گزارش و تحلیل

دست بند های قوه قضائیه باید زودتر باز شود

© Depositphotos.com / JanPietruszkaدادگاه
دادگاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2022
اشتراک
آمار وارقام ندارم اما نیاز به داشتن آمار و ارقام نیست تا متوجه شویم این روزها حجم سرقت ها و تخلفات ودزدی ها و کلاهبرداری ها و... در ایران به حدی غیر قابل تصور بسیار بالایی بالا رفته.
از تخلف های بسیار بزرگ که معمولا رسانه ای می شود تا تخلف هایی که شاید نادیده گرفته می شود اما امنیت عمومی جامعه را حتی بیشتراز تخلف های بزرگ به خطر می اندازد.
مثلا جناب آقای محسنی اژه ای رئیس محترم قوه قضائیه چند ماه پیش از قضات و نیروهای انتظامی تقاضا کردند تا برخورد با جیب برها و موبایل قاپ ها و... شدید تر و بیشتر شود، چه شد، مشاهده می کنیم که امروزه این نوع جرم ها به شدت در جامعه افزایش داشته.
انواع و اقسام کلاهبرداری ها و تخلفات به اشکال مختلف که اصلا قوانین از قبل برای آن تدوین نشده چون کسی تصور چنین تخلفاتی را نداشد در حال افزایش است.
وقتی که به نیروی انتظامی و دادگاه ها هم مراجعه می کنید مشاهده می کنید که آگاهی و نیروی انتظامی در موارد زیادی این دزدها و کلاهبرداران و متخلفین را بازداشت می کنند اما پس از یک پروسه طولانی برای اثبات اینکه این فرد دزد موبایل و یا کیف قاپ و... می باشد مجازاتی بسیار سبک برای او در نظر گرفته می شود و از زندان آزاد می شود و دوباره مشغول همان کار قبلی خود می شود، چرا که به دلیل سبک بودن مجازات ترس و واهمه ای از ادامه آن کار ندارد.
قضات هم مجبور هستند به قول معروف به مرٌ قانون عمل کنند و در اصل قوانین مجازات در این زمینه بسیار ضعیف است، به باز هم به قول معروف دستشان بسته است و هیچ کاری نمی توانند بکنند که حکم قضایی برای چنین افرادی بازدارنده باشد.
علیرغم اینکه چنین مساله ای طبق قانون شاید مجازات های سبکی برای آن در نظر گرفته شود اما بحث تهدید امنیت روانی جامعه در مجازات در نظر گرفته نمی شود چون چنین چیزی در قانون مد نظر قرار گرفته نشده.
به عنوان مثال، اتفاقی که مدتی قبل برای بستگان ما رخ داد این بود که آنها ملکی داشتند که ورثه ای بود و برخی از شرکا در خارج کشور زندگی می کردند و به این دلیل این ملک خالی مانده بود تا تکلیف ورثه مشخص شود.
تعدادی نمی دانم نامشان را چه می توان گذاشت ارازل اوباش، شرخر، دزد، غارتگر ...
به هر حال ریختند و درب خانه را شکستند و خانه این بندگان خدا را تصرف عدوانی کردند و اموال آنها را نیز سرقت کردند، مالکین رفتند شکایت کردند و در نهایت دادگاه کیفری حکم به شش ماه زندان فردی که سرکرده باند بود را صادر کرد و با ارفاق شش ماه زندان وی را نیز تبدیل به نهصد هزار تومان جریمه نقدی کردند.
بازداشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2022
دستگیری رئیس سابق شورای شهر باغستان شهریار به اتهام اختلاس
تصور کنید، طرف رفته یکسال و نیم در خانه 600 متری این بندگان خدا نشسته و فقط 900 هزار تومن جریمه شده در حالی که اجاره همان ملک و مغازه هایش ماهانه چیزی حدود یکصد ملیون تومان می باشد.
آیا توقع دارید این باند نروند و جای دیگری همین کار را تکرار نکنند؟
این بندگان خدا چیزی حدود دویست ملیون تومان فقط طی این یک سال هزینه وکلا کرده اند تا بتوانند جرم طرف را ثابت کنند.
حال جالب اینکه این بندگان خدا سند تک برگی داشتند و تصرف کننده یک دست نوشته به عنوان صلح نامه که معلوم نبود که نوشته و کی نوشته شده و بازپرس دادگاه دستور داده بود بروند یک دادگاه دیگر اثبات مالکیت کنند وهمین اثبات مالکیت موجب آن شده بود که در یک دادگاه دیگر حدود یکسال درگیر شوند.
عجیب نیست؟
طرف چند صد ملیون تومان فقط مس وعتیقه از خانه این بندگان خدا سرقت کرده فرش و اسباب اثاثیه و... جای خود بماند که اینها مجبور شده اند به دادگاه دیگری مراجعه کنند و آنجا باید ثابت کنند که چه قدر اسباب و اثاثیه سرقت شده وپس از اینکه آگاهی با کلی دردسر طرف را بازداشت کرده، بازپرس برای طرف وثیقه 50 ملیون تومانی لحاظ کرده و بعد طرف رفته و با یک ضامن آزاد شده.
حال جالب تر اینکه قاضی حکم خلع ید و تخلیه ملک را داد و وقت اجرای حکم خلع ید متصرفین تلاش کردند با صحنه سازی و ایجاد آتش سوزی و وصحنه سازی چند خانم که از قبل آنجا مستقر کرده بودن وفیلم گرفتن و تهدید به انتشار فیلم ها در رسانه های اجتماعی جلوی اجرای حکم را بگیرند.
در حین اجرای حکم هم دیدیم پلیس ایستاده و دلواپس است که چه کسانی در حال فیلم گرفتن هستند و بعد این فیلم ها در رسانه ها منتشر کنند و مجبور باشند حالا بروند جواب رسانه ها را بدهند و برایشان دردسر شود.
اگر مقداری در شهر تهران تردد کنید می بینید در مناطق مختلف مخصوصا در شمال شهر تهران پلاکاردهایی نصب شده مبنی بر اینکه "این ملک فروشی نیست" یا مثلا "کلاهبرداران در صدد فروش این ملک هستند حواستان جمع باشد" یا ....
امری که نشان می دهد برخی مافیاها ودزدان و شرخر ها و کلاهبرداران از خلاء های قانون و... استفاده می کنند و چون می دانند مجازات های قابل توجهی در انتظارشان نیست این روش را برای دزدی اموال مردم به پیش می برند.
یکی می رود در خیابان کیف قاپی و گوشی موبایل دزدی، دیگری می رود از دیوار مردم بالا می رود و دزدی می کند و حالا هم که تعدادی پیدا شده اند با سند سازی جعلی در خانه مردم را می شکنند و میروند داخل و هرچه هست سرقت می کنند و حتی آنجا می نشینند و تلاش می کنند ملک غیر را نیز با سند جعلی بفروشند و فرار کنند و برخی نیز درسطح های بالاتر بانک ها و اموال عمومی و دولتی را به سرقت می برند.
اگر هم اینها را دست آگاهی و یا نیروهای امنیتی بدهید و دست آنها را برای بازجویی باز بگذارید قطعا می توانند به سرنخ هایی برسند که اینها را به مافیاهای بسیار بزرگتر وصل می کنند که حتی ده ها وکیل خبره نیز در چنته دارند تا به اینها آموزش بدهند اگر دست قانون گیر کردند چه کار کنند و چه بگویند که از خلأ های قانونی بتوانند سوء استفاده کنند.
دستگیری  سارقان  زورگیر در جنوب تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2022
دستگیری سارقان زورگیر در جنوب تهران
خود بنده چند ماه قبل گوشی موبایل ام به سرقت رفت و به من گفتند که باید در سامانه ای مربوطه کد "آی ام ای آی" آن را ثبت کنم تا اگر هر جای ایران کسی این گوشی را استفاده کرد سریع رد یابی شود، برخی هم می گفتند برو پاساژ... و یا میدان شوش دنبال گوشی ات بگرد معمولا دزدها می روند آنجا اینها را می فروشند، بعد از مقداری پیگیری متوجه شدم اصلا بنا نیست این گوشی در ایران روشن شود و کارپردازان موجود در جلوی دادگستری به من گفتند معمولا این گوشی ها که در ایران سرقت می شود از مرزها قاچاق می شود و به کشورهای همجوار مخصوصا افغانستان می رود وبسیاری از سارقین همان هایی هستند که هیچ هویتی ندارند و به صورت قاچاق از مرزهای ایران رد می شود و معمولا می آیند و کارهای سرقت را انجام می دهند و چون هیچ اسناد هویتی ثبت شده ندارند حتی اگر دوربین های اطراف آنها در حین سرقت کشف کرده باشند امکان بازداشت شان بسیار کم است و به من می گفتند معمولا مافیاهای بزرگ اینها را از مرز قاچاقی وارد ایران می کنند و وادار می کنند به انجام کارهای تبهکاری بپردازند تا اگر هم تصاویر آنها جایی ضبط شد نتوان آنها را رصد کرد.
اخیرا نیز که مدل جدیدی از دزدی راه افتاده به شکلی که می روند و تصادف مصنوعی با ماشین های گران قیمت درست می کنند تا صاحب ماشین از ماشین پیاده شود و بعد ماشین و یا وسایلی که درون ماشین هست را سرقت کنند و فرار کنند وظاهرا نیروی انتظامی اخیرا چند نفر را در این راستا بازداشت کرده اند.
هر روز هم که می گذرد می بینیم شگردهای جدید سرقت رو می شود و دزدها چون می بینند دست قضات و نیروی انتظامی با قوانینی که بازدارنده نیست بسته است روز به روز سعی می کنند راه هایی برای بهره برداری از خلأ های قانونی پیدا کنند.
حال این چند مورد که بنده اشاره کردم بی دلیل نبود.
برخی ممکن است مساله را به مشکلات اقتصادی مردم ربط دهند که در مواردی شاید این دیدگاه صحیح باشد اما وقتی که بحث به مسایل باندهای سازمان یافته می رسد دیگر بحث مشکلات اقتصادی نیست.
وقتی که این باندها می روند و از کشورهای همجوار مخصوصا افغانستان و پاکستان آدم قاچاق می کنند و برای انجام کارهای خلاف از آنها استفاده می کنند، حتی می توان تصور کرد حتی فراتر از این جریان ها است و پشت پرده ممکن است که هیچ بنده تصور می کنم قطعا باندهایی وابسته به تشکل های امنیتی واطلاعاتی دشمنان ایران وجود داشته باشند که هدفشان این است تا به دلیل شکست تحریم های دشمن در رسیدن به اهداف خود فضای نا امنی اجتماعی را افزایش دهند و به نوعی دیگر فضای روانی جامعه را تخریب کنند.
توجه داشته باشید که مهم ترین افتخار نظام جمهوری اسلامی در ایران همیشه این بود که در گیر و دار شرایط نا امن و آشفته بازار جامعه توانسته امنیت را درون کشور برقرار کند و طبیعتا همین مساله می تواند هدف دشمنان نظام باشد.
کافی است در موارد مختلف با قضات ویا نیروی انتظامی صحبت می کنید تا متوجه شوید اصل مشکل دست بندهایی است که قانون هم برای قضات و هم برای نیروی انتظامی گذاشته و امروزه یک دست بند دیگر هم اضافه شده، استفاده دشمنان از ابزار رسانه های اجتماعی و فضاسازی های رسانه ای بر علیه قوه قضائیه و نیروی انتظامی.
اگر به همین کشورهای همجوار ایران نگاهی گذرا بیاندازید می بینید مثلا درعربستان سعودی و یا امارات و یا قطر و یا آذربایجان و یا ترکمنستان و یا ترکیه ویا ... و یا حتی کشورهای اروپایی و یا آمریکا و یا کانادا و... اگر کسی قاچاقی با مخفی کردن هویت خود وارد شود کاری می کنند که شب و روز خود را فراموش کند وآرزو کند از مادر متولد نشده باشد، اینگونه نیست که با مدارا با او برخورد کنند، حال ببینید همین هفته گذشته برخی عوامل وابسته به دشمنان جمهوری اسلامی چه بساطی راه انداختند و موجبات حمله برخی ارازل و اوباش مزدور و حقوق بگیر آمریکا و اسرائیل و... به سفارت ایران را فراهم کردند.
آیا تصور می کنید آنها چه هدفی دارند؟
باز کردن مرزهای ایران برای ورود انواع و اقسام خلافکارها و تروریست ها.
وقتی سفارت ایران در کابل برای همه افغان ها ویزا صادر می کند چه نیازی است اینها قاچاقی وارد ایران شوند؟
پرستار، ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2022
بازتاب کلاهبرداری از پرستاران ایرانی به بهانه اعزام به خارج از کشور +عکس، ویدئو
برخی تصور می کنند که سیاستمدار هستند وباید سیاسی با جریان برخورد کنند این در حالی است که این فضاسازی ها در نهایت در روحیه بسیاری از قضات و مامورین نیروی انتظامی در آینده تاثیر خواهد گذاشت و آنها را خواسته و یا نا خواسته به سمت و سوی اتخاذ تصمیمات ملایم سوق خواهد داد در حالی که نیاز جامعه اقتضا می کند آنها تصمیمات بسیار محکم و سخت بگیرند.
یا مثلا برخی، مخصوصا در زمینه سیاست خارجی، که اگر احیانا قوه قضائیه تصمیم قاطعی بر علیه کسی بگیرد ممکن است وجهه بین المللی و حقوق بشری ایران تخریب گردد.
چه قدر باید این افراد که تصور می کنند سیاست مداران خبره هم هستند بی سواد باشند که چنین تصوری بکنند.
کدام جامعه بین الملل؟ کدام حقوق بشر؟ کدام حقوق انسان؟
اینها همه فقط بر سرکار گذاشتن ما است.
همین یک ماه اخیر ندیدید با روسیه چه کارهایی کردند؟
آیا همین بحث حقوق بشر در باره مردم یمن یا فلسطین و یا عراق و یا افغانستان ویا ... نیز اعمال می گردد.
مگر اسرائیل بر علیه مردم بی دفاع لبنان که در شهر قانا در مقر سازمان ملل پناه گرفته بودند از بمب های فسفوری استفاده نکرد؟
مگر از بمب های اورانیوم غنی شده استفاده نکردند؟
مگر صدام حسین از تسلیحات بیولوژیک و شیمیایی بر علیه مردم ایران وحتی مردم عراق استفاده نکرد؟
آیا برخی از همین کردهای عراق که امروزه مرید آمریکا واسرائیل شده اند عملیات انفال صدام حسین را فراموش کرده اند و بمباران شیمیایی حلبچه و شهرهای دیگر کردنشین با تسلیحاتی که از آمریکا و اروپا و اسرائیل به دست صدام حسین رسیده بود را فراموش کرده اند؟
مجامع بین المللی و حقوق بشری و حقوق انسان کجا بودند؟
آیا می دانید، در همین کشورهای همجوار خودمان اگر کسی کیف قاپی کند و یا موبایل یک نفر را بدزدد دست اش را قطع می کنند.
آیا می دانید، اگر در همین کشورهای همجوار خودمان کسی امنیت روانی جامعه را به هر دلیلی به هم بریزد علاوه بر مجازات بسیار سخت چند سال زندان و جرایم مالی و مصادره اموال و ... در ملاء عام به ستون بسته می شود شلاق میخورد، نه یک بار بلکه چند بار متوالی تا عبرتی شود برای دیگران.
در همین کشورهای همسایه خودمان اگر جرئت دارید گوشی موبایلتان را در بیاورید و از یک اتفاق و یا از درگیری دو نفر و یا اجرای حکم نیروی انتظامی و یا حتی فردی که از او اجازه ندارید... فیلم یا عکس بگیرید.
روزگارتان را سیاه می کنند.
در امارات پانصد هزار درهم (یعنی چیزی حدود صد و پنجاه هزار دلار) جریمه و شش ماه تا سه سال زندان دارد، اگر هم خارجی باشید که اخراج از کل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس.
اگر هم هر کسی فیلم را در رسانه های اجتماعی بازنشر دهد با جرایم مشابه مواجه می گردد.
تازه این یک مورد اش است و بسیاری از موارد دیگر برای مقابله با به هم ریختن امنیت روانی جامعه وجود دارد.
اصلا چرا راه دور می روید.
همین آقای عدنان خاشقجی را که همه می شناسند.
مگر بد بخت را نگرفتند در کنسولگری زنده زنده تکه تکه کردند و بعد در اسید ذوب کردند.
آیا لام تا کام حرفی از مجامع بین المللی و حقوق بشری و حقوق انسان و ... شنیده اید.
مقامات کشورهای اروپایی و آمریکایی و ... که مدعی حقوق بشر و حقوق انسان و ... هستند که در صف ملاقات با مقامات عربستان سعودی هستند و آقای بایدن ماه ها است چشم به گوشی تلفن بسته تا بلکه شاهزاده محمد بن سلمان جواب تلفن اش را بدهد.
دست بند مصنوعی حقوق بشری و حقوق انسان که برای بستن دست قوه قضائیه و نیروی انتظامی ایجاد شده را بشکنید.
امنیت جامعه چیزی نیست که بتوان در آن مسامحه کرد و به نظر می آید تا دیر نشده همه این قفل و بندهایی که موجبات آن شده تا دست قوه قضائیه و نیروی انتظامی برای برخورد با مافیاهایی که قطعا در نهایت وابسته به سازمان های امنیتی دشمن هستند را باز کنید تا دست همه شان را قطع کنند.
اگر قوانین نیاز به اصلاح دارد قوانین را سریعا باید اصلاح کرد اگر هم قضات می توانند بر اساس علم قاضی کار کنند دست قضات را باز بگذارید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала