علل ژنتیکی اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی کشف شد

© Depositphotos.com / Spotmatikphotoعلل ژنتیکی اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی کشف شد
علل ژنتیکی اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی کشف شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2022
اشتراک
دانشمندان دانشکده پزشکی Icahn در مرکز پزشکی "مونت سینایی" در نیویورک تغییرات ژنتیکی را کشف کردند که بر ایجاد اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی در انسان تأثیر می گذارد. مشخص شد که علت این بیماری ها با تغییرات قابل توجهی در ساختار دی ان ای، نورون های مغز مرتبط است.
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان در مقاله ای که در مجله Nature Neuroscienceمنتشر شده است به علت ژنتیکی اسکیزوفرنی پرداختند.
محققان داده های مربوط به تغییرات ژنومی در بافت مغز را در 351 بزرگسال مبتلا به اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی و همچنین در 388 فرد بدون چنین تشخیصی تجزیه و تحلیل کردند. این تغییرات شامل استیلاسیون و متیلاسیون هیستون ها، پروتئین های هسته ای درگیر در بسته بندی رشته های دی ان ای در هسته می شود. استیلاسیون و متیلاسیون انواعی از تنظیم اپی ژنتیکی ژن ها هستند، یعنی چنین تنظیمی که در آن تغییری در خود دی ان ای ایجاد نمی شود، اما تغییر در فعالیت آن به دلیل افزودن مولکول های CH3CO یا CH3 به کروموزوم ها رخ می دهد. این تغییرات در پاسخ به عوامل محیطی رخ می‌دهد و کنترل آن‌ها از طریق روش‌های ژنتیکی می‌تواند پیامدهای بیماری‌ها و شرایط مختلف مرتبط با تغییرات اپی ژنتیکی را کاهش دهد و ارثی باشد. هنگامی که یک گروه استیل یا متیل به هیستون متصل می شود، ساختار کروماتین، یک ماده کروموزومی متشکل از دی ان ای و پروتئین های هسته ای، تغییر می کند. چنین تغییری بر کار مناطق تنظیم کننده دی ان ای که کار ژن ها را تعیین می کنند تأثیر می گذارد. دانشمندان آن مناطق تنظیم کننده دی ان ای را ترسیم کرده اند که بیان ژن های واقع در همان کروموزوم خود تنظیم کننده را تعیین می کند. چنین سایت هایی عناصر تنظیم کننده سیس نامیده می شوند و شامل پروموترها و تقویت کننده ها هستند.
ضربه روحی ناشی از کرونا برای سالمندان بسیار شدید است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2021
ضربه روحی ناشی از کرونا برای سالمندان بسیار شدید است
پروموترها قطعات کوتاهی از دی ان ای هستند که فاکتورهای رونویسی به ژن بعدی متصل شده و آن را فعال می کنند. تقویت‌کننده‌ها می‌توانند در مکان‌های مختلف ژنوم قرار گیرند و فعالیت ژن‌های دوردست را افزایش دهند. به طور کلی، دانشمندان هزاران دامنه، از جمله بسیاری از عناصر مختلف تنظیم کننده سیس را ترسیم کردند. مشخص شد که در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی، چنین دامنه‌هایی با مقدار بیش از حد گروه‌های استیل در آن توالی‌های تنظیمی وجود دارد که ژن‌هایی را فعال می‌کنند که نقش مهمی در رشد جنین دارند. به گفته نویسندگان مقاله، نتایج نشان داد که در مغز بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی، نقض کار هماهنگ عناصر تنظیمی وجود دارد که مناطق عظیمی از ژنوم را در اندازه های هزاران تا میلیون ها نوکلئوتید پوشش می دهد و موجب عدم درک درست شرایط برای فرد می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала