تغییرات گازی هسته زمین

CC0 / Pixabay/ColiN00B / روز جهانی زمین
روز جهانی زمین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2022
اشتراک
هسته زمین در حال نشت یک ایزوتوپ نادر از گاز هلیوم است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از " techexplorist"، دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو آمریکا اخیرا اظهار کرده‌اند هسته زمین در حال نشت یک ایزوتوپ نادر از گاز هلیوم است.
هر ساله حدود دو کیلوگرم ایزوتوپ نادر از گاز هلیوم مانند هلیوم-۳ از بخش داخلی زمین به بیرون می‌گریزند. اعتقاد بر این است هلیوم-۳ مدت کوتاهی پس از بیگ‌بنگ و از سحابی خورشیدی در هنگام شکل‌گیری زمین به دست آمده است. دانشمندان همچنین میزان هلیوم-۳ هسته زمین را بین ۱۰ تراگرم(۱۰۱۳ گرم) تا یک پتاگرم(۱۰۱۵ گرم) تخمین زده‌اند.
کشف یک میدان بزرگ گازی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
گاز هلیوم ایران در حال تاراج
هنگامی که یک سیاره در حال رشد است، مواد را از محیط اطراف خود جمع‌آوری می‌کند، بنابراین ترکیب آن منعکس کننده محیطی است که در آن شکل گرفته است. برای به دست آوردن غلظت بالایی از هلیوم-۳ در اعماق هسته، زمین باید در داخل یک سحابی خورشیدی در حال رشد شکل می‌گرفت، نه در حاشیه آن.
دانشمندان برای تخمین فراوانی هلیوم-۳ اولیه در هسته و ردیابی نرخ تبادل هلیوم-۳ بین هسته و گوشته، هلیوم را در طول تاریخ زمین مدلسازی کردند. آنها عمدتا دو مرحله کلیدی را در نظر گرفتند: زمان تشکیل اولیه، زمانی که سیاره در حال انباشته کردن هلیوم بود و زمان پس از تشکیل ماه که پس از آن هلیوم از بین رفت.
این مدل شواهدی ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد یک شی به اندازه یک سوم زمین حدود ۴ میلیارد سال پیش، به این سیاره برخورد کرده است. این برخورد احتمالا پوسته زمین را مجددا ذوب کرده و سبب خروج بخش عظیمی از هلیوم شده است و این گاز نیز به گریز خود ادامه داده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала