دردسر جدید برای اقامت ۱۱۵ هزار ایرانی در ترکیه +عکس

© Sputnik / Margarita Zorinaترکیه محدودیت های خود برای سفر گردشگران را تمدید کرد
ترکیه محدودیت های خود برای سفر گردشگران را تمدید کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2022
اشتراک
اخذ و تمدید اقامت‌ توریستی در ترکیه محدود شد.
به گزارش اسپوتنیک، مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که قصد دارند با اجرایی کردن یک قانون، اخذ و تمدید اقامت توریستی توسط اتباع برخی از کشورها از جمله ایران را محدود کنند. ترکیه این قانون را که به نام قانون "اتباع خارجی و حفاظت بین‌المللی" شناخته می‌شود برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ وضع کرد و طبق آن مقرر شد تسهیلات تمدید ویزای توریستی به جز برای شهروندان کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه و اقتصادی، اتحادیه اروپا، روسیه و چین از یکم ژانویه ۲۰۲۰ به بعد بیش از یک سال تمدید نشود.
بر اساس آمار اداره مهاجرت ترکیه، حدود ۱۱۵ هزار ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند؛ نزدیک به ۱۰ هزار نفر از این افراد اقامت دانشجویی، چهار هزار نفر اقامت خانواده و ۹۵ هزار نفر اقامت موقت دارند که اقامت ۸۰ هزار نفر از آنان توریستی است که همه‌ی این افراد مشمول قانون جدید می‌شوند.
در سال ۲۰۱۹، وقتی‌ قانون محدودیت اخذ و تمدید اقامت توریستی ترکیه در زمان کوتاهی اجرا شد، بسیاری از ایرانیان به دلیل اینکه نمی‌خواستند به کشور خود بازگردند، مجبور شدند در ترکیه خانه بخرند یا سرمایه‌گذاری کنند. دولت ترکیه به افرادی که ۲۵۰ هزار دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کنند، کارت شهروندی می‌دهد و به افرادی که کمتر از این مبلغ سرمایه‌گذاری کنند یا خانه‌ می‌خرند اقامت موقت توریستی داده می‌شود.
دولت ترکیه با این حال این محدودیت‌ها را، که شامل شهروندان ایرانی نیز می‌شد، به دلیل آغاز شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی وهوایی به حالت تعلیق درآورده بود و اکنون با فروکش کردن کرونا اجرای این قانون در دستور کار قرار گرفته و اسماعیل چاتاکلی، معاون وزیر کشور ترکیه، در نشستی مطبوعاتی این خبر را اعلام کرده است.
فاتح چایاباتماز، نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه "موسیاد"، گفته است بر طبق اطلاعات این نهاد از زمان اجرای این قانون "از ۱۰ مورد تقاضا برای تمدید اقامت موقت توریستی ۹ مورد پذیرفته‌ نمی‌شود."
کاربران با اشاره به افزایش مهاجرت ایرانیان در سال‌های اخیر، عنوان می‌کنند حضور ایرانیان در ترکیه همیشه به ویژه در تعطیلات نوروزی و تابستانی که کنسرت‌های مختلفی برگزار می‌شود به شکل پررنگ دیده می‌شود. اما از آنجایی که بسیاری قصد مهاجرت از ایران را دارند و یکی از گزینه‌های آنها به دلایلی، ترکیه است؛ تعداد بسیار زیادی از ایرانیان در این کشور اقامت دارند. برخی از ایرانیان هم برای دریافت اقامت در این کشور سرمایه‌گذاری کرده و اقدام به خرید خانه کرده‌اند و بدون شک با قانون جدید و محدود شدن اخذ و تمدید ویزا بسیاری از مهاجران ایرانی در این کشور دچار نگرانی و اضطراب خواهند شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала