گزارش و تحلیل

زیر سوال بودن مشروعیت اتحادیه عرب

پرچم اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2022
اشتراک
اندک اندک یاران اسراییل در کشورهای عربی خود را نشان میدهند.
روز گذشته احمد ابو الغیظ دبیر کل اتحادیه عرب در اظهارات عجیب و غریبی از ایران خواسته بود همانند اسراییل در برخورد با کشورهای عربی حسن نیت نشان دهد.
این در حالی است که طبق مقررات اتحادیه عرب ابو الغیظ فقط مجاز است که نظرات اجماع شده این اتحادیه را بیان کند و نه نظرات شخصی خود و یا نظرات برخی اعضا.
وقتی در باره اتحادیه عرب صحبت می کنیم یعنی ۲۲ کشور عربی عضو این اتحادیه، کشورهایی تا همین چند صباح پیش کشور مطبوع آقای ابو الغیظ را از این اتحادیه به دلیل برقراری صلح با اسرائیل اخراج کرده بودند.
همان کشورهایی که بعدها کرسی سوریه را به دلیل مقابله با تروریست های دست نشانده اسرائیل و آمریکا اخراج کردند.
همان کشورهایی که به قول رئیس جمهوری اسبق مصر انور السادات برخی رهبرهایشان برای اسرائیل جاسوسی می کردند.
همان کشورهایی که علیرغم 77 سال از تشکیل اتحادیه خود حتی یک مشکل از مشکلات کشورهای عربی را حل وفصل نکردند.
همان کشورهایی که در نابودی برخی کشورهای عربی و سرنگونی برخی دیگر از رهبران کشورهای عربی پیشگام بودند و در توطئه چینی بر علیه هم دیگر از هم سبقت می گیرند.
همان کشورهایی که نه مشکل فلسطینی ها را حل کرده اند و نه مشکل یمنی ها و نه لیبی و نه سوریه و نه عراق و نه ...
همان کشورهایی که می روند در اثیوپی روی سدی سرمایه گذاری می کنند که نان شهروندان دیگر کشورهای عربی مانند سودان و مصر را قطع می کند.
همان کشورهایی که به جای اینکه مشکل کویت وعراق را حل کنند، صدام حسین را تشویق کردند به کویت حمله کند و بعد خاک خود را در اختیار آمریکا و متحدین اش قرار دادند تا به عراق حمله کند و صدها هزار عراقی را به خاک و خون بکشند.
همان کشورهایی که می بینند هزاران هزار یمنی بی گناه روزانه سلاخی می شوند اما لام تا کام صدایی از آنها در نمی آید.
همان کشورهایی که قسم خورده بودند خاک فلسطین را به اصحابش پس دهند اما به یکباره معلوم شد خودشان در این جریان شریک بودند.
همان هایی که روزی هر چه در توان داشتند در اختیار صدام حسین قرار دادند تا به یک کشور مسلمان حمله کند و مردم آن را بکشد.
همان کشورهایی که در انواع واقسام توطئه های آمریکا و اسرائیل بر علیه اعراب و مسلمانان شریک هستند.
منظور آقای ابو الغیظ این کشورها است.
وگرنه وقتی ایشان از کشورهای عربی صحبت می کند باید از طرف 22 کشور صحبت کند و نه از طرف دو یا سه کشور.
البته خوب همه می دانند دلیل ناکامی اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی و همه مجامع دیگر که اعراب و مسلمانان تشکیل می دهند به این دلیل است که برخی اعراب با پول خود کنترل این مجامع را به دست می گیرند و دبیر کل ها و سخنگویان این مجامع می شوند عوامل و حقوق و مواجب بگیر این کشورها.
وگر نه قطعا آقای ابوالغیظ قبل از اینکه درباره ایران صحبت کند باید ابتدا درباره شرایط فلسطینی ها صحبت می کرد و توضح می داد که کجا اسرائیل نسبت به اعراب حسن نیت نشان داده.
ایشان بد نبود توضح دهد همین الآن در کشور مطبوع وی یعنی مصر آیا یک اسرائیلی جرئت می کند در خیابان های قاهره قدم بزند و بگوید او اسرائیلی است؟
وقتی که مردم کشور مطبوع آقای ابو الغیض یعنی مصر بر علیه حسنی مبارک انقلاب کردند آیا آقای ابو الغیض به یاد دارد اولین کاری که مردم کردند چه بود؟
غیر از این بود که به سفارت های اسرائیل و عربستان سعودی حمله کردند و آنها را به آتش کشیدند؟
آقای ابو الغیض از کدام اعراب صحبت می کند؟
بد نیست ایشان از شرقی ترین کشورهای عربی یعنی عراق تا غربی ترین آنها یعنی مراکش سفر کنید و آمار بگیرد موضع مردمان این کشورها نسبت به صحبت هایش چیست؟
متاسفانه برخی جو گیر شده اند و تحت تاثیر فضای رسانه ای غرب قرار گرفته اند، اینکه امارات عربی متحده و بحرین رفته اند با اسرائیل رابطه برقرار کرده اند به معنای این نیست که عرب ها با اسرائیل رابطه برقرار کرده اند، سر جمع جمعیت و مساحت این دو کشور در مقایسه با دیگر کشورهای عربی به یک هزارم هم نمی رسد.
تازه درون این کشورها، یعنی مردم این کشورها اکثرا مخالف برقراری این رابطه هستند و برعکس آنها به صمیمیت و حسن نیت ایران بیشتر آگاه هستند.
در واقع قبل از اینکه آقای ابوالغیض به نام عرب ها حرف بزند سوزنی به خوب بزند و ببیند کلا خودش و اتحادیه مطبوعش وهمچنین سیاست اعراب در قبال اسرائیل میان خود مردم عرب چه قدر مشروعیت دارند و بعد از جوالدوز اش بر علیه ایران استفاده کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала