کاهش اهمیت نظر پدر والدین در ازدواج جوانان +عکس، ویدئو

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ازدواج
ازدواج  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2022
اشتراک
نقش اصلی و اهمیت نظر خانواده و والدین در ازدواج فرزندان در ایران به نسبت سال‌های گذشته کمتر شده است.
به گزارش اسپوتنیک، حدیث میرزامحمدی، پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی درباره ترجیح جوانان در نحوه آشنایی با فرد مناسب خود برای ازدواج، گفت: "در حالی بیش از نیمی از جوانان مجرد ترجیح می‌دهند فرد مناسب ازدواج برای آنها از سوی خانواده و فامیل معرفی شود که ۳۴ درصد از جوانان "دوستی‌های قبل از ازدواج" و ۰.۹ درصد از آنها نیز انتخاب همسر از طریق "سایت‌های همسریابی" را برای پیدا کردن مورد مناسب ازدواج ترجیح می‌دهند."
این پژوهشگر با اشاره به پیمایش اسفند ۱۳۹۷ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ایسپا، اظهار کرد: "با توجه به نتایج پیمایش یاد شده با جامعه آماری جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله "مجرد" کشور و تعداد نمونه ۳۰۲۱ نفر در مناطق شهری و روستایی، بیش از نیمی از جوانان مجرد یعنی ۵۵.۳ درصد از جوانان ترجیح می‌دهند فرد مناسب آنها برای آشنایی و به منظور ازدواج از سوی خانواده و فامیل معرفی شود. ۳۴ درصد از جوانان نیز دوستی قبل از ازدواج، ۶.۷ درصد نیز معرفی دوستان و ۰.۹ درصد از جوانان نیز انتخاب همسر از طریق سایت‌های همسریابی را ترجیح می‌دهند. البته این نکته هم حائز اهمیت است که این پاسخ‌ها به منزله رد سایر روش‌ها نیست و فقط نشان دهنده ترجیح جوانان در امر آشنایی با جنس مخالف برای ازدواج است."
میرزامحمدی، در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت نظر والدین در مراحل آشنایی و ازدواج جوانان عنوان کرد: "نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که برای ۴۳.۷ درصد جوانان نظر پدر و مادر بیش از هر فردی در خصوص ازدواجشان اهمیت دارد. در مقابل ۴۶.۹ درصد نیز گفته‌اند صرفاً نظر خودشان در مورد انتخاب همسر حائز اهمیت است. همچنین نظر دیگر افراد از جمله فامیل با ۳.۵ درصد و دوستان با ۲.۶ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌ است. و این در حالیست که نتایج پیمایش‌ مذکور در قیاس با پیمایش دیگر ایسپا در سال ۹۲ بیانگر این است که میزان اهمیت نظر پدر و مادر در امر ازدواج برای جوانان کاهش داشته و در مقابل نظر خود فرد اهمیت بیشتری پیدا کرده است."
کاربران بسیاری کاهش اهمیت نظر والدین را در میان جوانان ایرانی را تایید می‌کنند و عنوان می‌کنند در واقع در ایران خانواده‌ها بیشتر مقدمات و تدارک جشن را به عهده دارند چراکه این روزها جوانان پس از اینکه برای ازدواج به توافق رسیدند با مطرح کردن موضوع ازدواجشان خانواده‌های خود را باخبر می‌کنند. این کاربران معتقدند شرایط سخت ازدواج و افزایش سن ازدواج از دلایل اصلی این اتفاق در کشور ایران است و بسیاری از جوانان تحت فشار خانواده‌ها و رسم و رسومات به این مسیر سوق پیدا کرده‌اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала