گزارش و تحلیل

ضربه ای که کمر آمریکا را خواهد شکست

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره
پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2022
اشتراک
همه مجامع سیاسی باور دارند هر نتیجه ای از جریان اوکراین در نهایت بیرون آید اما مهم ترین نتیجه این است که تصمیم روسیه درباره فروش کالای خود به غرب با روبل یک ضربه کاری است که می تواند در آینده کمر کشورهای غربی علی الخصوص آمریکا را بشکند.
افراط آمریکا در استفاده از دلار آمریکا به عنوان وسیله ای برای جنگ با دیگران و افراط سیاست مداران آمریکایی در استفاده از دلار به عنوان ابزار تحریمی بر علیه کشورهای دیگر در نهایت منجر به آن شده که عموم کشورهای جهان به فکر جایگزینی دلار با ارزهای دیگر باشند.
بر اساس معاهده های جهانی پس از جنگ جهانی دوم قرار بر این بود که ایالات متحده دلار آمریکا را بدون هیچ اعمال نظری در آن در اختیار دیگر کشورهای جهان به عنوان یک ابزار مبادلاتی قرار دهد و بنا بر این بود که دولت آمریکا متعهد شود که پشتوانه طلا را برای دلار ثابت نگه دارد اما در دهه هفتاد آمریکایی ها از این تعهد خود سر باز زدند و بسیاری از کشورها را که معترض این رویه آمریکا بودند حتی تهدید نظامی کردند.
حتی رهبران برخی کشورها که می خواستند ارزهای دیگر را جایگزین دلار کنند سرنگون کردند و بسیار معروف است که در آن زمان آمریکایی ها عربستان سعودی و ایران دیگر کشورهای تولید کننده انرژی در جهان را که در آن زمان اوپک را تشکیل داده بودند وادار کردند اعلام کنند که نفت را فقط با دلار آمریکا مبادله خواهند کرد.
حتی برخی باور دارند رابطه شاه ایران زمانی با آمریکایی ها پشت پرده شکرآب شد که وی در یکی از جلسات خصوصی خود درباره اینکه ریال ایران به عنوان ارز مرجع صدور نفت به جای دلار آمریکا شود را مطرح کرده بود و خبر از طریق نزدیکان محمد رضا شاه که مزدور آمریکا بودند به گوش آنها رسید.
Министр обороны США Ллойд Остин во время пресс-конференции в Пентагоне - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2022
آمریکا: صرفنظر از نتیجه مذاکرات به همکاری با شرکای‌مان برای مقابله با تهدید ایران ادامه خواهیم داد
اگر اشتباه نکنم مرحوم اردشیر زاهدی بود که یک بار در مصاحبه ای با یکی از رسانه های فرانسوی این نکته را بیان کرده بود.
به هر حال یکی از تضمین هایی که آمریکایی ها پس از جنگ جهانی دوم مطرح کرده بودند این بود که همه کشورها پول های خود را به صورت سپرده می توانند در آمریکا بگذارند و هر زمان که اراده کنند حق دارند هم پول وهم معادل طلای آن را دریافت کنند و آمریکا هیچ سنگ اندازی ای در این رابطه نخواهد کرد.
ولی مشاهده کردیم سال 1971 وقتی که نیکسون دستور کذایی خود برای لغو معادل سازی دلار و طلا را صادر کرد برخی کشورهای اروپایی که متحد آمریکا به حساب می آیند تقاضا کردند که فورا سرمایه هایشان در آمریکا به طلا تبدیل شود و برایشان ارسال گردد ولی آمریکایی ها در آن زمان به بهانه های مختلف از این تقاضای آنها سر باز زدند و آنها را تهدید کردند که اگر احیانا به هر دلیلی چنین تقاضایی را مطرح کنند پشتیبانی نظامی خود را از اروپا بر می دارند و آنها را در مقابل شوروی بدون دفاع قرار می دهند.
در آن زمان نیکسون اعلام کرد که پشتوانه دلار اقتصاد آمریکا است ولی امروزه پشتوانه اقتصاد آمریکا شده دلار.
نکته قابل تامل هم در همین نکته است، یعنی دلار تبدیل شده به پشتوانه اقتصاد آمریکا و بالطبع قدرت آمریکا و طبیعتا هر اتفاقی برای دلار رخ دهد یعنی برای آمریکا رخ می دهد.
یعنی موجودیت آمریکا امروزه به دلار بند است.
وقتی کشورها پول های خود را در بانک های غربی قرار می دهند به این دلیل می باشد که داد و ستد آنها با این کشورها راحت تر باشد و بالطبع این سپرده ها را به ارزهای این کشورها قرار می دهند تا در زمان نیاز قابل استفاده باشد.
اما سیاست اعمال بی رویه تحریم و بلوکه کردن بی حساب کتاب اموال و دارایی های کشورهای دیگر موجب آن شده که امروزه بسیاری از کشورها به فکر آن باشند که چرا باید پول های خود را در بانک های غربی قرار دهند؟
نامه ژنرال‌های آمریکایی بازنشسته علیه بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2022
خیانت دوستان خاورمیانه به ایالات متحده آمریکا
زمانی که این تحریم ها بر علیه کوبا و کره شمالی و عراق و لیبی و ایران و سوریه و ... اعمال می شد آمریکایی ها و همپیمانانشان تلاش داشتند که این تحریم ها را به صورت مرحله به مرحله انجام دهند تا یک شوک بزرگ به اقتصاد جهانی وارد نشود اما اینبار آنقدر سراسیمه بودند که در بلوکه کردن اموال روسیه از یکدیگر سبقت می گرفتند و حتی سوئیس که بنا بر بی طرفی داشت هم بی طرفی خود را کنار گذاشت و در اعمال این تحریم ها با غربی ها شریک شد.
به نظر می آید بیش از اینکه مساله بحث اوکراین باشد مساله مشکلات اقتصادی ای است که این کشورها با آن مواجه می باشند و آنها این فرصت را غنیمت شمردند تا ملیاردها دلار پول و اموال روسیه و روس تبارها را در بانک هایشان بلوکه کنند و بتوانند از این پولها و اموال به عنوان اکسیژن موقت اقتصاد خود استفاده کنند.
این رفتار کشورهای غربی زنگ خطری شده برای دیگر کشورهای جهان که حواسشان جمع شود شاید این اتفاق روزی برای آنها نیز رخ دهد.
با اینکه حجم اموال بلوکه شده روسیه بسیار بالا می باشد ولی ظاهرا روسیه قبل از شروع عملیات ویژه خود در اوکرانی پیش بینی چنین اتفاقی را می کرده و به همین دلیل بخش های بزرگی از اموال خود را پیشاپیش به داخل کشور منتقل کرده و وقتی غربی ها به خود آمدند متوجه شدند که از روسیه رو دست خورده اند.
برخی سوال می کنند خوب اینکه روسیه نفت و گاز خود را به دلار بفروشد یا به روبل چه فرقی می کند، در نهایت معادل همان مبلغ به دست اش می رسد؟
بله در نهایت معادل همان مبلغ به دست روسیه می رسد اما همه این کشورها مجبور می شوند در بانک مرکزی روسیه حساب باز کنند، یعنی عملا خودشان با دست خودشان مجبور می شوند تحریم های خود را بشکنند.
همچنین دیگر کشورهای جهان تشویق می شوند که کالا و خدمات خود را به ارز محلی خود بفروشند و مشاهده می کنیم مثلا عربستان سعودی که تا همین چند دهه پیش حامی اصلی معامله بر اساس دلار/نفت بود امروزه با دیگر کشورها مانند چین و یا هند گفتگو می کند تا نفت خود را به یوان و یا روپیه بفروشد.
برخی باور دارند عربستان سعودی آنقدر توانمندی ندارد که این مساله را به فرجام برساند و در نهایت آمریکایی ها آنها را مجبور خواهند کرد که از این برنامه خود عقب نشینی کنند.
اما واکنش های اخیر عربستان سعودی و امارات عربی متحده در خودداری از اطاعت از خواسته های آمریکا مبنی بر افزایش تولید نفت موجب آن شد که بسیاری کارشناسان باور داشته باشند که ممکن است به زودی هم بحث فروش نفت به ارز دیگر کشورها هم رواج پیدا کند.
در آمریکا دلیل واقعی کمک بایدن به اوکراین را اعلام کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2022
در آمریکا دلیل واقعی کمک بایدن به اوکراین را اعلام کردند
مخصوصا که هم عربستان سعودی و هم امارات و هم دیگر کشورهای تولید کننده انرژی مدعها است با تهدید آمریکایی ها مبنی بر بلوکه کردن اموالشان در آمریکا مواجه می باشند و در بسیاری از موارد مجبور شده اند از سیاست های خود از ترس بلوکه شدن اموالشان صرف نظر کنند.
نکته ظریف ماجرا هم در این است.
وقتی که روسیه این انحصار دلار/نفت را بشکند دیگران هم با روسیه همراهی می کنند و کم کم ممکن است جریان از دلار/نفت شروع شود و بعد به کالای دیگر هم کشیده شود و کم کم دیگر دلار ویا یورو ارزهای متعبر جهانی به حساب نیایند.
امروزه علیرغم همه هیاهوی رسانه ای غربی ولی فقط 46 کشور حاضر شده اند با آمریکا در تحریم روسیه همراهی کنند و 150 کشور دیگر جهان با آمریکا وغرب همراهی نکرده اند.
با توجه به اینکه کشورهای غربی روسیه را تحریم کرده اند یعنی عملا روسیه به پول آنها برای خرید کالا نیازی ندارد چون بنا نیست از آنها کالا بخرد و الآن شرکت های مربوطه کشورهای غربی هستند که مجبور هستند به دنبال روبل بگردند.
یعنی عملا این روسیه است که آنها را تحریم کرده ونه آنها روسیه را، چرا که همه کالاهایی که غربی ها به روسیه می فروختند در بازارهای جهانی توسط دیگر کشورها نیز تولید می شود و امکان خرید آن برای روسیه میسر می باشد اما کالاهایی که روسیه تولید می کند توسط دیگران تولید نمی شود و آنها مجبور هستند به خواسته روسیه تمکین کنند.
چند روز پیش هم دیدیم که چین و هند اعلام کردند که با روسیه در زمینه تبادلات تجاری با ارز های محلی می پیوندند و قبل از آن نیز ایران به روسیه با ارزهای محلی کالا تبادل می کردند و پیش بینی می شود دیگر کشورهای جهان هم طی مدت کوتاهی به این سیستم جدید بپیوندند.
با توجه به اینکه بیش از 150 کشور جهان که دارای جمعیتی حدود 80% کره خاکی هستند در این جمع حضور دارند یعنی عملا خود به خود کم کم بیش از 80% مردم جهان دیگر دلار و یا یورو را به عنوان ارز مرجع تجارت خود قبول نخواهند داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала