گزارش و تحلیل

انتفاع ملت ایران از برجام باید روشن شود

© IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2022
اشتراک
صدای نمایندگان ملت در تمام مذاکرات گذشته شنیده شده و نتیجه این شد که درباره آن صحبت کنیم.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود پیرامون مذاکرات وین و توافقنامه برجام گفت: "صدای نمایندگان ملت در تمام مذاکرات گذشته شنیده شده و نتیجه این شد که درباره آن صحبت کنیم، البته روشن است با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت امور خارجه خطوط قرمز مشخص شده و تا به امروز رعایت شده اگر هم مواردی هنوز به نتیجه نرسیده، علت اصلی آن عدم پاسخ طرف مقابل است.
اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می آمد.
اکنون نمی‌توان درباره ی نتیجه مذاکراتی که در جریان است قضاوت کرد ما هنوز به این مهم نرسیدیم که آمریکا نشان دهد اراده قطعی برای بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دارد متاسفانه ایالات متحده در تلاش است تا انرژی و وقت همه را بر این نکته قرار دهد که اجزا و عناصر فشار حداکثری باقی بماند.
آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و قطعی مردم ایران از رفع تحریم‌ ها است.
مجاری آگاهانه ای توسط ایلات متحده ی آمریکا تعبیه شده تا منافع اقتصادی ایران به حداقل برسد و ما این نکته را اعلام کردیم، به هیچ عنوان تحت تاثیر کمپین ها و کارزار های رسانه‌ ای قرار نخواهیم گرفت، منافع ملت ایران چراغ راهنمایی ما در این مسیر است و در همین چارچوب حرکت می‌کنیم مشخص نیست که آیا به توافق می رسیم یا خیر چرا که ایالات متحده کماکان اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است".
تذکر کتبی نمایندگان مجلس ایران به رئیس جمهور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2022
تذکر نمایندگان مجلس ایران به رئیس جمهور
وی تاکید کرد: "تمامی اجزای فشار حداکثری و تمامی عناصر آن باید برداشته شود آنهایی که عناصر مختلفی را در فشار حداکثری تعبیعه کردند آگاهانه آنرا قرار دادند، آنها این کار را انجام دادند تا انتفاع ملت ایران از ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار بگیرد با صراحت می‌گویم آنچه میان ما و ایالات متحده آمریکا باقی مانده بیش از یک موضوع است و محوریت آن هم این است که تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته شود و انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید لحاظ شود تا آن روز منتظر تصمیم واشنگتن و کاخ سفید میمانیم.
اینکه آقای بایدن امروز یا فردا تصمیم بگیرد یا اینکه اساساً چرا تا این اندازه تصمیم‌گیری به طول انجامیده چیزی است که ایالات متحده باید به تاریخ پاسخگوی آن باشد".
دکتر سعید خطیب زاده ضمن بیان این نکته که گفتگوها میان ایران و کشورهای طرف برجام نهایی شده اظهار داشت: "آنچه بین ما و نماینده ی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام و ۴+۱ گفتگو و بررسی شده نهایی است و نقطه اختلافی باقی نمانده، آنچه باقی‌مانده نقاط تصمیم گیری ایالات متحده آمریکا است ما ابتکارات آخر خود را فرستادیم به محض اینکه ۴+۱ و ایران پاسخ مناسبی دریافت کنند همه در وین حاضر خواهیم شد ما هنوز در مرحله ای قرار نگرفتیم که اعلام آمادگی ایالات متحده برای پاسخگویی را مشاهده کنیم همچنین در مرحله ای هم نیستیم که بخواهیم اعلام کنیم توافقی انجام شده.
آنچه برای ما روشن شده این است که ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند مشکلات دو جانبه خود را از طریق برجام حل کند.
گفتگو های وین صرفاً برای اطمینان از بازگشت تضمین شده ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، ایالات متحده باید بداند تنها در همین مسیر می‌تواند اقدامات و ابتکارات خود را پیگیری کند و هر چه پیش از آن زیاده خواهی است".
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا و نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
درخواست بلینکن از نخست وزیر اسرائیل درباره ارائه جایگزین های برجام
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تناقضات باقیمانده میان ایران و آمریکا را بسیار محدود اما کلیدی دانست و بیان کرد: " آنچه ما اعلام کردیم کاملا روشن است هر آنچه مانع انتفاع ایران از منافع برجام است باید برداشته شود، به طور کلی ما ترکیبی از تضامین را از روز اول با طرف های مقابل به اشتراک گذاشتیم، ترکیبی از تضامین اقتصادی، حقوقی و سیاسی در نظر گرفته شده هیچ کدام از آنها نمی تواند به صورت گزینشی اعلام یا حذف شود ما در یک تصویر کامل باید توافق را ببینیم و تضامین به صورت ترکیبی از روز اول گفتگو شده.
جمهوری اسلامی ایران منافع خود را با دقت تشخیص می‌دهد ما اعلام کردیم تمامی پایه های مقاوم منفعت ملت ایران از رفع تحریم‌ ها باید لحاظ شود، تمامی اجزای فشار حداکثری که ایالات متحده آنرا قرار داده باید از بین برود.
آنهایی که آگاهانه این موارد را قرار دادند برای امروز تعبیه کردند، باید به روزی برگردیم که انتفاع اقتصادی ایران و انتفاع ملت ایران از برجام مکتوب لحاظ شده بود".
وی افزود: "ما عضو ان‌پی‌تی و پادمان هستیم و تمامی مقررات را کاملاً رعایت می‌کنیم، بازرسان آژانس در ایران قرار دارند و تمامی فعالیت‌ های ما از پیش به آژانس اعلام می‌شود.
تمام فعالیت‌ های ما صلح آمیز است، در چارچوب مقررات پادمان و فعالیت‌ های صلح‌ آمیز خود و در چارچوب نیازهایمان هر میزان غنی‌سازی نیاز داشته باشیم انجام می‌دهیم برجام فراتر از ان‌پی‌تی بود و برجام آنچه است که امروز تعلیق شده ما به عنوان عضو ان پی تی مسئولانه رفتار کردیم و خواهیم کرد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала