گزارش و تحلیل

South China Morning Post (هنگ کنگ): جهان حاضر نیست برای جاه‌طلبی‌های غرب پول بپردازد

© REUTERS / Kim Kyung-Hoonافزایش 28.8 درصدی حجم مبادله کالا بین روسیه و چین
افزایش 28.8 درصدی حجم مبادله کالا بین روسیه و چین   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2022
اشتراک
چرا اکنون بسیاری از شهروندان چین "تحریم" را کلمه ای زشت و ناروا می دانند؟
آمریکا خواستار انزوای اقتصادی روسیه است و چینی ها به نقل از کنفوسیوس می گویند: "همانطور که می خواهید با شما رفتار شود با دیگران رفتار کنید."
اسپوتنیک به نقل از آن رسانه هنگ کنگی می نویسد: اینک، همراه با اتحادیه اروپا، تنها بریتانیا، سوئیس، ژاپن، کانادا، استرالیا، نیوزلند، سنگاپور، کره جنوبی و باهاما تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کردند.
هیچ کشوری در کل قاره آفریقا، خاورمیانه یا آمریکای لاتین از خط آمریکا پیروی نکرده است. آیا واقعاً شاهد دور دیگری از رویارویی غرب و جهان هستیم؟
رای گیری در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دوم مارس نشان داد که "عملیات نظامی ویژه" مسکو در اوکراین در میان مردم جهان محبوبیت ندارد. و در عین حال، تحریم های آمریکا و متحدانش علیه روسیه نیز در میان کشورهای در حال توسعه مورد حمایت قرار نگرفت. از 193 کشور عضو سازمان ملل، بیش از 150 کشور، یعنی بیش از 80 درصد از جمعیت جهان، تصمیم گرفته اند از الگوی ایالات متحده پیروی نکنند. به گزارش رویترز، کشورهایی که تحریم های ضد روسیه را اعمال کرده اند، به استثنای باهاما، از نظر ژئوپلیتیکی با غرب مرتبط هستند.
دلار  - روبل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
گزارش و تحلیل
اقتصاد روسیه زیر بار تحریم های بی سابقه چه احساسی دارد؟
بنابراین، این ادعا که تحریم های غرب منعکس کننده خواست جامعه بین المللی است، نه دقیق است و نه معتبر. واشنگتن عاجزانه از کشورهای در حال توسعه می خواهد تا روسیه را منزوی کنند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خواستار اعلام موضع هر کشور در این زمینه شد. با این حال، اکثر کشورهای در حال توسعه ترجیح دادند که در مناقشه دخالت نکنند. همچنین صحبت از نفوذ مسکو در جنوب جهانی و ناتوانی کشورهای فقیر در مجازات اقتصادی روسیه است. اما این واقعیت که این تحریم ها علیه منافع کشورهای در حال توسعه است به ندرت در رسانه های اصلی غربی ذکر شده است. در طول دهه ها، این جهان آموخته است که تحریم های غرب برای پیشبرد منافع غرب طراحی شده اند. کشورهای در حال توسعه هرگز از آنها سود نخواهند برد. فقط صدمات اقتصادی و رنج انسانی، همانطور که در سوریه و افغانستان اتفاق افتاد جایی که تحریم های کوبنده ایالات متحده باعث شده کودکان گرسنه بخوابند و بیماران به دلیل کمبود داروهای اولیه جان خود را از دست بدهند، خواهد بود.
علاوه بر این، همانطور که یک ضرب المثل چینی می گوید، وقتی دروازه شهر آتش می گیرد، ماهی های حوض هم حال بدی دارند. اکنون این یک واقعیت جدید است. به دلیل تحریم‌هایی که فقط برای بی‌ثبات کردن اقتصاد روسیه طراحی شده‌اند، مشکلاتی در کشورهای دیگر ایجاد می‌شود. بنابراین ممنوعیت استفاده از سوئیفت توسط بانک‌های روسیه، تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی ترکیه را مجبور به فروش محصولات خود در بازار داخلی کرد. گزارش شده است که اقدام واشنگتن برای محدود کردن تجارت کود روسیه، قیمت کود در تایلند را سه برابر کرده و تولید غلات و امنیت غذایی جهانی را به خطر انداخته است. این چشم انداز شوم برزیل، شیلی، آرژانتین، بولیوی و اروگوئه را به آن وا داشته تا با اقدامات ایالات متحده مخالفت کنند.
نورالدین ذاکر احمدی، مدیر شرکت وارداتی افغانستان مجتمع بشیر نوید، این را به بهترین نحو بیان کرده گفت: آمریکا با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، در واقع تمام دنیا را تحریم می‌کند.
بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، جهان اکنون با کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم مواجه است. و تحریم های ضد روسیه اختلالات ناشی از بیماری همه گیر در زنجیره تامین جهانی را تشدید کرده است.
حتی هند که متحد واشنگتن در تلاش برای مهار اعتلای چین به حساب می‌آید، نسبت به تأثیر این تحریم‌ها بر ثبات اقتصاد جهانی ابراز نگرانی جدی کرده است. به وضوح دیده می شود که کشورهای در حال توسعه باید برای اهداف ژئوپلیتیکی غرب هزینه کنند و آنها ترجیح دادند طرف مردم خود را بگیرند و از اینکه در بازی دیگران نقش بازی کنند، خودداری کردند.
Российские рубли - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2022
دو کشوری که تحریم‌ها علیه روسیه را بی اثر می‌کنند
چین به‌عنوان یک اقتصاد در حال اعتلاء ، در احساسات همسایگان خود در جنوب جهانی سهیم بوده و در برابر تلاش‌های غرب برای وادار کردن آن به اتخاذ موضعی طرفدار غرب در بحران اوکراین مقاومت می‌کند. چین نیز قربانی تحریم های آمریکاست. عرضه محصولات با فناوری پیشرفته به کشور چین در واقع ممنوع شد. حدود 360 میلیارد دلار از واردات چینی ممکن است در هر زمان مشمول عوارض گمرکی تنبیهی ایالات متحده شود. بسیاری از شخصیت های حقوقی و حقیقی چین در حال حاضر در لیست سیاه واشنگتن قرار دارند که اخیراً آمریکا دو شرکت چینی دیگر را هم در 25 مارس به آن اضافه کرده است. اکنون بسیاری از شهروندان چینی کلمه "تحریم" را واژه ای کثیف می دانند. در غرب، تنبیه اقتصادی روسیه به خاطر کاری که در اوکراین انجام می دهد، اکنون به نوعی "مد" است. اما در چین که خود قربانی تحریم‌ها است، اعمال محدودیت‌ها بر کشور دیگری، چه روسیه و چه اوکراین، از نظر اخلاقی چیزی نادرست و نفرت‌انگیز تلقی می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала