گزارش و تحلیل

اعراب اسرائیلی تر از یهودی ها

© REUTERS / Mohamed Abd El Ghanyاعراب اسرائیلی تر از یهودی ها
اعراب اسرائیلی تر از یهودی ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2022
اشتراک
هر از گاهی اسرائیلی ها برخی را پیدا می کنند تا ابزاری برای مزاحمت ایران از طریق آنها به دست آورند.
یک بار سعی می کنند از طریق آذربایجان و کردستان عراق مزاحم ایران شوند و بار دیگر از طریق برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس.
در آذربایجان مشاهده می کنیم که دولت این کشور آنقدر زرنگ و باهوش است تا از امکانات اسرائیلی ها برای بازپس گیری غره باغ بهره ببرد و بعد گوششان را بپیچاند و اجازه ندهد اسرائیلی ها به اهداف خود که همانا درگیر کردن ایران و آذربایجان با یکدیگر است برسند، اما در برخی جاها می بینیم که برخی تصور می کنند که اسرائیل منافع آنها را محقق خواهد کرد و شش دانگ خود را در اختیار اسرائیل قرار می دهند واسرائیلی تر از یهودی ها می شوند، و تا وقتی که سیلی ایران را نخورند متوجه نمی شوند که همکاری با اسرائیل و آن هم نزدیک مرزهای ایران یعنی بازی خطرناکی که می تواند موجبات صدمه دیدن آنها گردد و حتی جان و مالشان را نابود کند.
برخی دیگر کشورهای منطقه مانند مثلا ترکیه با اسرائیل رابطه بسیار صمیمی هم دارند اما آنقدر باهوش هستند که به اسرائیل اجازه ندهند امنیت همسایگانشان را به خطر بیاندازد و آنقدر قدرت دارند تا حضور اسرائیل در کشورشان را تا حدی محدود و مهار کنند (توجه داشته باشید تا حدی که موجبات آزار و اذیت برای همسایه شان ایجاد نکند).
برخی نیز مانند امارات عربی متحده یکی به نعل می زنند و یکی به میخ.
می روند با اسرائیلی ها می نشینند و جلسه می گذارند و از آن طرف به ایرانی ها پیغام می دهند که خیالتان راحت باشد که ما در هیچ برنامه ای که برای شما خطری ایجاد می کند همراهی نخواهیم کرد و علیرغم اینکه زمینه حضور اسرائیلی ها در کشور خود را فراهم می کنند اما به روش خود تحرکات آنها را نیز مانند ترکیه تا حدی محدود می کنند.
برخی هم که کلا اصلا با بی اختیاری مواجه هستند و هیچ اختیاری از خود ندارند و قطعا بعدها با همان مشکل کردستان عراق مواجه خواهند شد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا و نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
درخواست بلینکن از نخست وزیر اسرائیل درباره ارائه جایگزین های برجام
نکته مهمی که وجود دارد این است که ایران در این زمینه، یعنی امنیت ملی خود، با هیچ کس شوخی و تعارف ندارد و این را در عمل چندین بار ثابت کرده و هیچ ابایی از برخورد سخت با آنهایی که امنیت ملی ایران را به خطر می اندازند ندارد.
چه این کشورها با ایران رابطه داشته باشند چه رابطه نداشته باشند، چه رابطه خوب باشد چه رابطه شکرآب باشد، همه می دانند که هر مساله ای که امنیت ملی ایران را به خطر بیاندازد با برخورد قاطع ایران مواجه خواهد شد.
البته این مساله مربوط به ایران نیست بلکه هر کشوری در جهان که برای امنیت ملی خود ارزش قایل باشد و اقتدار داشته باشد اجازه نمی دهد نزدیک مرزهایش شرایطی پیش آید که امنیت ملی آن را به خطر بیاندازد.
مساله قابل تامل در این است که چگونه برخی کشورهای عرب تصور می کنند همین که خودشان را ذیل چتر اسرائیل قرار دهند می توانند در مقابل ایران بایستند و هنوز متوجه نشده اند که اسرائیل خود نیاز به کسی دارد که از آن در قبال ایران حمایت کند، اسرائیل که هیچ بزرگ تر از آن آمریکا هم همینطور.
چند دهه باید طول بکشد که اینها بفهمند اسرائیل با هل دادن آنها در مقابل ایران تلاش دارد آنها را بسوزاند و خودش در امان باشد.
چند روز پیش دبیر کل اتحادیه عرب در اظهاراتی اظهار می داشت که اگر ایرانی ها همچون اسرائیلی ها به ما حسن نیت نشان دهند همه چیز تمام است.
اما ایشان توضح ندادند که منظورشان از این حسن نیت چیست؟
احتمالا ایشان مردم فلسطین و لبنان و سوریه و ... را جزو اعراب به حساب نمی آورد که کشته شدن شان را جزو حسن نیت اسرائیل به اعراب به حساب می آورد.
بحرین و اسرائیل به توافق رسیدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2022
بحرین و اسرائیل به توافق رسیدند
اما نکته جالب تر سخنانی بود که چند روز پیش یکی از کارشناس های مدعی عرب اهل کویت که به وابستگی اش به آمریکا بسیار شهره است و ظاهرا استاد علوم سیاسی هم هست بود که باور داشت می تواند پشت حمایت اسرائیل قرار گیرد و برای ایرانی ها خط و نشان بکشند که فلان کار کنید و فلان بخش های سرزمین خود را به ما واگذار کنید تا ما عرب ها دست از سر شما برداریم.
آخر دوست عزیز مورچه چیست که کله پاچه اش چی باشد.
اینکه بحرین و یا امارات رفته اند با اسرائیل رابطه برقرار کردند به شما چه ربطی دارد که پشت این توافق قایم شوید.
مگر اینکه به دنبال تشویق رابطه با اسرائیل باشید.
اگر خیلی دلتان می خواهد با اسرائیل رابطه برقرار کنید بفرمایید ببینید که چه سودی از این رابطه خواهید برد.
حد اقل این است که دولتمردان کویت آنقدر فهمیده و عاقل هستند که در دام و تله ترامپ و داماد سرخانه اش گیر نکردند و آنهایی که در آن تله گیر کرده اند در آن مانده اند.
جای تاسف دارد که برخی با فراموش کردن مشکل اصلی اعراب و مسلمانان و آن اسرائیل امروزه نقاب برداشته اند و مشخص شده از یهودی ها اسرائیلی تر هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала