گزارش و تحلیل

آیا هشت سال جنگ نیاز بود؟

© Photo / IRNAبمباران یمن
بمباران یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
اشتراک
پس از هشت سال جنگ تمام عیار که موجب نابودی یمن و کشته شده هزاران انسان بی گناه شد در نهایت عبدربه منصور هادی تصمیم گرفت اختیارات خود را به یک شورا منتقل کند.
احتمالا ائلاف کشورهای عربی بعد از هشت سال جنگ متوجه شده که مساله ای که از ابتدای جنگ در یمن جزو اصلی ترین مشکلات و اختلافات داخلی به حساب می آمد، یعنی مشروعیت حضور عبدربه منصور هادی به عنوان رئیس جمهوری، را باید به شکلی حل کنند تا بتوانند با انصار الله بنشینند و گفتگو کنند.
پس از برکناری علی عبد الله صالح، عبدربه منصور هادی که معاون رئیس جمهوری بود به عنوان رئیس دولت انتقالی و برای مدت دو سال تا برگزاری انتخابات مجلس و سپس ریاست جمهوری تعیین شد (انتخاب نشد)، در واقع هم در آن زمان این انتصاب توسط عربستان سعودی و متحدین اش انجام شده بود و یمنی ها به دلیل اینکه امیدوار بودند از شر دیکتاتوری علی عبدالله صالح خلاص می شوند آن را پذیرفتند.
دو سال گذشت و عبدربه منصور هادی حتی یک قدم برای انجام کاری که برایش منتصب شده بود انجام نداد و بر عکس تلاش داشت جای علی عبدالله صالح را بگیرد و خودش رئیس جمهوری مادام العمر یمن شود.
ولی خوب علی عبد الله صالح کجا عبدربه منصور هادی کجا.
علی عبد الله صالح علیرغم همه معایبی که داشت باز هم در میان ارتش و بخشی از مردم یمن جایگاه داشت در حالی که عبدربه منصور هادی هیچ جایگاهی نه در میان مردم یمن داشت و نه اعتباری در میان نیروهای مسلح (با اینکه خودش زمانی افسر ارتش یمن بود).
استقبال عربستان از کناره‌گیری رئیس جمهور یمن از قدرت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
استقبال عربستان از کناره‌گیری رئیس جمهور یمن از قدرت
اگر کسی زمان دوران انتقالی به یمن رفته باشد به شما می گوید که ریاست عبدربه منصور هادی بر دولت انتقالی برای مردم یمن بیشتر یک جوک بود تا واقعیت و اکثر مردم این کشور وی را به عنوان "محلل بی خاصیت" کرسی ریاست جمهوری می شناختند.
فقط اینجا یک پرانتز باز کنم چون احتمالا برخی که با شرایط کشورهای عربی آشنایی ندارند شاید متوجه نشوند منظور از عبارت "محلل بی خاصیت" چیست و تصور کنند که قصد تحقیر مطرح است که اینگونه نیست.
در کشورهای عربی مخصوصا میان اهل تسنن اینکه یک مرد حتی به صورت کلامی زن خود را طلاق دهد شرعا آن زن مطلقه به حساب می آید حتی اگر وی از روی عصبانیت و بدون قصد جدی این کلام را به زبان آورده باشد.
معمولا هم باید برود رضایت همسر خود را جلب کنند وبروند دوباره نزد عاقد صیغه عقد را بخوانند تا آن خانم شرعا دوباره همسر آن مرد شود.
اگر هم آن مرد این اشتباه را سه بار تکرار کند دیگر زن سه طلاقه می شود و امکان اینکه دوباره صیغه عقد را بخوانند وجود ندارد و باید آن زن حد اقل با مرد دیگری یک بار ازدواج کند و طلاق بگیرد تا دوباره بتواند با همسر سابق خود ازدواج کند.
در این شرایط می روند افرادی را پیدا می کنند که به نام "محلل بی خاصیت" شناخته می شوند (قدیم ها حتی شاهان و امرا و... برخی مردان را اخته می کردند تا مطمئن باشند می توانند "محلل بی خاصیت" باشند)، وزن را به عقد ان محلل در می آورند و پولی به او می دهند تا چند ماهی جر اشتباه شوهر را بکشد، آن زن پس از اینکه به عقد محلل درآید تا سه ماه و ده روز که عده زن به حساب می آید نمی تواند طلاق بگیرد و عملا زن آن محلل می باشد.
بعضی وقت ها هم پیش می آید که محلل از آن زن خوشش می آید و یا طمع می کند پول بیشتری می خواهد، و حاضر نمی شود زن را طلاق دهد و آنجا است که به قول حافظ شیرازی "...افتاد مشکلها".
ماجرای عبدربه منصور هادی هم به نوعی شبیه همین جریان به حساب می آید، وی را آوردند محلل کرسی ریاست جمهوری یمن باشد، خوشش آمد و علیرغم اینکه نمی توانست کاری انجام دهد ولی حاضر هم نبود کنار برود.
البته همین که مردم یمن شورش کردند و وی دید به قول معروف هوا پس است استعفا داد و از قدرت کناره گیری کرد ولی بعدا با هماهنگی عربستان سعودی در صندوق عقب ماشین نماینده سازمان ملل پنهان شد و به عدن فرار کرد و از آنجا به عربستان سعودی رفت تا زمینه حمله دیگران به یمن را فراهم کند.
آغاز اجرای آتش بس دو ماهه در یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2022
آغاز اجرای آتش بس دو ماهه در یمن
از زمان شروع جنگ در یمن تا به امروز که وی عملا همه اختیارات خود را به دیگران واگذار کرد عبدربه منصور هادی فقط در جایگاه های تشریفاتی حضور داشت و حتی یک شب را هم در یمن به سر نبرد وعلیرغم همه بد بختی هایی که بر مردم یمن تحمیل کرد، در کاخ و هتل های بسیار لوکس عربستان و دیگر کشورها زندگی کرد و حتی دیدارهای تشریفاتی وی از یمن چند ساعته بیش نبود.
به نظر می رسد این اقدام هم با دستورعربستان سعودی انجام شده باشد تا زمینه گفتگو و مذاکره و ورود طیف های مختلف مردم یمن به شورای حکومتی فراهم شود و در نهایت زمینه پایان دادن به جنگ یمن ایجاد شود.
برخی هم باور دارند که ایران پیشنهاد کنار گذاشتن عبدربه منصور هادی را به سعودی ها داده تا بابی برای پیدا کردن راه حل برای جنگ یمن باز گردد.
باید امیدوار بود که این روند قدم اول برای ایجاد یک راه حل دیپلماتیک برای جنگ یمن باشد و قدم های بعدی برای حل بحران یمن وپایان دادن به این جنگ خانمان سوز اتخاذ گردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала