گزارش و تحلیل

نادیده گرفتن ریشه های بحران اوکراین راه حل مسئله نیست

© Photo / IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2022
اشتراک
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران:حضور ایرانیان برای جنگ در اوکراین و هیچ کدام از این موضوعات تایید نمی‌شود.
بر اساس گزارش ایندیپندنت فارسی هاشم رئیس، والی استان جوزجان در دولت پیشین افغانستان، روز شنبه، ۲۸ اسفند، به‌دست نیرو های سپاه پاسداران ایران در تهران بازداشت شده است و تاکنون در زندان به سر می‌برد.
همچنین اعلام شده هاشم رئیس در جریان سفر به ایران با شماری از مهاجران افغان ساکن ایران ملاقات کرده و در تلاش بوده تا با وعده ی پول برای اوکراین سربازگیری کند.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "حضور ایرانیان برای جنگ در اوکراین و هیچ کدام از این موضوعات تایید نمی‌شود البته باید از مقامات امنیتی جزئیات را پرسید اما مواضع ایران کاملاً روشن است برخی اخبار تایید نشده رسانه ای نمی‌تواند مبنای قضاوت قرار بگیرد.
عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
دیدار وزیر خارجه ایران با سرپرست وزارت خارجه افغانستان
موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله اوکراین و شرایط آن منطقه کاملاً مشخص است.
جنگ یا نادیده گرفتن ریشه های این بحران راه‌ حل مسئله اوکراین نیست ما در تلاشیم تا بتوان از طریق گفتگو هایی که در جریان است به این بحران‌ پایان داد.
جمهوری اسلامی ایران بارها مواضع خود در قبال بحران اوکراین را صراحتاً اعلام کرده و توجه به ریشه های این بحران را حائز اهمیت دانسته، همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سران این کشور بار ها در گفتگو های متعدد تلاش کردند تا با جهت دادن شرایط به مسیر مذاکره مسئله ی اوکراین را حل و فصل کنند".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:"منطقه اوراسیا منطقه همجوار ایران و روسیه کشور همسایه ما است، ما این را از ابتدا اعلام کرده بودیم که منطقه ی اوراسیا تحمل این خشونت را ندارد و نه تنها در منطقه اوراسیا و بخش‌هایی از اروپا بلکه بخش‌ هایی از آسیای مرکزی و غرب آسیا و به تعبیری شاید بسیاری از نقاط جهان متاثر از این جنگ هستند و باید تلاش کنیم این جنگ در اسرع وقت به یک راه‌ حل مبتنی بر گفتگو بیانجامد".
وی در پایان همچنین پیرامون آتش بس یمن اظهار داشت: "ما ماه ها بود که عربستان سعودی و اتلاف را ترغیب میکردیم که دست از بمباران و محاصره یمن بردارند و اکنون این اقدام باید با رفع محاصره، تسهیل دسترسی های بشردوستانه و آغاز گفتگو های یمنی_یمنی تکمیل شود گفتگوی شب گذشته دکتر امیر عبداللهیان و گوترش نیز در همین چارچوب و راستا بود باید منتظر بمانیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала