علی اف: پروژه ساخت جاده از ایران به نخجوان و از آنجا به بازارهای جهانی در حال آماده‌سازی است

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان
الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2022
اشتراک
رئیس‌جمهور آذربایجان با اشاره به عدم ارتباط بین جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق خاک ارمنستان، اعلام کرد این ارتباط از طریق ایران انجام خواهد شد. پروژه ساخت جاده از ایران به نخجوان و از آنجا به بازارهای در حال آماده‌سازی است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در سخنرانی پایانی خود در نشستی درباره نتایج عملکرد دولت این کشور در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی اظهار داشت: وقتی خط لوله گاز قره‌باغ که ارمنی‌ها در آن زندگی می‌کنند، خراب شده بود و در مدتی که گاز در آنجا وجود نداشت، به دنیا گفتند که "آذربایجان در اینجا فاجعه انسانی به‌بار می‌آورد."، در حالی که خودشان 15 سال گاز نخجوان را قطع کردند و در این وضعیت نگه داشتند، در نخجوانی که زمستان سخت‌تر است و هوای یخبندان آن به منفی 30 درجه می‌رسد.
علی‌اف خاطرنشان کرد: مردم نخجوان از سال 1990 تا 2005 بدون گاز زندگی می‌کردند. چه‌کسی آن‌ها را محروم کرد؟ ارامنه، رهبری ارمنستان و دولت ارمنستان. در آن زمان آیا صدای اعتراضی از یک شخص، یک سازمان یا یک کشور بلند شد؟ نه! آن‌ها بی‌تفاوت بودند، اما وقتی یک هفته در خانکندی گاز نبود، از آمریکا تا اروپا دیگر کسی نمانده بود که با ما تماس نگیرد، در حالی که در اروپا کشورهایی وجود دارند که در آن‌ها نه گاز وجود دارد، نه گازرسانی، کشورهایی هم هستند که سطح گازی شدن آن‌ها 3ـ5 درصد است، آیا فاجعه انسانی در آنجاها رخ می‌دهد؟ اگر در خانکندی یک هفته گاز نباشد، آیا این یک فاجعه انسانی است؟
مرز بین ارمنستان و آذربایجان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خصوص تعیین حدود مرز دو کشور
رئیس‌جمهور آذربایجان تأکید کرد: چرا نخجوان در حالی که 15 سال بدون گاز بود فاجعه انسانی نبود؟ این سؤال است، آیا پاسخی برای این سؤال وجود دارد؟ بله و پاسخ آن، استانداردهای دوگانه و تبعیض غرب است. ما اکنون خط لوله گاز قره‌باغ را بازسازی کرده‌ایم و ارامنه باید قدر آن را بدانند، ما به‌سادگی نیت خوب خود را نشان داده‌ایم، اگر نمی‌خواستیم، آن را تعمیر نمی‌کردیم، در این صورت چه‌کسی می‌توانست به ما چیزی بگوید؟ آیا ما به ارامنه مدیون بودیم که خط لوله گاز آن‌ها را بازسازی کردیم؟ نه! ما این کار را کرده‌ایم و امیدواریم آن‌ها نیز متوجه شوند که شهروندان جمهوری آذربایجان هستند و باید زیر پرچم آذربایجان زندگی کنند، هرچه زودتر این را بفهمند برایشان بهتر است، ما با این کار انسانیت خود را نشان دادیم.
علی‌اف با قدردانی از خدمات ایران به نخجوان گفت: ما هرگز آن حادثه‌ای را که نخجوان را بدون گاز رها کردند، فراموش نکرده‌ایم. ارامنه گاز ما به نخجوان را قطع کردند، آب ما را قطع کردند، اما در سال 2005 طی توافقی با ایران، گاز را از ایران به نخجوان پمپاژ کردیم و از آستارا به آستارای ایران خط گاز کشیدیم و اکنون نیز در حال انجام عملیات سوآپ هستیم، اما این موضوع امتناع جامعه جهانی از اعتراض به ارمنستان را توجیه نمی‌کند.
رئیس‌جمهور آذربایجان با اشاره به عدم اجرای تعهدات ارمنستان در برقراری ارتباط بین بخش اصلی جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق خاک ارمنستان، خاطرنشان کرد: این ارتباط از طریق ایران انجام خواهد شد. پروژه ساخت جاده از ایران به نخجوان و از آنجا به بازارهای جهانی در حال آماده‌سازی است. امیدوارم بتوان در آینده نزدیک مراسم کلنگ‌زنی برگزار کرد و به این ترتیب کریدور جدید حمل‌ونقل بین‌المللی افتتاح شود.
الهام علی‌اف در بخشی دیگر از سخنان خود با یادآوری اینکه کشورهای غربی در برابر به‌رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان مقاومت کردند، تبعیض در موضوع اشغال آذربایجان و اوکراین را نمونه دیگری از استانداردهای دوگانه آن‌ها خواند و گفت: در دوران اشغال، در جریان فعالیت‌هایمان در سازمان‌های بین‌المللی و همچنین در جریان مذاکرات دوجانبه، به تعدی به اصل تمامیت ارضی کشورمان در آن اعلامیه‌ها اعتراض کردیم، بسیاری امتناع کردند، اما کاملاً مشخص بود که اشغالگر کیست و کشور اشغال‌شده کیست، این نمونه‌ای از استانداردهای دوگانه و بی‌عدالتی غربی‌هاست.
رئیس‌جمهور آذربایجان یادآور شد: این استاندارد دوگانه غرب در رابطه با آذربایجان امروز نیز ادامه دارد، ما امروز آن را در جنگ روسیه و اوکراین می‌بینیم. در گذشته زمانی که ما سرزمین‌های خود را از اشغال آزاد کردیم و از پهپادهای معروف بایراکتار استفاده کردیم، کارشناسان خارجی و مطبوعات غربی آن را یک سلاح مرگبار توصیف کردند، اکنون در جنگ روسیه و اوکراین به آن فرشته می‌گویند، این تبعیض است، این استاندارد دوگانه است، این ظلم در حق ماست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала