نیاز عراق به گاز ایران طولانی خواهد بود

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر آنکارا و باکو درباره افزایش صادرات گاز به ترکیه به توافق رسیدند + جزئیات
آنکارا و باکو درباره افزایش صادرات گاز به ترکیه به توافق رسیدند + جزئیات  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2022
اشتراک
وزیر برق عراق: با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به توافق نرسیده‌ایم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، عادل کریم، وزیر برق عراق می‌گوید با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به توافق نرسیده‌ایم از این رو تا چند سال آینده به گاز ایران نیاز خواهیم داشت.
وزیر برق عراق در گفت وگوی تلویزیونی وعده "تابستانی متفاوت از گذشته" را در مساله تامین برق داد و گفت که این وزارتخانه تلاش دارد تا برای تابستان داغ پرمصرف عراق آماده باشد. او اذعان کرد، هزینه ارتباط شبکه برق عراق با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خیلی بالا است.
وی افزود: "با تعرفه کشورهای خلیج فارس موافق نیستیم. گاز ایران برای عراق مناسب و قیمت آن نیز مورد قبول است؛ ما سال‌ها به گاز ایران نیاز داریم. اگر سوخت نیروگاهی برای تولید برق در تابستان پیش رو، تامین شود، این کشور می‌تواند تولید مازاد برق داشته باشد.
عراق بر سر قیمت و تعرفه انرژی با این کشورها (مشخصا کشورهای عربی) هنوز به توافق نرسیده است؛ قرارداد واردات گاز قطر برای رفع کمبود در فصل زمستان، تلاش برای ارتباط شبکه برق کشور با عربستان که ۳۸ ماه زمان خواهد برد و تکمیل ارتباط با شبکه برق ترکیه برای تجهیز برق موصل است.
چرا ایران نمی تواند بهای نفت و گاز خود را از بانک مرکزی عراق بگیرد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2022
چرا عراق، واکسن خارجی را شرط ورود ایرانی‌ ها به کشور عنوان کرده است؟
عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق، امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا شده است.
قرار بر این بود که ۱۰ میلیارد دلار برای اجرای قرارداد با شرکت "زیمنس" آلمان برای تولید برق اختصاص یابد اما تاکنون فقط ۵۰۰ میلیون دلار آن تامین شده است. هزینه تعمیر و راه اندازی نیروگاه های برق تخریب شده در مناطق درگیری بعد از عملیات آزادسازی این شهر از دست تروریست‌های داعش بالغ بر ۶ میلیارد دلار است".
گفتنی است، جواد اوجی وزیر نفت ایران در حاشیه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دوحه با احسان عبدالجبار، همتای عراقی خود دیدار و درباره گسترش همکاری دو کشور در بخش انرژی مذاکره کردند.
در اواسط اسفند ماه گذشته، سخنگوی وزارت برق عراق از سفر سه وزیر در راس سه هیات عراقی به تهران با هدف ازسرگیری تزریق گاز و تامین شبکه انرژی عراق خبر داد.
وی تصریح کرد: "گازرسانی همچنان پایین است و وضعیت مفروض این است که ایران، روزانه بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق برساند و در حال حاضر (حدود یک ماه پیش) فقط ۸ میلیون متر مکعب به عراق می‌رسد. ما آمادگی افزودن ۸ هزار مگاوات برق به شبکه ملی را داریم به شرط اینکه، سوخت لازم (گاز برای نیروگاه‌های تولید برق) برسد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала