گزارش و تحلیل

رفتار دوگانه ی سازمان ملل

© Flickr / Ashitaka Sanمقر سازمان ملل در نیویورک
مقر سازمان ملل در نیویورک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.04.2022
اشتراک
مجمع عمومی سازمان ملل متحد عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را به حالت تعلیق درآورد.
قطعنامه‌ ای را که در این رابطه از جانب چند کشور، از جمله ایالات متحده و بریتانیا تهیه شده بود، ۹۳ کشور پذیرفتند، ۲۴ کشور، از جمله ایران و چین با آن مخالفت کردند و ۵۸ کشور به آن رای ممتنع دادند.
این در حالی است که ایالات متحده آمریکا سال ها در عراق، افغانستان، لیبی و یمن ایجاد ناامنی کرده در ادامه اقدامات یکجانبه خود سال‌ها توافقنامه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را در قبال ایران زیر پا گذاشته اما سازمان ملل متحد هیچ گاه چنین موضع‌گیری در قبال این کشور انجام نداده.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2022
گزارش و تحلیل
خطیب زاده: اقدام سازمان ملل در قبال روسیه خلاف جهان شمولی حقوق بشر است
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی نماینده ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت :
تصمیم گیری ها در سازمان ملل متحد و بحث و گفتگو پیرامون موضوعات متاسفانه تحت‌ تأثیر سیطره قدرت هایی است که بر این سازمان حاکم هستند و این موضوع بیش از چند دهه است که مورد اعتراض بسیاری از کشور ها قرار دارد حتی در دهه گذشته بحث بر سر این بود که مقر سازمان ملل متحد از آمریکا منتقل شود چرا که آمریکایی‌ ها و قدرت‌ های غربی کاملاً مسلط بر سازمان ملل هستند و از آن بهره‌ برداری سیاسی می‌کنند وقایع واقعی هم که در اقصی نقاط جهان رخ می‌ دهد و نشان‌ دهنده همین تبعیض ها و برخورد های دوگانه با موضوعاتی است که در عرصه بین‌المللی اتفاق می‌افتد.
بیش از ۸ سال است که مردم یمن زیر بمب باران ها و کشتار های بی رحمانه عربستان سعودی و متحدان غربی آن هستند اما سازمان ملل هیچ تصمیمی راجع به عاملین این قتل عام ها و کشتار ها انجام نداده و هیچ اقدامی صورت نگرفته یا در افغانستان نیز که آمریکایی ها سال ها باعث کشتار های بیرحمانه بودند و یا در فلسطین رژیم صهیونیستی مدت ها به کشتار و غارت گری مشغول است اما مجمع سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر یا این نهاد ها که تحت سیطره آمریکایی‌ ها هستند هیچ اقدامی انجام ندادند این موضوع نشان دهنده برخورد های دوگانه از طرف این مجمع است.
وی افزود:
من از آنچه در اوکراین اتفاق افتاده دفاع نمی‌کنم اما برخورد دوگانه ای که سازمان ملل نسبت به کشور ها نشان می دهد بسیار عجیب است اگر این سازمان، سازمان ملل و مربوط به تمام مردم است بنابراین تفاوتی ندارد که بشر در کدام کشور است.
چطور هر زمان منافع آمریکایی ها به خطر می‌ افتد این سازمانها وارد میدان می‌ شوند و کشور ها را حذف، تحریم یا متهم می کنند، اما جایی که کشتار های بشریت در جهت منافع آنها اتفاق می‌ افتد هیچ اقدامی صورت نمی گیرد و حمایت و پشتیبانی نیز رخ می‌دهد، یمن نمونه بارز این موضوع است و همه جهانیان شاهد هستند که چه اتفاقات فجیعی در این کشور رخ داده اما این سازمان‌ های به اصطلاح حقوق بشری و عاملان آن هیچ برخوردی نکردند این برخورد دوگانه باید اصلاح شود.
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی ضمن تاکید بر هشدار های مکرر روسیه پیرامون تهدیدات و خطرات ناتو برای روسیه بیان کرد:
روسیه بار ها اعلام کرده بود که اگر مرز های ناتو تا تسلط بر ملت روسیه گسترش پیدا کند ساکت نمی ماند و از خود دفاع خواهد کرد و این دفاع از حق قانونی هر کشوری است هر کشوری باید از امنیت مرزها و ملت کشور خود دفاع کند همانطور که کشورهای دیگر مانند آمریکا به بهانه ی دفاع از منافع آمریکا خاورمیانه لشکر کشی و دخالت می کنند.
اکنون چرا جمهوری اسلامی ایران باید تحت شدید ترین تحریم‌ های بین‌المللی و جهانی قرار بگیرد و ظالمانه ترین تحریم‌ ها علیه ما اعمال شود؟
چرا ایالات متحده آمریکا در منطقه ی ما، آفریقا یا آمریکای لاتین حضور دارد؟
چطور زمانی که به آنها می‌گوییم در این مناطق چه میکنید، می‌گویند از منافع آمریکا حمایت می‌کنیم، اما کشور های دیگر بر سر مرز خود نیز نمی توانند از خود دفاع کنند و تهدیدات و خطرات را دفع کنند؟
بنابراین اینگونه مناقشات، اینگونه تحریکات و تهدید ها ملت ها و دولت ها را وادار به عکس العمل میکند ممکن است این عکس العمل ها منجر به پرداخت هزینه‌ هایی شود اما امنیت هر کشور موضوع اصلی است.
مگر جمهوری اسلامی ایران تحمل می‌کند که در مرز هایش تهدیداتی مستقر شود این موضوع کاملا بدیهی است و تمامی کشور ها این اقدام را انجام می‌ دهند.
غربی‌ ها با تحریک و فتنه سازی در منطقه اوراسیا منافع و امنیت روسیه را تهدید می‌ کنند و بدیهی است که روسیه نیز واکنش نشان می‌دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала