / Sh.Haidarفرصت طلایی تجاری برای ایران
فرصت طلایی تجاری برای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2022
اشتراک
همه تاجران موفق می دانند که موفقیت در تجارت موفقیت در بهره برداری از فرصت ها است چرا که همه بلد هستند جنسی را از یکجا بخرند و به جای دیگری ببرند و عرضه کنند اما اینکه از کجا بخرند و در چه شرایطی بخرند و به کجا ببرند و در چه شرایطی بفروشند مهم است.
به یاد دارم یکبار پدر یکی از دوستانم که تاجر بسیار موفق فرش بود با من صحبت می کرد و می گفت می دانی اصل موفقیت من و پسرم چیست؟
گفتم چی؟
گفت من خریدار خوبی هستند و میدانم از کجا بروم و فرش خوب را با قیمت ارزان تهیه کنم.
پسرم هم فروشنده خوبی است و روابط عمومی خوبی ما مردم دارد و می داند کجا چه فرشی خوب فروش می رود.
خدا رحمت اش بکند، مرد بسیار خوبی بود، وی نه دانشگاه رفته بود نه مدرسه اقتصاد ولی اصل اولیه اقتصاد را طی تجربه کار در بازار کسب کرده بود.
بسیاری را می بینیم که می روند دانشگاه و حتی به مدارج عالیه هم می رسند و تصور می کنند حالا که تحصیلات عالیه دارند باید بتوانند تاجران خوبی شوند اما اینگونه نیست، چون آنها مثل بازاری ای که به قول معروف خاک بازار را خورده نمی توانند فرصت ها را بقاپند.
علیرغم همه تحریم های کذایی که ایالات متحده بر علیه ایران اعمال کرده اما ایران امروزه تنها کشوری در جهان به حساب می آید که هیچ بدهی خارجی ندارد و بر عکس از بسیاری از کشورهای جهان طلب های بزرگ مالی دارد.
همین نکته ظریف نشان می دهد که ایرانی ها خبره دور زدن تحریم ها شده اند و می توانند تجربه خود در دور زدن تحریم ها را به دیگران صادر کنند.
با توجه به اینکه امروزه تحریم به مهمترین سلاح غرب بر علیه دیگر کشورها تبدیل شده وسیاست مداران غربی شدیدا به این تروریسم اقتصادی اعتیاد پیدا کرده اند بدیهی است که این یک فرصت طلایی برای ایرانی ها است که از این جریان استفاده کنند وتجربیات خود را منتقل کنند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه بسیاری کشورهای غربی شرکت ها و کارخانه های خود را در شرایط تحریم قرار داده اند و ایرانی ها می توانند از این روزنه استفاده کنند تا کالای خود را جایگزین کالای این کشورها کنند.
به عنوان مثال می گویم، امروزه غربی ها تحریم های بسیار عجیب وغریبی بر علیه روسیه اعمال کرده اند.
به صورت سنتی برخی شرکت ها و کارخانه های ایرانی مخصوصا در حوزه کشاورزی و دامداری بیشترین همکاری تجاری را با روسیه داشتند، اما امروزه زمینه صادرات بسیاری از کالاهای تجاری ایرانی و صنایع ایرانی به روسیه باز شده.
کالایی مانند صنایع چرم و صنایع دستی و حتی ساختمانی و دارویی و ...
البته قطعا اگر تجار ایرانی کنکاش کنند می توانند بسیاری از موارد را پیدا کنند که امروزه زمینه جایگزینی کالای ایرانی به جای کالای غربی در روسیه برایشان فراهم شده.
با توجه به اینکه روسیه تا همین چند ماه پیش ارتباط تجاری بازی با کشورهای غربی داشت در بسیاری از موارد ترجیح بر این بود که کالای غربی وارد روسیه شود و به این دلیل خیلی روی تولید بسیاری از این کالا درون روسیه سرمایه گذاری نکرده اند و با توجه به تبلیغات کشورهای غربی برای کالایشان بسیاری از روس ها خواهان خرید این کالا از برند های غربی بودند، امروزه که غربی ها کارخانه های خود را برای صادرات به روسیه تحریم کرده اند این زمینه فراهم شده تا ایرانی ها بتوانند در روسیه کالای خود را عرضه کنند.
شاید کالای ما، ایرانی ها، در برخی موارد نواقصی داشته باشد اما با ضرس قاطع می توانم بگویم در برخی موارد مانند صنعت پوشاک یا چرم یا ... تولیدات ما شاید حتی بهتر از نمونه های غربی باشد.
این را از روی تعصب به کالای ایرانی نمی گویم بلکه به نقل از بسیاری شهروندان اروپایی و حتی روس و چینی و ... که به عنوان توریست یا دیپلمات به ایران سفر کرده اند می گویم.
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2022
گزارش و تحلیل
تجارت ایران و روسیه در افقی تازه
به عنوان مثال بگویم، کیفیت چرم ایران از نظر کیفی به مراتب حتی بالاتر از بسیاری از برندهای اروپایی می باشد اما مشکل در این است که ما در برخی موارد یا به دنبال مدل های جدید نمی رویم و یا اینکه وقتی می خواهیم صادرات انجام دهیم توجه نمی کنیم که بازار صادرات ما چه کالایی با چه کیفیت و یا مدلی را می پسندد.
بدیهی است که در این زمینه اتاق بازرگانی و یا وزارت صمت ایران باید هرچه سریعتر برای راهنمایی تجار ایرانی کارهای تحقیقاتی انجام دهند و منتظر نباشند که تجار تک تک خودشان بروند مثلا روسیه و بخواهند در آنجا بررسی کنند که چه کالایی مورد علاقه روسها است تا آنها را صادر کنند.
گو اینکه قطعا بسیاری از تجار و شرکت های بزرگ چنین کاری را انجام می دهند.
همچنین توجه داشته باشید که امروزه بحث تجارت ایران با دیگر کشورها و استفاده از این شرایط به هم ریختگی جهانی تجاری که عموما آمریکایی ها با استفاده سیاسی از دلار به وجود آورده اند محصور به روسیه نیست بلکه امروزه بازارهای زیادی در جهان وجود دارند که ما می توانیم با آنها تجارت کنیم و آنها نیز خریدار کالای ایرانی هستند از کشورهای آسیایی گرفته تا آفریقایی تا آمریکای لاتین که عموما چیزی حدود سه چهارم جمعیت کره زمین را تشکیل می دهند.
ما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که حتی اگر تحریم ها رفع شود نه اروپا و نه آمریکا بازار تجاری ما به حساب می آیند و شهروندان این کشورها خریدار کالای ایرانی نیستند و بیشتر آنها به دنبال بهره بردن از بازارهای ما هستند در حالی که در حوزه های دیگر بین المللی ما می توانیم صادرکننده کالای غیر نفتی باشیم و زمینه خرید کالای ایرانی فراهم است.
البته پیش از پایان مقاله باید تاکید کنم مساله ای که همیشه اصل مشکل صادرات و واردات ایران بوده و هست بحث تبادلات ارزی و قیمت ارز است.
 ایران قصد دارد تجارت با روسیه را به 10 میلیارد دلار افزایش دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2022
ایران قصد دارد تجارت با روسیه را به 10 میلیارد دلار افزایش دهد
علیرغم اینکه امروزه بحث تبادل کالا با ارز محلی کشورها مورد تایید بسیاری از کشورهای جهان است و بسیاری از کشورها تمایل دارند بر همین اساس تجارتشان را انجام دهند ولی یکی از اصلی ترین دلایل پرهیز کشورها از انجام کارهای تجاری با ایران این است که قیمت ارز در ایران بلا تکلیف می باشد و نمی دانند بر چه اساس و با چه قیمتی می توانند با ایران تعامل کنند.
همین بلا تکلیفی قیمت ارز موجبات ایجاد رانت های فراوان را فراهم می کند و بالطبع بسیاری به جای اینکه به دنبال تجارت باشند به دنبال بهره بردن از رانت می باشند.
همین امروز که من این مقاله را می نویسم حدود پنج قیمت برای ارز در ایران وجود دارد (ارز دولتی، ارز سنا، ارز نیمایی، ارز صرافی ملی و ارز بازار آزاد و..) قیمت هایی که به صورت عجیب و غریب با هم متفاوت است.
فقط اگر نرخ بازار آزاد ارز را با نرخ صرافی ملی بخواهیم مقایسه کنیم می بینیم چیزی حدود چهارهزار تومان مابه التفاوت برای قیمت دلار آمریکا وجود دارد.
یعنی اگر مثلا ایران بخواهد با سیستم بانکی روسیه همکاری کند و مثلا کارتهای بانکی مشترک صادر کنند معلوم نیست که نرخ مبادلات روبل با ریال می خواهد می خواهد چگونه محاسبه شود.
اگر به قیمت صرافی ملی بخواهد حساب شود همه به دنبال آن خواهند بود که پول خود را به روسیه ببرند چون میتوانند چیزی معادل دلاری چهار هزار تومان بیشتر سود کنند و کسی حاضر نخواهد بود پول خود را از روسیه به ایران بیاورد و اگرهم به قیمت بازار آزاد حساب کنند بر عکس می شود، مگر اینکه قیمت ارز تک نرخی و ثابت باشد و فرقی به حال تاجر نکند که پولش اینجا باشد یا آنجا.
بد نیست به این نکته هم اینجا اشاره کنم که مطمئن باشید هر کس، بدون استثنا، با بحث تک نرخی کردن ارز مخالف است جزو رانت خوارانی است که از این جریان سود می برد یا اینکه به دلیل منافع سیاسی با دولت آقای رئیسی سر لج بازی دارد، وگرنه طبق هیچ معادله ای چند نرخی بودن قیمت ارز به نفع مملکت نیست، به هر دلیلی باشد.
در هیچ جای جهان شما چنین شرایطی را مشاهده نمی کنید که قیمت ارز چندین نرخ داشته باشد.
با توجه به این شرایط به نظر می رسد برای رفع این چالش و بهره بردن از فرصت طلایی تجارت با همه کشورهایی که امروزه به دنبال بهره بردن از ارز ملی در تجارت هستند باید ایران هر چه سریعتر به سمت تک نرخی کردن قیمت ارز خود برود و اینگونه نباشد که ما به التفاوت فاحشی میان قیمت ارز در بانکها و یا صرافی ملی و بازار وجود داشته باشد وگر نه قطعا ما فرصت بازشدن فضای تجاری نه فقط با روسیه بلکه با دیگر کشورهای جهان را نیز از دست خواهیم داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала