در چه زمانی و با چه سرعتی می توان روند گرمایش کره زمین را متوقف کرد؟

© REUTERS / Bob Strongگرمایش جهانی
گرمایش جهانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
اشتراک
حتی اگر فردا مردم جهان به طور کامل سوزاندن سوخت های فسیلی را کنار بگذارند، روند افزایش میانگین دمای کره زمین ادامه خواهد داشت چون گرمایی که در اثر احتراق زودتر ایجاد شده، همچنان به گرم کردن هوا ادامه می دهد. آیا بشریت قادر به توقف تغییرات آب و هوایی خواهد بود و این رویداد در چه زمانی و با چه سرعتی اتفاق خواهد افتاد؟
به گزارش اسپوتنیک، ریچارد بی. رودا، دانشمند علوم آب و هوا می گوید در واقع، اولین نظریه ها در مورد تغییرات آب و هوایی بسیار ساده انگارانه بودند. مدل های ایجاد شده توسط دانشمندان فقط جو را شامل می شد و تنها پس از آن زمین، اقیانوس ها، صفحات یخی و ویژگی های بیولوژیکی و شیمیایی به آنها اضافه شدند. مدل های مدرن در حال حاضر به طور کاملاً دقیق نحوه رفتار گازهای گلخانه ای را نشان می دهند. این امر باعث می شود که بین گرمای موجود در اقیانوس و گرم شدن هوا به دلیل دی اکسید کربن تمایز قائل شویم.
مزایای گرمایش جهانی: بهار زودتر شروع می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2022
مزایای گرمایش جهانی: بهار زودتر شروع می شود
اکنون کارشناسان بر این باورند که اگر تمام منابع گرما (گازهای گلخانه ای که باعث انتشار گرما از طریق جریان های اقیانوسی وتغییرات آب و هوایی می شوند) را بتوان از بین برد، در این صورت بالاترین دما در کره زمین در 10 سال آینده و نه پس از 40 سال مشاهده خواهد شد. این پیک نقطه ای خواهد بود که دما شروع به تثبیت می کند. با این حال، حتی اگر این اتفاق بیفتد، به دلیل گرمای انباشته شده، ذوب یخ، بالا آمدن سطح دریا و سایر فرآیندهای مرتبط با تغییرات آب و هوایی ادامه خواهد داشت.
این نکته به ویژه در مورد اقیانوس ها صادق است. آنها، به گفته این کارشناس، حتی پس از توقف انتشار گازهای گلخانه ای به دلیل گرمایی که برای یک قرن یا بیشتر انباشته می شود، بر اقلیم تأثیر می گذارند. خود اقیانوس ها پویا هستند و با تثبیت دما، روند پخش انرژی حرارتی نیز بطور نامتعادل پیشرفت خواهد کرد.
در عین حال، تمام داده های شناخته شده تا به امروز نشان می دهد که در آینده نزدیک مردم با گرم شدن سریع هوا در جهای مواجه خواهند شد. بنابراین، ما باید تلاش کنیم تا انتشار دی اکسید کربن را در جو کاهش داده و خود را با تغییرات جاری وفق دهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала